dinsdag, 15 september 2020

Suzuki stelt de Swace voor

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Suzuki stelt de Swace voor © Suzuki
Met de Swace stelt Suzuki de tweede auto op korte tijd voor die voortkomt uit de samenwerking met Toyota. Na de Across, die op de Toyota RAV4 gebaseerd is, is het nu tijd voor de Swace, als tweelingbroer van de Toyota Corolla Touring Sports.


De Swace is het tweede voertuig dat door Toyota Motor Corporation aan Suzuki ter beschikking wordt gesteld in het kader van een samenwerkingsovereenkomst tussen beide constructeurs. De verkoop van de Swace op de Europese markt zal in de winter van 2020 starten.

Hybride prestaties

De gekende en performante hybride aandrijving van Toyota zorgt ook hier voor een optimaal gebruik van de verbrandingsmotor en de elektromotor naargelang de rijomstandigheden. 

Het hybride systeem combineert een elektromotor met een 1.8 liter benzinemotor die speciaal werd ontwikkeld met het oog op de hybride aandrijving. Het geheel krachtige acceleraties, een beperkt brandstofverbruik en een lage uitstoot. Het hybride systeem zal automatisch de meest optimale aandrijfmodus gebruiken en kiest al naargelang de rijomstandigheden voor de elektromotor, de verbrandingsmotor of een combinatie van beide. 

EV-aandrijfmodus

Dankzij de krachtige elektromotor en de grote batterijcapaciteit beschikt de Swace ook over een EV-rijmodus. In de EV-stand wordt het voertuig uitsluitend aangedreven door de elektromotor die via de batterij wordt gevoed. In deze rijmodus kan men korte afstanden overbruggen zonder geluid of emissie te genereren, wat vooral interessant is woonkernen, vroeg in de ochtend, ’s avonds laat, in garages of op overdekte parkeerplaatsen.

Looks

De Swace oogt gespierd, de brede spatborden en de elegante bouw boven de gordellijn geven de wagen een massieve look op de weg. De dynamische koetswerklijnen die via de ruiten en de schouders naar de achterkant van de wagen toelopen geven de break ook een atletische uitstraling.  

Het ontwerp van de snuit steunt op de bi-beam LED-koplampen en het grote zeshoekige radiatorrooster met honingraatpatroon. De koplampen en het bovenste rooster vormen één afgerond element wat zorgt voor een sportieve en massieve voorkant. De bumper, het onderste element van de grille en de mistlampbeugel zijn erg laag gepositioneerd, wat de stoere look van de Swace ondersteunt.

Andere interessante koetswerkelementen zijn de geïntegreerde dakrails die erg handig zijn voor de montage van een dakdrager. De aerodynamische vormgeving van de achterklep verbetert de stroomlijn en drukt het brandstofverbruik.

Veelzijdig interieur

Binnenin de Swace koos men voor een 'less-is-more' aanpak, met veel binnenruimte, comfort en gebruiksgemak. Om het ruimtelijk gevoel van het interieur te versterken, koos men voor een breed dashboard, met dynamische lijnen die doorlopen in de panelen van de deurbekleding. De combinatie van zachte bekledingsmaterialen, afgewisseld met chroom of zilverkleurige accenten doorheen het interieur benadrukt de kwaliteit en de elegantie van het geheel.

De Swace is uitgerust met een 8-inch infotainmentsysteem met AM/FM/DAB-radio, Bluetooth-functie en bedieningselementen op het stuur voor nog meer ergonomie. Het systeem heeft Apple CarPlay aan boord, maar biedt ook connectiviteit met Android Auto en MirrorLink.

In de middenconsole vooraan wordt een Qi draadloos oplaadplatform voorzien om smartphones op te laden. Hier worden eveneens twee USB-aansluitingen en een AUX-ingang geplaatst binnen handbereik van de bestuurder en de voorste passagier.

Andere belangrijke elementen in het interieur zijn stuur- en voorstoelverwarming, een S-FLOW-aircosysteem met passagiersdetectie en sfeerverlichting doorheen het volledige interieur. 

Met een riante beenruimte van 928 mm tussen de voorstoelen en achterbank is de Swace ook gul voor de passagiers achterin.

De grote koffer meet 596 liter en heeft en vloer die in een lagere positie kan worden geplaatst om hogere voorwerpen mee te nemen. De achterkant van het paneel is met kunststof bekleed en kan ook worden omgedraaid wanneer men natte of vuile voorwerpen vervoert. 

Rijcomfort

De bestuurder kan uit drie rijmodi kiezen, afhankelijk van zijn voorkeur of rijbehoeften, NORMAL, ECO of SPORT. De Normal-modus biedt een optimale balans tussen rijcomfort, stabiliteit en brandstofbesparing en is geschikt voor normaal gebruik, in Ecomodus wordt de bestuurder geholpen om op een milieuvriendelijke manier te accelereren en het brandstofverbruik te beperken door geleidelijker op te trekken en slechts minimaal gebruik te maken van de airconditioning. Deze modus is vooral nuttig om in de stad te rijden.  Er is ook een Sport-modus: Hier combineert het hybride systeem het potentieel van de verbrandingsmotor en de elektromotor voor snelle en krachtige acceleraties. Dit is handig bij een sportieve rijstijl op een bochtig parcours.

Geavanceerde rijhulpsystemen

De Swace biedt een uitgebreide veiligheidsuitrusting die zowel de bestuurder als de passagiers tijdens elke rit vertrouwen en gemoedsrust brengt. Het gaat om de Simple-Intelligent Parking Assist (S-IPA) die de bestuurder helpt bij het achteruitrijden in een parking, bij het parallel parkeren of bij het uitrijden van een parallelle parking via auditieve en visuele begeleiding wanneer het systeem autonoom stuurt. Daarnaast is er het Pre-Collision System (PCS)-systeem dat helpt om botsingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers te voorkomen door de weg te scannen met een millimetergolfradar en een camera met één lens. Indien nodig wordt remassistentie of de automatische remfunctie geactiveerd. Ook de rijstrookassistent Lane Tracing Assist (LTA) is van de partij, net als 

Verkeersbordherkenning (RSA) en Dynamische Radar Cruise Control (DRCC), Blind Spot Monitor (BSM), Rear Crossing Traffic Alert (RCTA), eCall en Brake Hold dat wanneer het voertuig stopt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht, met de elektrische parkeerrem het voertuig op zijn positie houdt zodat de auto niet naar voor of naar achter kan rollen tot de bestuurder het gaspedaal indrukt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy