woensdag, 12 augustus 2020

Bentley Bentayga Speed: als de “gewone” W12 niet volstaat

Geschreven door  Dieter Quartier
Bentley Motors heeft zonet alle details onthuld van de nieuwe Bentayga Speed, die als absolute topversie van het SUV-gamma de zes liter grote W12 combineert met de Mulliner Driving Specification en sportieve addenda.


De nieuwe Bentayga Speed bouwt voort op een lange traditie van Speed-modellen die in 2007 met de Continental GT werd geboren. Hij behoudt de absolute topprestaties van zijn voorganger, die in 2018 tijdens de slopende Pikes Peak International Hill Climb het record voor productie-SUV’s op zijn naam schreef.

De 6,0-liter W12 met dubbele turbo is een oude bekende. Hij levert naast 635 pk ook 900 Nm aan koppel, dat constant blijft tussen 1.500 en 5.000 o/m. Dat betekent in de praktijk effortless performance, ondanks het gewicht van deze kolos, die 2.508 kg aan vertrekkensklaar leeggewicht op de schaal zet. Wat dacht je bijvoorbeeld van een topsnelheid van 306 km/h en een sprintje van nul naar honderd in slechts 3,9 seconden… 

Over het verbruik en de CO2-uitstoot (respectievelijk 14,3 l/100 km en 325 g/km) wil Bentley graag kwijt dat de W12 bij deellast de helft van zijn cilinders kan uitschakelen (afwisselend een van beide zescilinderbanken). Daarbij wordt vermeden dat de cilinders en de katalysator te sterk afkoelen – dat is immers slecht voor de emissies. 

Power versus massa

Om dit vermogen maximaal te kunnen benutten en weerwerk te bieden aan de natuurlijke massatraagheid van deze flinke knaap schudt Bentley heel wat trucjes uit zijn mouw. Zo is de Bentayga Speed uitgerust met vier on-road Drive Dynamics modi: Comfort, Sport, Bentley en Custom. De derde stand is volgens Bentley de meest gebalanceerde, maar wie graag zelf met de settings speelt, kan dat dus via de vierde stand.

De Sport-modus werd overigens aangepast voor de Speed-versie om de respons van de W12-motor en de achttrapsautomaat te verbeteren, samen met het luchtveersysteem en Bentley Dynamic Ride. Dat laatste is 's werelds eerste elektrische actieve rolcontroletechnologie die gebruikmaakt van een 48V-systeem. Zijdelingse rolbewegingen worden actief ingedijkt terwijl het bandencontact wordt geoptimaliseerd, met een verbeterd rijcomfort en een uitzonderlijk rijgedrag als resultaat. Ook Bentley's Torque Vectoring-systeem werd aangepast. Het binnenste achterwiel wordt bij het ingaan van de bocht licht afgeremd om het indraaien van de vooras te verbeteren. 

De optionele koolstofceramische remmen van de Bentayga Speed zijn de grootste en krachtigste remmen die je kunt krijgen bij Bentley. Ze kunnen een remmoment van 6.000 Nm en temperaturen tot 1.000 °C aan. Ze zorgen ook voor een gewichtsbesparing van meer dan 20 kg ten opzichte van de standaardremmen. Dat lijkt een peulenschil, maar het gaat om niet-opgehangen gewicht en dat telt veel zwaarder door in de dynamische rekening.

Black is black

Uiterlijk herken je de Speed aan de donker getinte koplampen en achterlichten, het zwarte radiatorrooster, nieuwe 22-duimvelgen, carrosseriekleurige zijskirts, unieke voor- en achterbumpers, een ovale uitlaatpijp en een opvallende, langwerpige achterklepspoiler.   

Personalisatie is nog steeds de specialiteit van Bentley. Het aantal koetswerktinten – uniform of two-tone – werd nog uitgebreid en ook voor het interieur is de sky de limit. Je kunt voortaan ook opteren voor Alcantara, maar de meeste klanten zullen allicht een voorkeur behouden voor een van de talrijke hoogwaardige lederopties. 

De Bentayga Speed kan vanaf nu besteld worden. Tarieven zijn nog niet bekend, maar als je op dit niveau shopt, lig je allicht niet wakker van enkele tienduizenden euro’s extra ten opzichte van de standaard-W12-versie. In tegendeel, je wil juist de duurste, de vetste, de meest exclusieve hebben…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy