maandag, 14 september 2020

Alpine Endurance Team gaat in LMP1-enduranceklasse racen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Alpine Endurance Team gaat in LMP1-enduranceklasse racen © Groupe Renault
Het gaat hard bij Renaults sportieve dochtermerk Alpine. Nadat Renault vorige week bekendmaakte dat haar Formule 1-raceteam vanaf volgend jaar onder de Alpine-naam zal racen bevestigde Alpine vandaag dat het volgend seizoen met een LMP1-prototype zal deelnemen aan uithoudingsraces.


Alpine keerde terug naar de competitie om de ontwikkeling en lancering van de Alpine A110 te ondersteunen. Alpine en het Signatech-team wonnen vanaf het debuut van het team in de European Le Mans Series in 2013 de titels van piloten en teams en haalden de dubbelzege binnen in 2014. Een jaar later haalden keerde Alpine ook terug naar het wereldkampioenschap FIA WEC in de categorie LMP2, waar het team twee wereldtitels behaalde en drie van de vier laatste edities van de 24 Uren van Le Mans in de categorie LMP2 op zijn naam wist te schrijven. 

Nu gaat Alpine dus een nieuwe uitdaging aan door een LMP1-prototype op te nemen in de hoogste categorie van het Wereldkampioenschap FIA WEC en de 24 Uren van Le Mans 2021.

Dit nieuwe project aan de top van de autosport getuigt van de grote ambitie van Alpine. Vanaf volgend jaar zal het merk met de "A met de pijl" een van de enige constructeurs zijn die tegelijkertijd inzetten op het hoogste niveau van twee door de FIA erkende wereldkampioenschappen en daarnaast ook een volledige klantencompetitie hebben gelanceerd met de Alpine A110 Cup, GT4 en Rally. 

Ondanks hun zichtbare gelijkenissen vertonen de categorieën LMP1 en LMP2 twee duidelijk verschillende filosofieën. Daar waar de LMP2’s zijn voorbehouden voor onafhankelijke structuren met één van de gemandateerde onderstellen en één motor, worden er in de LMP1 fabrieksteams ingezet die van deze beperkingen bevrijd zijn. Hun extra vermogen, hun lager gewicht, hun complexere aerodynamica en de vrije keuze van piloten, ongeacht hun categorie, leiden tot veel snellere rondetijden. 

Deze langverwachte terugkeer naar de top van de endurance sluit aan bij de geschiedenis en het DNA van het merk, dat tussen 1963 en 1978 al elf keer deelnam aan de 24 Uren van Le Mans. Het merk won er alle prijzen: de "Energie-efficiëntie-index" in 1964, 1966 en 1968, de "Prestatie-index" in 1968 en 1969, zeven klassezeges, en bovenal in 1978 de overwinning in het algemene klassement met de Alpine A442B-prototypewagen bestuurd door Jean-Pierre Jaussaud en Didier Pironi. 

Om zijn stempel te drukken op de discipline, zal Alpine Endurance Team zich baseren op de nieuwe mogelijkheden die de evolutie van het reglement van de hoogste categorie voor 2021 biedt. 

De ACO, promotor van het Wereldkampioenschap FIA WEC en de 24 Uren van Le Mans, zal volgend jaar de inzet van de LMP1 aan de zijde van de nieuwe Hypercars toestaan dankzij de prestatiebalans (BoP) die het evenwicht van de aanwezige krachten garandeert. 

Alpine zal dus aan het begin van de tests een LMP1-prototype van Alpine voorstellen, ontworpen rond een Oreca-chassis en een Gibson-motor die zich beide al hebben bewezen. Dit geheel plukt de vruchten van de technische expertise van Oreca en Signatech en biedt een prestatieniveau dat het mogelijk maakt om te winnen van zijn concurrenten, terwijl potentiële synergieën met de F1-renstal worden bestudeerd. 

De komende maanden zal Alpine Endurance Team zijn LMP1-prototype, zijn kleuren en zijn team onthullen alvorens aan zijn testprogramma te beginnen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy