woensdag, 02 september 2020

Vernieuwde Hyundai Kona weer strak in het pak

Geschreven door  Dieter Quartier
Vernieuwde Hyundai Kona weer strak in het pak © Hyundai
Halverwege zijn carrière krijgt de populaire Hyundai Kona een opfrisbeurt die vooral een nieuwe snuit, uitgebreide digitale vaardigheden, geüpdatete motoren en extra rijhulpsystemen behelst. Daarnaast zien we ook een sportieve N Line-versie verschijnen.



Het opvallende nieuwe frontdesign van de Kona oogt slanker en sportiever dankzij de uitgerekte motorkap doe strak overloopt in de centrale grille, met aan de zijkanten een partij slanke leddagrijlichten. Ook de luchthappers in de bumperhoeken zijn nieuw.

Op de zijkanten van de Kona wordt het sportieve wigvormige silhouet verder geaccentueerd door de visuele verbinding tussen de schouderplooien en de scherpere voorzijde. Aan de achterzijde hebben de nieuwe achterlichten een meer horizontaal karakter gekregen om de breedte van de auto visueel te benadrukken. 

Meer dan gewoon navigatie

In de vernieuwde Kona debuteert een 10,25 inch groot display dat geïntroduceerd werd door de i20. Het scherm heeft ook een nieuwe splitscreenfunctie en biedt ondersteuning voor meerdere Bluetooth-verbindingen.

Klanten kunnen dankzij de nieuwste versie van Bluelink een persoonlijk gebruikersprofiel aanmaken dat kan worden overgedragen naar andere Hyundai-voertuigen die dezelfde functies bieden. Last Mile Navigation helpt klanten de reis naar hun eindbestemming voort te zetten, zelfs nadat de auto is geparkeerd, met behulp van augmented reality of Google Maps. 

Connected Routing is het cloud-gebaseerde navigatiesysteem van Hyundai. Live Parking Information geeft gebruikers real-time informatie over de locatie en prijs van beschikbare parkeerplaatsen in de buurt. De nieuwste versie van Bluelink biedt Free Text Search, zodat gebruikers adressen of points of interest (POI’s) kunnen invoeren.

Meer rij-ondersteuning

Compleet nieuw voor de Kona is het Leading Vehicle Departure Alert (LVDA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert wanneer de voorligger in beweging komt. Een andere innovatie is Lane Following Assist (LFA) dat automatisch een stuurcorrectie uitvoert om de bestuurder te helpen de auto in het midden van de rijstrook te houden.

Hyundai heeft daarnaast diverse bestaande veiligheidssystemen verbeterd, zoals Smart Cruise Control (SCC) en Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) verkrijgbaar in combinatie met de DCT-automaat. Om een aanrijding te voorkomen activeert dit systeem automatisch de remmen als de bestuurder van rijstrook probeert te wisselen terwijl er een voertuig links- of rechtsachter de Kona in de dode hoek rijdt.
08 New Kona and all new Kona N Line

Sportieve N Line

Met de introductie van de vernieuwde Kona maakt ook een geheel nieuwe N Line-uitvoering zijn opwachting. Dankzij een opvallende voor- en achterbumper, grotere luchtinlaten, een centrale in contrastkleur gespoten diffuser achteraan, twee sportieve uitlaatstukken, tweekleurige 18-inch lichtmetalen wielen en in kleur gespoten wielkasten slaat dit model een uitgesproken sportieve toets aan.

Een ander kenmerk is een aerodynamische frontspoiler die de skidplate van de reguliere Kona vervangt. Het interieur is verkrijgbaar met een speciaal N Line-kleurenpakket met naar keuze stoffen, lederen of suède stoelbekleding. Rode stiksels, met lichtmetaal afgewerkte voetpedalen en N-logo’s op de schakelpook en stoelen dragen verder bij de sportieve look & feel van de Kona N Line.

Mild hybrid

Onder de motorkap zien we de komst van 48-volt mild hybrid-technologie, die verkrijgbaar is op de 120 pk (88 kW) sterke 1,0-liter T-GDI. Deze benzinemotor is ook verkrijgbaar met een slimme handgeschakelde iMT-zesversnellingsbak. Om brandstof te besparen koppelt de iMT de motor los van de transmissie als je het gaspedaal loslaat, zodat hij in vrijloop gaat. In een fractie van een seconde start de motor weer in dezelfde versnelling zodra je de rem of het gaspedaal intrapt.

De Kona Hybrid komt met een 1,6-liter GDI-benzinemotor gekoppeld aan een 6-traps-DCT-automaat met dubbele koppeling en een 44 pk (32 kW) sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een 1,56 kWh sterke lithium-ion-polymeerbatterij. Het systeemvermogen van de KONA Hybrid bedraagt 141 pk (104 kW).

Over de dieselversie is nog niets bekend. De vraag is maar of hij nog zal worden aangeboden gezien de duidelijke marktswitch naar benzine. De verkoop van de vernieuwde Hyundai Kona start eind 2020. Volgend jaar is het dan de beurt aan de Kona Electric om zich in het nieuw te steken.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy