maandag, 17 augustus 2020

Wat brengt de toekomst voor Jaguar?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Wat brengt de toekomst voor Jaguar? © JLR
Jaguar Land Rover krijgt vanaf september, zoals we hier al schreven, een nieuwe CEO. De opdracht van Thierry Bolloré is er eentje van formaat: de toekomst uittekenen voor de constructeur die het met Land Rover al bij al nog redelijk doet, maar waar traditiemerk Jaguar in zwaar weer verkeert…


Bolloré zal niet alleen moeten zorgen voor een herstel van de dramatische rendabiliteit, maar moet ook strategische keuzes maken. De Indische aandeelhouders van Tata Motors zijn namelijk niet bereid om blijvend geld te blijven investeren als er niet gauw terug winst wordt gemaakt bij Jaguar Land Rover. In het boekjaar dat eindigde op 31 maart verloor JLR € 468 miljoen, na in het vorige boekjaar ook al € 3,99 miljard verlies gemaakt te hebben. Wat het aandeel van Jaguar in dat verlies is, werd niet bekendgemaakt. In die cijfers is bovendien nog niet eens rekening gehouden met de impact van de coronacrisis.

De vraag die de nieuwe CEO zal moeten beantwoorden is of hij met Jaguar resoluut de elektrische kant uitgaat en van Jaguar een “EV only”-merk maakt, ofwel blijft wedden op een combinatie van verbrandingsmotoren en elektrische modellen. 

De echte probleemkinderen in de Jaguar line-up zijn de XE en de XF. Niet in het minst omdat dit klassieke berlines zijn (en bij de XF ook een break), die het vandaag sowieso niet goed doen te midden van de tsunami van SUV’s en crossovers, maar ook omdat ze hun beoogde rol als uitdager van de premium-grootmachten BMW, Mercedes en Audi niet kunnen waarmaken (iets wat ook Lexus in Europa alvast niet lukt, om over Alfa Romeo nog te zwijgen…).

XE en XF

De XE kreeg dan wel een update, maar blijft duidelijk ondergewaardeerd en verkoopt slecht, met 22.000 aan de man gebrachte auto’s in het voorbije boekjaar ten opzichte van een initieel verkoopobjectief van 100.000 stuks per jaar. Het is ondanks eerdere berichten die toch een opvolger voorzagen dan ook niet waarschijnlijk dat Bolloré een opvolger van het model voorziet, hoe jammer de liefhebbers van achterwielaangedreven berlines dat ook zullen vinden. Hetzelfde geldt trouwens voor de XF (12.000 exemplaren in het vorige boekjaar), die wel nog een update krijgt voor 2021 en het tot 2025 moet uitzingen. Volgens Autocar Magazine zouden de XE en XF in de toekomst vervangen kunnen worden door één enkel, wat compacter hatchbackmodel.

XJ

Ook de grote XJ bracht nooit het verhoopte succes, en kon ook in zijn laatste gedaante geen vuist maken tegen de “Duitse Drie”. In het vorige boekjaar werden er slechts 3.500 van verkocht. Hij is dan ook niet langer te koop, en zou ook nooit meer verkrijgbaar zijn met verbrandingsmotoren, maar in 2021 zou een volledig elektrische XJ volgen, al zou dat volgens The Financial Times te optimistisch zijn, en zal de komst van een elektrische XJ langer op zicht laten wachten.

I-Pace

The Financial Times zou het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben, want eerst moet de financiële gezondheid van JLR terug op peil gebracht worden, en als elektrisch nichemodel zal het zeker niet de XJ zijn die voor extra marge en volume zal zorgen. Dat zal trouwens ook de I-Pace niet meteen doen, want hoewel die eerste elektrische Jaguar uit 2018 wereldwijd stilaan redelijke (maar allesbehalve uitzonderlijke) verkoopcijfers kan voorleggen, met 16.000 stuks in het voorbije boekjaar, zijn de marges op elektrische auto’s (en de productievolumes) nog lang niet van dien aard om het voor traditionele constructeurs mogelijk te maken om het te doen zonder SUV’s en crossovers met verbrandingsmotoren.

F-Pace en E-Pace

We hebben het in het geval van Jaguar dan over de F-Pace en de E-Pace. De F-Pace doet het wereldwijd relatief goed en zal een update krijgen voor het nieuwe modeljaar. Een hybride versie is daarbij noodzakelijk, omdat zo’n uitvoering (en dan zeker als het om een plug-in gaat) voor een serieuze boost kan zorgen in de B2B-verkoop.

De compactere E-Pace crossover uit 2017 zal ook een facelift krijgen en zou net als de F-Pace gediend zijn van een hybride oplossing, zoals ze al bestaat bij zustermerk Land Rover.

F-Type

De F-Type sportwagen zou als imagobooster hoe dan ook blijven bestaan, hoe klein de productievolumes er ook van zijn (6.000 stuks vorig boekjaar). Voor een eventuele volgende generatie wordt een volledig elektrische optie duidelijk overwogen, aangezien Jaguar de naam “EV-Type” al zou gedeponeerd hebben volgens het Britse Autocar. In ieder geval kan de pas opgefriste F-Type er nog enkele jaren tegen, en is een nieuw model dus geen prioriteit voor het merk.

J-Pace

Er is ook nog de mogelijke J-Pace-SUV die op het platform van de XJ zou staan en moet concurreren met BMW’s X5 en met de Audi Q7, Mercedes GLE en Porsche Cayenne. Auto’s waar veel marge mee gegenereerd wordt, maar ook een aanzienlijke investering vergen… Bovendien riskeert die J-Pace dan verkopen af te snoepen van de Range Rover Sport en Range Rover Velar, wat niet ideaal is.

A-Pace of B-Pace?

Aan de andere kant van het gamma zouden mogelijk A-Pace of B-Pace modellen komen, die als “baby Jags” zouden kunnen concurreren met de Audi Q2, al is daarover nog niets meer bekend.

Naar onze mening is het uitgesloten dat Jaguar snel een “electric only brand” zou worden. Het is daarentegen niet meer dan logisch dat het merk van alle nieuwe modellen op zijn minst een elektrische versie zal voorzien, maar het lijkt duidelijk te vroeg om de nog steeds erg grote markt voor verbrandingsmotoren links te laten liggen, als Jaguar het volgende decennium wil halen. Hoe dan ook lijkt het slechts een kwestie van tijd voor JLR allianties zal aangaan met andere constructeurs (BMW, PSA, Chinezen?) om te genieten van schaalvoordelen en om technologie te delen. Wordt (waarschijnlijk snel) vervolgd…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy