vrijdag, 11 september 2020

Elektrische nieuwkomers 2020-2021: deel 1

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische nieuwkomers 2020-2021: deel 1 © Audi AG

Onder invloed van het Europese koolstofreductiebeleid lossen de constructeurs dit en volgend jaar elektrische modellen alsof hun leven ervan afhangt. Eigenlijk is dat ook zo. Wie lanceert wat en wanneer? Autonieuws maakte dit handige overzicht, opgedeeld in drie delen. Het eerste reikt van Audi tot Honda.

 

1A203538 medium

Audi

De grote cross-over E-tron was Audi's eerste volledig elektrische model. Volgend jaar volgt een kleiner broertje, of beter gezegd: tweelingbroertjes. Audi zal immers de Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron lanceren, die beide op het VW ID4-platform rijden.

De 82 kWh grote accu maakt een WLTP-rijbereik van 450 kilometer mogelijk in combinatie met de tweemotorige vierwielaandrijving en zelfs 500 kilometer met de eenmotorige achterwielaandrijving. De Q4 e-tron kan worden opgeladen met 125 kW, waardoor de laadtijd van 0 tot 80% wordt teruggebracht tot iets meer dan een half uur.

1A1814640 medium

Een andere nieuwkomer in het e-tron-gamma betreft de GT. Deze is gebaseerd op de Porsche Taycan en zou begin 2021 te zien moeten zijn in een showroom bij u in de buurt.

111P90392992 highRes the first ever bmw i

BMW

De avant-garde i3 zingt zijn carrière discreet uit, maar krijgt dit jaar en volgend jaar gezelschap om BMW’s elektrische geloofsbrieven kracht bij te zetten. Als eerste is er de iX3, de in China gebouwde X3 met een batterij van 82 kWh en een actieradius van 460 km. Snelladen kan hij aan 150 kW en via een wallbox of gewone laadpaal trekt hij maximaal 11 kW aan wisselstroom binnen. De leveringen in China gaan van start in de komende maanden. Europa moet wachten tot begin 2021.   

234P90384983 highRes bmw concept i4 02 20

Minstens even “hot“ is de i4. Hij heeft het uiterlijk van een futuristische 4-serie GranCoupé en belooft een sprong voorwaarts op het gebied van geautomatiseerd rijden, geconnecteerde diensten en interne bediening (HMI). De aandrijflijn is vergelijkbaar met die van de iX3, maar hij krijgt meer vermogen. Gezien de lichtere constructie en de betere aerodynamica zal de i4 allicht ook verder geraken met een volle batterij.

Vermoedelijk volgt in het kielzog van de i4 een auto die BMW de codenaam iNext geeft, een volledig elektrische SUV die op hetzelfde platform rijdt. Het is wat je zou kunnen noemen een “halo car”, die veel hightech innovaties introduceert en stilistisch een nieuwe weg inslaat. BMW spreekt ook over Level 3 autonoom rijden, maar gezien de Europese wetgeving en corona-gerelateerde bezuinigingen zal deze functionaliteit allicht worden uitgesteld of beperkt tot China. 

1111CL 20.019.001 Copie

Citroën

Onder het huidige PSA-management mag Citroën zijn eigen weg gaan en voortbouwen op de merkwaarden die het al tientallen jaren geleden kende: innovatieve technologie, uitgesproken design, topcomfort en functionaliteit. Dit lijkt te worden belichaamd door de nieuwe e-C4, de volledig elektrische versie van de eveneens nieuwe C4. Hij deelt zijn onderbouw met de Peugeot 2008, Opel Mokka-e en DS 3 E-Tense, inclusief de 50kWh batterij met een bereik van ongeveer 320 km.

Enkele maanden geleden kondigde PSA de ontwikkeling aan van een nieuw platform voor grotere elektrische voertuigen (eVMP), inderdaad een architectuur op maat die batterijen met een capaciteit tussen 60 en 100 kWh kan herbergen voor een bereik tot 650 km. Het zou de komst kunnen betekenen van een volledig elektrische Citroën C5 en C6, maar ook een DS 9 E-Tense en een volledig elektrische Peugeot 508 en daarvan afgeleide crossovers.

878CUPRA el Born 01

Cupra

Cupra is niet alleen het performance-submerk van Seat, het wil ook een referentie worden in elektrisch rijden. Als eerste is er de Cupra El-Born, een sportieve hatchback op basis van VW ID3. Later zullen we een VW ID4-afgeleide atletische crossover zien, die vorig jaar door de Tavascan conceptcar werd gepreviewd.    

CV2020 Dacia SPRING

Dacia 

Als budgettak van Renault heeft Dacia de intentie om elektrisch rijden betaalbaar te maken. De Spring Electric is zo groot als de Twingo en wil volgend jaar de goedkoopste EV op de markt worden. Hij zal gebaseerd zijn op de Renault City K-ZE (niet de Twingo Z.E. of Zoë), een model dat sinds 2019 op de markt is in China. De elektrische actieradius zou ongeveer 200 km moeten bedragen.

Onder de kap ligt een 45 pk sterk elektromotortje dat zijn energie haalt uit een 26,8 kWh grote batterij. Het is onduidelijk of Dacia, naar het voorbeeld van het moederbedrijf, de mogelijkheid zal bieden om de batterij te huren in plaats van samen met de auto te kopen. 

1111Fiat New 500 la Prima hatchback 1

Fiat

De 500 is het kippetje met de gouden eieren voor FCA in Europa, dat sinds de lancering in 2007 ongeveer 180.000 stuks van de neoretro stadsmus per jaar verkoopt. Eerder dit jaar presenteerde de Italiaanse constructeur de nieuwe generatie van zijn Nuova Cinquecento, die alleen als volledig elektrische auto zal bestaan. 

De Fiat 500e belooft een WLTP-bereik van 320 km dankzij de 42kWh-batterij, die zowel de Honda e als de elektrische Mini overtreft. Snelladen kan aan 85 kW, waardoor je in slechts 5 minuten 50 km aan bereik kunt winnen. Opladen tot 80% duurt 35 minuten. 

11111MatthewDearMachE026.jpg scaled

Ford

De Mustang Mach-E had nog dit jaar in Europa moeten aankomen, maar door een zekere wereldwijde gebeurtenis werden de leveringen uitgesteld tot begin volgend jaar. Met een 76 kWh grote accu in de buik claimt het instapmodel een bereik van 450 km, maar als je kiest voor de grotere accu (99 kWh) kun je tot 600 km rijden met een volledige lading. 

Voor de rest heeft Ford niets in de elektrische pijplijn – of toch niet iets wat er vóór 2023 uit zal springen. Het heeft immers een samenwerkingsakkoord gesloten met VW en werkt aan een eigen interpretatie van de VW ID3 en/of ID4.
11111187366 Honda e and Energy Management Images

Honda

De kans dat je een volledig elektrische Honda e op de Europese wegen bent tegengekomen is erg klein. Het merk bedient eerst de Japanse thuismarkt en positioneert de e bovendien vrij hoog in vergelijking met de Mini Electric en consorten. Voor grotere auto's gelooft Honda in brandstofceltechnologie, maar ook hier is Europa niet ‘top of mind’ voor de Japanse auto- en motorenbouwen. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy