vrijdag, 31 juli 2020

Mercedes onthult prijs eVito Tourer: € 54.990

Geschreven door  Dieter Quartier
Mercedes onthult prijs eVito Tourer: € 54.990 © Daimler AG
Twee weken geleden reisde Autonieuws naar Stuttgart voor een eerste test met de elektrische Mercedes-Benz eVito Tourer. We mikten toen op een nettoprijs van 50k. Vandaag meldt de importeur dat de orderboekjes open zijn en dat je minstens € 5.000 meer op tafel moet leggen. Maar er zijn verzachtende omstandigheden.



Laat ons wel wezen: een prijskaartje van €54.990 exclusief btw is niet mals. Je krijgt er wel de beste elektrische people carrier met het grootste rijbereik voor. De forse batterij (100 kWh bruto, 90 kWh netto) garandeert een rijbereik van 359 km onder WLTP-omstandigheden – niemand doet beter. De concurrentie van PSA (Opel Zafira e-Life, Peugeot e-Traveller, Citroën e-Space Tourer) houdt het bij maximaal 75 kWh bruto, wat zich in een actieradius van een flinke 300 km vertaalt.

Bovendien heeft de Benz een krachtigere motor: 150 kW (204 pk) om precies te zijn, terwijl de Fransen het bij 100 kW (136 pk) houden. De eVito Tourer haalt standaard een top van 140 km/h en optioneel 160 km/h, waar de PSA-vans het bij 130 km/h wel welletjes vinden. 

Qua oplaadmogelijkheden zijn ze aan elkaar gewaagd: de eVito kan 110 kW aan gelijkstroom binnentrekken aan een snellader, de PSA-modellen 100 kW. Aan een gewoon wisselstroomlaadpunt is dat standaard 7,4 of 11 kW, afhankelijk van de binnenkomende stroom (eenfasig of driefasig). Op dit vlak doet Mercedes niet beter.

Het is overigens nog wachten op de prijs van de Opel, Peugeot en Citroën, die ongetwijfeld lager zal liggen, maar hoe veel…

Een zaak van TCO             

Mercedes beklemtoont ook het feit dat je vier jaar gratis onderhoud krijgt. Aan een elektrisch voertuig valt weinig te sleutelen, maar het is toch een financieel voordeel. De eVito Tourer is ook rijker uitgerust dan het conventionele standaardmodel op diesel. Zo zijn 17-inch velgen (normaal € 790), en een halfautomatische airco (€ 774) en stoelverwarming (€202) voor de bestuurder sowieso in begrepen, net als talrijke assistentie- en veiligheidssystemen, zoals de actieve remassistent (normaal € 455) en Attention Assist. 

Haal je de meerprijs ten opzichte van een vergelijkbaar model met dieselmotor eruit? Kortom, is de total cost of ownership (TCO) toch interessanter als je met alles rekening houdt? Het antwoord hangt af van de manier waarop je hem gebruikt en van het model waarmee je vergelijkt. Als je de Vito Tourer Pro L2 119 CDI met 9-trapsautomaat al referentie neemt: die kost zo’n € 40.000 exclusief btw als je hem enigszins gelijk uitrust. Er is dus een gat dicht te rijden van € 15.000.

Een deel daarvan verdien je terug onder de vorm van rijbelastingen, want die zijn momenteel nihil in Vlaanderen voor de eVito en kunnen op een gebruiksperiode van 7 jaar oplopen tot naar schatting € 6.000 à € 8.000 voor de dieselversie als we vertrekken van een CO2-uitstoot van 180 g/km (WLTP). De BIV alleen al bedraagt een dikke € 2.500, de jaarlijkse belasting zo’n € 600. De helft van het prijsverschil is dus al weggewerkt aan belastingen alleen al – tenzij de overheid beslist om ook elektrische voertuigen te gaan belasten. 

De rest van het prijsverschil smelt als sneeuw voor de zon als je weet dat de eVito Tourer 100% aftrekbaar is en de diesel slechts 50% - althans in de personenwagenversie. Voeg daarbij de lagere verbruikskosten alsook de heel wat lagere onderhouds- en herstellingskosten voor de eVito – die overigens 8 jaar en 160.000 km waarborg krijgt op zijn batterij – en de balans helt al snel over in het voordeel van de eVito.

De voorgenoemde berekening geldt voor eenmanszaken en vennootschappen, maar natuurlijk niet voor particulieren. Zij moeten bij deze bedragen bovendien 21 % btw toevoegen – in tegenstelling tot professionele gebruikers, die hem (deels) kunnen recupereren. Wie de eVito privé overweegt, doet dat dus vooral uit ecologische overwegingen, niet omdat het financieel interessanter is.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy