dinsdag, 01 september 2020

Opgefriste Peugeot 3008: nieuwe neus, groter scherm

Geschreven door  Dieter Quartier
Opgefriste Peugeot 3008: nieuwe neus, groter scherm © PSA
Het meest succesvolle fleetmodel van de Franse constructeur poedert halverwege zijn carrière zijn neus bij. Tegelijk scherpt hij zijn rijhulpsystemen aan. De omstreden i-Cockpit blijft van de partij, maar gaat nu wel vergezeld van een groter centraal aanraakscherm.

De snuit van de vernieuwde 3008 heeft veel weg van kleine broer 2008, met zijn massievere radiatorrooster dat geflankeerd wordt door tijgertandvormige ledstroken. Opvallend zijn ook de horizontale lamellen die vanuit de grille uitwaaieren naar de flanken. 

NM300811

Achteraan moet je al goed kijken om het onderscheid te zien, al zijn de lichtblokken nu van het full LED-type en vertonen ze een driedimensionele klauwvorm, zoals Peugeot het zelf zegt. Uiteraard zijn er ook wat nieuwe koetswerkkleuren en velgen te verkrijgen. Wie van sportief zwart houdt, kan nu op de GT en GT Pack voor een Black Pack kiezen.    

NM300815

Het zit vanbinnen

De grootste nieuwigheid bevindt zich centraal in het dashboard. Het aanraakscherm werd een stuk vergroot en heeft nu een diagonaal van 10 duim. De tuimelschakelaars werden gelukkig behouden – ze zijn niet alleen mooi, ze geven ook rechtstreeks toegang tot enkele vaak gebruikte functies. Ook zijn er enkele nieuwe bekledingsopties, waaronder rood leder en alcantara.

Minder zichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk, is het feit dat de 3008 een rist nieuwe rijhulpsystemen herbergt. Night Vision, bijvoorbeeld, kan personen en dieren op een afstand van 250 meter spotten in het duister – verder dan de koplampen reiken dus – en deze weergeven op het centrale display. 

De adaptieve cruisecontrol kan de auto voortaan vanzelf weer doen aanzetten na een volledige stop. Als onderdeel van het Drive Assist Plus-pack biedt de Lane Position Assist je de mogelijkheid om je positie in je rijstrook vast te leggen, waarna de auto je helpt om deze te handhaven. De autonome noodrem werkt voortaan bij snelheden tussen 5 en 140 km/h en de Traffic Sign Recognition kan overweg met meer soorten verkeersborden.

Breed motorenpalet

Net als BMW huldigt Peugeot het Power of Choice-credo: het merk wil zijn klanten geen bepaalde aandrijving opdringen, maar hen de vrije keuze laten door alle mogelijke opties aan te bieden – in het geval van de 3008 met uitzondering van een zuiver elektrische aandrijving.

NM300813

Er zijn twee plug-inhybride versies: de instapper biedt 225 pk en voorwielaandrijving, de topper zet 300 pk op de vier wielen. Het elektrische rijbereik zou een kleine 60 km moeten bedragen dankzij de batterijcapaciteit van 13,2 kWh.  De boordlader bestaat in twee varianten: 3,7 of 7,4 kW. 

Wie lak heeft aan PHEV’s kan nog steeds terecht bij de 1.2-driecilinder op benzine van 130 pk of de 1.6-viercilinder op benzine van 180 pk. Dieselaars hebben geen keuze: het is de 1.5-viercilinder van 130 pk of niets. Een achttrapsautomaat is standaard op de 1.6 benzine en als optie verkrijgbaar op de andere motoren.

Ook online te koop

In sommige landen kun je je Peugeot ook kopen via een webshop. Je hoeft dus niet meer naar de dealer – configureren, bestellen, betalen, klaar. Vanzelfsprekend biedt het merk ook financiering- en leasingformules aan en je kunt zelfs je oude auto laten schatten en overnemen. De aflevering gebeurt waar jij dat wil: bij je thuis, op het werk, of in de Peugeot-garage.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy