dinsdag, 01 september 2020

Audi vernieuwt de Q2

Audi vernieuwt de Q2 © Audi AG
Na vier jaar geeft Audi de compacte Q2 een milde facelift. Anno 2020 krijgt de vernieuwde Audi Q2 een aangescherpt design, een hightech standaarduitrusting en vele connectiviteitsmogelijkheden.



audiq29 3

Vergeleken met zijn voorganger is de Audi Q2 fractioneel gegroeid. Het vernieuwde model is 4,21 meter lang, 1,79 meter breed en 1,54 meter hoog. Met een Cw-waarde van 0,31 is de uitstekende stroomlijn behouden gebleven. De kenmerkende vormgeving is nu echter nog sterker aangezet. Zo springen de luchtinlaten met vijfhoekige openingen direct in het oog en is de grille vlakker en breder geworden dan voorheen. De S line-versies vallen vooral op door extra luchtopeningen tussen de motorkap en grille. LED-koplampen zijn nu standaard (Matrix LED optioneel). Eigen accenten zetten kan - naast de vijf nieuwe exterieurtinten - met de personaliseringsmogelijkheden voor onder meer de blades en de carrosserie.

audiq27 3

Nieuwe interieurhighlights

Ook het vijfzits interieur heeft nieuwe highlights. Zo is er een gewijzigde vormgeving voor onder meer de ventilatieopeningen en de keuzehendel voor de versnellingen. Op het gebied van bekleding heeft Alcantara plaatsgemaakt voor het hightech Dinamica-microvezel. Sportstoelen zijn overigens standaard vanaf de Business edition. En ook hier blijft het goede behouden: de vernieuwde Audi Q2 heeft een bagageruimte met een volume variërend van 450-1.050 liter.
audiq26 3

Digitaal

Voor de cockpit van de vernieuwde Audi Q2 zijn er diverse mogelijkheden: een analoog instrumentenpaneel inclusief MMI radio plus met DAB+ is standaard, net als de Audi Smartphone Interface met Apple CarPlay. De mogelijkheden reiken tot de Audi Virtual Cockpit met 12,3 inch display in combinatie met MMI navigatie plus met 8,3 inch scherm, die beide standaard geleverd worden op de Business edition en S edition. Dit systeem is met de stem of via MMI-touch te bedienen. Er is keuze uit twee versies van de Audi phone box. Elke Audi Q2 beschikt over de Audi phone box light (inclusief draadloos laden), de uitgebreidere topversie is optioneel leverbaar en maakt tevens gebruik van de buitenantenne van de auto. Ook een Bang & Olufsen sound system is leverbaar. MMI navigatie plus maakt gebruik van een LTE-module voor snelle dataoverdracht. Een wifi-hotspot is hierbij inbegrepen. Ook is er toegang tot de handige diensten van Audi connect, zoals online verkeersinformatie. Via het nieuwe Audi connect remote & control zijn diverse functies (tankinhoud, resterende range) via de smartphone te monitoren.

Efficiënte kracht: TFSI en TDI

De Audi Q2 komt op de markt met een krachtige benzinemotor: de 1.5 TFSI ontwikkelt 150 pk en 250 Nm aan koppel. Op de NEDC-cyclus verbruikt de verfijnde viercilinder slechts 5,4-5,1 liter brandstof per 100 kilometer, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 124-116 g/km. Bij lage belasting en toerentallen schakelt zijn efficiëntiesysteem cylinder on demand (COD) tijdelijk de tweede en derde cilinder uit.

Voor het eind van het jaar worden daar nog andere TDI- en TFSI-motoren aan toegevoegd. Alle motoren voldoen aan de nieuwe Euro 6 AP-uitstootnorm en de twindosing-technologie van de dieselmotoren minimaliseert de NOx-uitstoot. Daar werken twee SCR-katalysatoren samen: de ene zit net achter de motor, de ander onder de vloer van de wagen. Ze dekken verschillende werkingssituaties af en vullen elkaars effecten aan.

De Q2 met 1.5 TFSI-motor rolt standaard van de assemblagelijn met een manuele zesversnellingsbak en de zeventraps S tronic is als optie verkrijgbaar. Op sommige motorversies is quattro-vierwielaandrijving beschikbaar. De meerschijvenkoppeling, die indien nodig het motorkoppel gedeeltelijk of volledig naar de achterwielen kan sturen, is van een nieuwe generatie. Ze is ongeveer één kilo lichter dan haar voorganger en werd tegelijk efficiënter dankzij diverse details zoals de lagers en de olietoevoer. 

Dynamiek als kernkwaliteit

De vernieuwde Audi Q2 is dynamischer dan ooit. Dat komt onder meer doordat progressive steering nu standaard is. Klanten die nog meer sportiviteit wensen, kunnen opteren voor het verlaagde sportonderstel. In combinatie met damper control is het bereik van comfort tot sportiviteit nog breder te selecteren. Dankzij de ruime bodemvrijheid en de offroadmodus van het ESC is de Audi Q2 ook in licht terrein perfect in zijn element. De velgenrange varieert van 16 inch (standaard) tot en met 19 inch. 

Assistentie op niveau

De Audi Q2 krijgt diverse nieuwe assistentiesystemen. In de ‘Drive’-, ‘Safety’- en ‘Parking’-pakketten zijn diverse van deze assistentiesystemen gebundeld. ‘Parking’ staat bijvoorbeeld voor het parking system plus dat automatisch inparkeren mogelijk maakt. Met de adaptive cruise assist (‘Drive’) komt verregaand geautomatiseerd rijden onder handbereik. 

De vernieuwde Audi Q2 wordt medio september bestelbaar in België. 

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy