woensdag, 09 september 2020

Auto privé aankopen en laten vergoeden door de zaak?

Geschreven door  Dieter Quartier
Auto privé aankopen en laten vergoeden door de zaak? © Ben Verlooy
Auto’s met een hoge CO2-uitstoot en/of catalogusprijs zijn fiscaal gezien erg duur voor zowel de vennootschap (aftrekbaarheid) als de persoon die ermee rijdt (VAA). Is het in die gevallen niet interessanter om de auto privé aan te kopen en je dan te laten vergoeden vanuit je bedrijf? 


Gedaan zijn de hoogdagen van de grote diesel-SUV’s en -eenvolumers, zoals de Hyundai Santa Fe en Ford Galaxy. Zij zijn uit de gratie gevallen van de zelfstandigen omdat ze kampen met een hoge CO2-uitstoot en de daaraan gelinkte beperkte aftrekbaarheid. Was de voorgenoemde Galaxy vroeger nog 70% aftrekbaar (of zelfs 75% voor eenmanszaken), dan is dat vandaag nog maar 50% meer. 

Niet alleen de vennootschappen worden fiscaal gepenaliseerd als ze zich weigeren te conformeren aan de nieuwe fiscale regels, ook de zaakvoerder die privé met deze auto’s mag rijden, voelt het rechtstreeks in de portefeuille. Hij/zij betaalt immers belastingen op het Voordeel van Alle Aard dat deze auto’s vertegenwoordigen en dat VAA wordt ook bepaald door de catalogusprijs. Een Audi Q5 3.0 TDI of Range Rover Sport D240 is daardoor haast onbetaalbaar geworden.

Plug-inhybrides worden fiscaal gezien dan weer op handen gedragen door onze overheid. Dat je de ene BMW 530e en Volvo XC60 T8 na de andere tegenkomt, hoeft niet te verbazen. 

Rij je rijk

Niet iedereen heeft echter het juiste profiel om met een plug-in te rijden – denk aan mensen die kilometers afmalen op de snelweg. Bovendien zijn lang niet alle automodellen beschikbaar als stekkerhybride. Je zou bijvoorbeeld maar een Alfa Romeo Stelvio willen als zelfstandige, of een Kia Sportage. Ook zijn er mensen die hun auto al enkele jaren geleden hebben aangeschaft op de zaak en er graag mee willen blijven rijden, ook al scoort die auto vandaag fiscaal bijzonder slecht.

Fake plug-inhybrides worden trouwens fiscaal net zozeer ontmoedigd. Een Ford Explorer of een tweedehands Mini Countryman Cooper SE All4 uit 2018? Je denkt beter twee keer na, want ze zijn slechts voor 50% aftrekbaar, terwijl een “echte” hybride op een percentage kan rekenen van 95 tot 100%.

Bestaat er dan geen oplossing voor deze fiscaal ongunstige auto’s? Kun je ze niet privé aankopen en je dan de wettelijke vergoeding van  € 0,3542 per kilometer laten betalen door je vennootschap voor alle trajecten die je uit hoofde van je beroep doet? Vermenigvuldigd met pakweg 100.000 kilometer op vijf jaar tijd levert dat een niet-onaardig bedrag op van € 35.420 – iets waar je toch al een eind mee komt op het eerste gezicht. Aangezien het om een compensatie voor kosten gaat, is de vergoeding bovendien niet onderworpen aan RSZ-bijdragen en belastingen.

Geval per geval

Het ziet er misschien aantrekkelijk uit, maar er zijn heel wat “maars”. Om te beginnen is het aantal kilometers dat jaarlijks forfaitair vergoed mag worden, beperkt tot 24.000. Bovendien worden woon-werkritten niet beschouwd als verplaatsingen uit hoofde van je beroep. Je moet trouwens een hele rittenadministratie bijhouden om je zakelijke kilometers te bewijzen. 

Bovendien is de forfaitaire kilometervergoeding onafhankelijk van het type auto. Iemand die een 4 jaar oude Passat 1.6 TDI heeft, zal ongetwijfeld toekomen met de vergoeding. De kaarten liggen helemaal anders voor wie bijvoorbeeld een Land Rover Defender D200 overweegt. Als je hem op de zaak koopt, betaal je jaarlijks zo’n €5.000 netto aan VAA. Als je hem privé koopt en je laat je per jaar 14.000 km vergoeden vanuit je vennootschap, ontvang je afgerond €5.000. In de kering maakt dat € 10.000 per jaar.

In dit concrete geval is de vraag dus of je met € 10.000 per jaar toekomt om alle autokosten te dekken – privé én zakelijk. In de veronderstelling dat je jaarlijks 25.000 km rijdt (waarvan 14.000 zakelijk), kost de Defender aan waardevermindering alleen al gemiddeld € 9.000 incl. btw per jaar als we ons mogen baseren op de cijfers die twee grote leasemaatschappijen hanteren voor een gebruik van 5 jaar en 125.000 kilometer. Voeg daarbij de brandstofkosten (ongeveer € 3.000 per jaar) en je zit al met een tekort in je begroting van € 2.000. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de verzekering, BIV, wegentaks, banden, onderhoud, reparaties… Die moet je immers ook helemaal uit eigen zak betalen. 

Btw-recuperatie en kortingen

Daarnaast mag je ook niet vergeten dat je met je vennootschap een deel van de btw kunt recupereren – tenzij je een vrij beroep uitoefent – niet alleen op de aankoop, maar ook op de banden, het onderhoud, enzovoort. Dat is al snel een voordeel van enkele duizenden euro’s over de hele looptijd.

Wie de auto privé aankoopt, krijgt doorgaans ook minder korting op de auto. Als vennootschap krijg je immers enkele procenten extra van de importeur en/of de dealer. Last but not least: wie de auto zakelijk koopt, gebruikt daarvoor bruto gelden van de vennootschap. Schaf je hem privé aan, dan doe je dat met netto geld waar je al belastingen op betaald hebt.

Ook de risico’s die gepaard gaan met het gebruik van een auto zijn voor je eigen rekening als je voor de forfaitaire vergoeding gaat. Een lekke band, een defecte EGR-klep, een ongeval in fout met koetswerkschade: de facturen hiervoor kun je niet doorschuiven naar de vennootschap. Ook de verkoop op het einde van de gebruiksduur houdt economische risico’s in. 

Conclusie

Je auto privé aankopen en je forfaitair laten vergoeden voor werkverplaatsingen is zelden interessant. Uitzonderingen zijn gevallen waarbij je de btw sowieso niet kunt recupereren en/of een (tweedehands)auto overweegt met een hoge catalogusprijs en dito fiscale CO2-waarde – met inbegrip van de fake plug-inhybrides. Het is zaak om elk geval afzonderlijk te becijferen.        

Wil je weten of een forfaitaire kilometervergoeding interessant is voor jou? 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy