Het nieuws werd ons bevestigd door de invoerder, die als reden voor de afwezigheid het feit opgeeft dat de deadline voor het plaatsen van bestellingen bij verschillende leveranciers met betrekking tot het salon, zoals standenbouwers en leveranciers van personeel, intussen zo goed als verstreken is, terwijl er nog geen absolute zekerheid is over het feit of het salon effectief zal kunnen doorgaan, maar evenmin over het aantal bezoekers dat toegelaten zou worden wanneer het salon effectief zou plaatsvinden en dus over de mogelijke return die het merk zou kunnen genereren per geïnvesteerde euro.
Hoewel Febiac als organisator van het autosalon bij een eventuele annulatie van het evenement wel de inschrijvingskost zou terugbetalen aan de exposanten, is het volgens Hyundai onbetaalbaar om in de huidige context van de wereldwijde panedmie een annulatieverzekering af te sluiten met betrekking tot uitgaven bij onderaannemers zoals de standenbouwer. Daarom hebben ze dus besloten volgend jaar niet deel te nemen.
Over het al dan niet aanwezig zijn van de andere merken die door de invoerder van Hyundai worden geïmporteerd, zoals MG, Suzuki, SsangYong, Isuzu en Maxus, werd nog geen beslissing genomen volgens William Meerschaut van Alcomotive, al lijkt het niet onwaarschijnlijk dat ook de andere merken van de groep dezelfde analyse zullen maken.
In de plaats van een aanwezigheid op het autosalon zegt Hyundai dat het zal investeren in andere mogelijkheden om hun aanbod in de kijker te plaatsen, al moeten daarover nog heel wat knopen doorgehakt worden.
Ook Mitsubishi ontbreekt in Brussel
Hyundai is niet het enige merk dat al te kennen gaf afwezig te zullen blijven. Ook het door Beherman in ons land ingevoerde Mitsubishi zal niet aanwezig zijn in Brussel. Volgens woordvoerder Ann Wittemans namen ze die besissing omwille van verzekeringsproblemen bij een eventuele last minute annulatie en omdat ze het format met de beperkingen die waarschijnlijk gerespecteerd dienen te worden met betrekking tot het gevaar op een besmetting met het coronavirus niet aantrekkelijk genoeg vonden.
De reactie van de organisator
Bij monde van Joost Kaesemans van Febiac benadrukt de organisatie het erg jammer te vinden dat naast eerder al Mitsubishi ook Hyundai besloten heeft om niet deel te nemen aan het grootste evenement van het jaar in ons land. Hij benadrukt dat zowat alle merken zich hebben geëngageerd tot deelname en dat ze er niet alleen alles aan zullen doen om het evenement volledig “coronaproof” te organiseren, maar dat ze begrip opbrengen voor de risico-analyse van Hyundai. Kaesemans wijst er verder op dat er voor heel wat merken behalve op het autosalon geen enkele andere mogelijkheid bestaat om talloze bezoekers op korte tijd kennis te laten maken met hun volledige gamma. Het kunnen doorgaan van het salon is volgens Febiac voor alle automerken van het grootste belang, omdat het traditioneel fungeert als aanjager van de autoverkopen in ons land, maar ook omdat het voor de hele evenementensector fundamenteel is om met een dergelijke grote organisatie te kunnen tonen dat zo’n happening ook veilig en correct kan georganiseerd worden in moeilijke omstandigheden.