zaterdag, 12 september 2020

Elektrische nieuwkomers 2020-2021: deel 2

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische nieuwkomers 2020-2021: deel 2 © Hyundai/Ioniq
Gisteren kreeg je deel 1 van ons overzicht van alle nieuwe elektrische auto’s, waarin de merken Audi, BMW, Citroën, Cupra, Dacia, Fiat, Ford, en Honda aan bod komen. Vandaag gaan we verder met Hyundai en eindigen we bij Opel.

 

Hyundai

Wat nu een modelnaam is, wordt het volledig elektrische submerk van Hyundai. Het merk volgt daarmee de marketingstrategie van VW (ID), Mercedes-Benz (EQ) en BMW (i). Tussen nu en 2023 worden drie elektrische auto's geïntroduceerd: de Ioniq 5, 6 en 7. Het eerste model dat wordt gelanceerd is de Ioniq 5, een middelgrote crossover die concurreert met de VW ID4, Tesla Model Y, Nissan Ariya en Skoda Enyaq. 

Alle drie worden ze op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) gebouwd en ze hebben een actieradius van minstens 450 kilometer. Ze worden geleverd met een snellaadfunctie waarmee de batterij in slechts 20 minuten kan worden opgeladen. Hyundai heeft zich trouwens ten doel gesteld om in 2025 wereldwijd marktleider te worden op het gebied van elektrische voertuigen. 

111361564 03 Jaguar I PACE EV320 dc19f2 original 1597914444

Jaguar

De I-Pace heeft zijn stempel gedrukt op het premium crossover-segment en om zijn aantrekkingskracht te vergroten is de elektrische kat nu beschikbaar als EV320-model. Het vermogen en het koppel werden gereduceerd, maar het bereik is precies hetzelfde als dat van de EV400, namelijk 470 km. 

Een volledig elektrische XJ-limousine is in de maak en zou in de loop van 2021 moeten worden uitgebracht. Er wordt zelfs gefluisterd dat Jaguar zich voorbereid om als volledig elektrisch merk door het leven te gaan. 

1111111378929

KIA

Voortbouwend op het succes van de e-Niro en de e-Soul heeft Kia samen met zustermerk Hyundai de intentie om een wereldleider op het gebied van EV’s te worden. Het bereidt daartoe maar liefst 9 elektrische modellen voor tegen 2025. Volgend jaar zou er een concurrent voor de VW ID4 en Ford Mustang Mach-E moeten komen met 350 kW aan snellaadvermogen, zodat de grote accu in minder dan 20 minuten tot 80% kan worden bijgeladen.

Land Rover

Het gerucht gaat dat er een sportief Range Rover-model wordt ontwikkeld samen met de volgende Jaguar XJ. Deze laatste komt naar verwachting volgend jaar, dus misschien brengt Range Rover zijn slanke SUV eveneens in 2021 uit.
1111105 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNA

Lexus

De geheel nieuwe UX300e is de allereerste elektrische auto van Lexus en neemt het op tegen de DS 3 E-Tense in het premium B SUV-segment met een accu van 54kWh voor meer dan 300 km bereik. Voorlopig moeten we het daarmee stellen – Lexus is een koele minnaar van elektrische auto’s. Net als moederhuis Toyota heeft het een voorkeur voor brandstofceltechnologie.
11111mx 30 showroom aug20

Mazda

Mazda heeft nooit echt geloofd in elektrische energie, maar lanceert met de MX-30 toch een auto die eigenlijk veel van zijn kenmerken deelt met de BMW i3 - futuristisch design, hoge zitpositie, suicide doors, stedelijke roeping. De autofabrikant beperkt de lithium-ioncellen tot een totaal van 35,5kWh omdat dat voldoende zou zijn voor het merendeel van het publiek dat dit soort auto's koopt. Een totale actieradius van 200 km zou haalbaar moeten zijn. Interessant is dat Mazda vermeldt dat het mogelijk is om een wankelmotor toe te voegen die werkt als een range extender - net als de ter ziele gegane i3 REX.   
1111119c0643 188

Mercedes-Benz

Na de EQC is het de beurt aan de V-Klasse om elektrisch te gaan. De EQV is voorzien van maar liefst 100kWh aan lithium-ioncellen, waardoor tot 8 personen zich in de grootst mogelijke stilte kunnen verplaatsen, tot 363 km ver. 

1111120c0351 001

De auto waar nog veel meer mensen op zitten te wachten is ontegenzeggelijk de EQA, het kleine broertje van de EQC. Naar verwachting zal hij begin 2021 verschijnen met een 60 kWh grote batterij die garant staat voor 400 km emissievrij rijden onder WLTP-omstandigheden. Ook wordt er gewerkt aan een model dat EQB wordt genoemd, inderdaad een volledig elektrisch model dat gebaseerd is op de GLB.

Directieleden kunnen hun sympathie voor de planeet volgend jaar uitdrukken door te kiezen voor de volledig nieuwe elektrische S-Klasse, die 'het beste of niets' belooft op het gebied van verfijning, geautomatiseerd rijden en rijcomfort.

BVBVBMG ZS EV 005

MG

Wat vroeger een 100% Brits merk was, is nu eigendom van een grote Chinese fabrikant, SAIC genaamd. Het herboren merk hoopt zijn waardevolle erfenis aan te wenden om volledig elektrische auto's te verkopen. De ZS EV is de goedkoopste elektrische cross-over op de markt vandaag en krijgt volgend jaar het gezelschap van een groter SUV-model.

111111Nissan Ariya exterior side 4 source

Nissan

De Nissan Ariya richt zijn pijlen vanaf 2021 op Tesla Model Y-klanten en beschikt over een WLTP-bereik van 500 km dankzij een batterij van liefst 87 kWh, waardoor het een aantrekkelijke bedrijfsauto belooft te worden. Het standaardmodel heeft 63 kWh aan lithium-ioncellen aan boord, waarmee je zo'n 350 km kunt afleggen.

Interessant is dat Nissan deze Ariya heeft uitgerust met het DC-snellaadsysteem dat in Europa gebruikelijk is, namelijk CCS (Combined Charging System). De Leaf behoudt de ChaDeMo-standaard, die nog steeds de Japanse markt domineert maar het pleit in Europa lijkt te verliezen.

BNBHUopel corsa e

Opel

Na de Corsa krijgt nu ook de Mokka een e-badge. Achter zijn opvallende Vizor-front schuilt dezelfde technologie als de Peugeot e-2008. De 50 kWh grote accu kan overweg met een laadvermogen van 100 kW en zorgt voor een elektrische bewegingsvrijheid van 322 km als je het WLTP-protocol volgt. Thuis kun je laden via een 1-fase-aansluiting of een 3-fase-aansluiting tot 11 kW. 

11111101 Opel Mokka e 512164

De Duitse autobouwer heeft ook een elektrische eenvolumer in zijn gamma, de Zafira-e Life. Deze Movano-afgeleide biedt de keuze tussen twee accupacks (50 of 75kWh) voor 230 of 330 km bereik. Interessant is dat hij verkrijgbaar is in drie maten (klein, middelgroot en groot) om aan ieders behoeften te voldoen. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy