maandag, 14 september 2020

Toyota RAV4 Plug-In: tot 75 km elektrisch

Geschreven door  Dieter Quartier
Toyota RAV4 Plug-In: tot 75 km elektrisch © Toyota
Als de Japanners iets doen, doen ze het meestal goed. De PHEV-versie van de nieuwe Toyota RAV4 krijgt een flinke batterij van 18,1 kWh, die goed is voor 75 km elektrische bewegingsvrijheid en een normuitstoot van amper 22 g/km – volgens de strenge WLTP-norm. 



Als we in de cijfers duiken van de concurrenten – Ford Kuga, VW Tiguan, Peugeot 3008, Opel Grandland X, Volvo XC40 – dan blijkt de Toyota nieuwe records te vestigen in het segment van de middelgrote cross-overs.

Standaard rijdt de RAV4 als een elektrisch voertuig, waarbij hij in de stad zelfs tot 98 km emissievrij kan afleggen (City WLTP-cyclus) op een volledige batterijlading. Op de snelweg kan hij snelheden van 135 km/h bereiken zonder tussenkomst van de benzinemotor. Die laatste is een oude bekende: het betreft de 2.5 met vier cilinders die weliswaar werd opgekieteld tot 136 kW (185 pk), maar nog steeds volgens de brandstofbesparende Atkinson-cyclus draait en gebruikmaakt van dubbele injectie (indirect en direct). Ook efficiëntieverbeterend is de hoge compressieverhouding van 14:1.

Voeg daarbij twee elektromotoren – die op de vooras produceert 134 kW (tegenover 88 kW in de RAV4 Hybride), het exemplaar achteraan 40 kW – en je krijgt een systeemvermogen van 225 kW (306 pk). Vloer je het gaspedaal, dan tikt deze RAV4 het 100 km/h-paaltje aan na amper 6 seconden. Als je zuiver elektrisch rijdt, duurt dezelfde sprint 10 seconden. De AWD-i intelligente vierwielaandrijving is standaard. 

Om plaats te maken voor de flinke batterij moest de laadvloer met 35 mm worden verhoogd. Toch blijft er nog 520 liter aan laadvolume over. Daarmee blijft RAV4 een praktische jongen. 

De boordlader van de RAV4 kan 6,6 kW aan. Wie thuis 32 ampère en een wallbox ter beschikking heeft, kan de batterij laden in minder dan drie uur. Gebruik je een gewoon stopcontact van 10 ampère, dan verdrievoudigt de laadtijd – logisch. Snelladen op gelijkstroom (zoals bij sommige Mercedes-modellen) kan niet.

Prijzen en leveringstermijnen zijn nog niet vrijgegeven, maar als je weet dat de stekkerloze RAV4 Hybrid AWD-i in basislivrei al € 48.650 kost, mikken wij op een instapprijs van meer dan € 55.000.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy