woensdag, 19 augustus 2020

Mercedes-AMG Project ONE in de laatste rechte lijn

Mercedes-AMG Project ONE in de laatste rechte lijn © Daimler AG
In 2017 presenteerde AMG op het autosalon van Frankfurt de Project ONE. Mercedes-AMG schroeft niet meer dan 275 exemplaren van de Project On in elkaar en uiteraard zijn ze allemaal vergeven. Maar het was even stil rond de hypercar van AMG, tot vandaag.

20c0424 003

De ontwikkeling van de Mercedes-AMG Project ONE hypercar gaat een nieuwe fase in, waardoor de productiestandaard steeds meer wordt benaderd: verschillende voorseriemodellen worden nu beproefd op het eigen testterrein en in het technologiecentrum in het Duitse Immendingen. Het testen vindt zodoende nu niet meer zozeer plaats op de testopstellingen, maar meer en meer op de testbanen. Voor het eerst hebben de projectleiders ook toestemming gegeven voor het testen van de volledig geëlektrificeerde en zeer complexe hybride aandrijflijn met een totaal vermogen van meer dan 1.000 pk.

Naast het dynamische testprogramma en het finetunen van de rijeigenschappen van de auto is het ontwikkelingswerk ook gericht op de actieve aerodynamica. Het complexe samenspel tussen de verschillende actieve componenten - zoals de lamellen, de luchtopeningen in de spatborden aan de voorzijde of de grote achterspoiler - bewijst nu zelfs buiten de windtunnel zijn effectiviteit op het gebied van het maximaliseren van de uitzonderlijke zijwaartse dynamiek van de auto.

20c0424 001

Het doel om met de Project ONE een nieuw niveau van rijdynamiek en prestaties voor een straatauto te bereiken, en daarmee een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de auto te zetten, komt voor Mercedes-AMG dus geleidelijk aan dichterbij. Het aanpassen van een complete Formule 1-aandrijflijn voor een hypercar met straatgoedkeuring - die niet alleen een indrukwekkende rijdynamiek moet bieden, maar ook perfect moet presteren in de praktijk van alledag en in staat moet zijn om in volledig elektrische modus te rijden - vormde een enorme uitdaging. In veel opzichten, zoals het geluidsniveau, waagde het ontwikkelingsteam zich met dit project op onbekend terrein en werkte het met grote vasthoudendheid en een uitzonderlijke technische expertise aan oplossingen die tot productierijpheid konden worden doorontwikkeld.

Parallel aan de omvangrijke dynamische tests die met de projectvoertuigen worden uitgevoerd, worden ook de bijbehorende ontwikkelingswerkzaamheden aan dit buitengewone hybridemodel van Mercedes-AMG in het hoofdkantoor van het bedrijf in Affalterbach voortgezet. De verschillende voertuigsystemen worden op de motorentestbanken en in de eigen simulator op nauwkeurige wijze getest. De volgende stap in dit omvangrijke test- en ontwikkelingsprogramma ligt al vast: de prestaties van de Project ONE worden binnenkort ook op de Nordschleife van de Nürburgring getest.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy