vrijdag, 24 juli 2020

BMW X5 op waterstof is voor 2022

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW X5 op waterstof is voor 2022 © BMW Group
BMW gaat vanaf 2022 onder de naam i Hydrogen NEXT een versie van zijn X5 die op waterstof rijdt bouwen, en maakt daarmee een keuze die diametraal staat tegenover de beslissing van Mercedes om de ontwikkeling van een waterstofversie van de GLC stop te zetten.


De plannen van BMW passen in de strategie van de fabrikant om zoveel mogelijk aandrijvingsvarianten te produceren totdat één technologie dominant blijkt te zijn.

BMW liet weten dat de X5 i Hydrogen NEXT in beperkte aantallen geproduceerd zal worden vanaf 2022. Toyota zal de brandstofcellen leveren. BMW wil op meerdere paarden tegelijk wedden door zoveel mogelijk varianten van een auto te maken. Het bedrijf bouwt vandaag al elektrische (batterij-)auto's én auto’s met een verbrandingsmotor op dezelfde productielijn.

Waterstofauto’s kennen een moeilijke start. Hoewel BMW in het verleden al een 7-Reeks op waterstof bouwde en Toyota en Hyundai met de Mirai en de Nexo vandaag auto’s met deze aandrijving voorstellen blijft het aanbod aan voertuigen die die brandstof gebruiken ondermaats, net als het aanbod aan waterstoftankstations. De voordelen zijn nochtans legio, denken we maar aan de nuluitstoot en het lagere gewicht in vergelijking met batterij-elektrische auto’s, maar automakers hebben wegens de hoge kosten van de technologie en het beperkte verwachte succes op korte termijn nagelaten om waterstofmodellen op de markt te brengen, en zullen door de coronacrisis zeker niet sneller geneigd zijn om het geweer van schouder te veranderen. Zo besloot Daimler om de ontwikkeling van een waterstofversie van de Mercedes GLC stop te zetten en zou het zich nu concentreren op de ontwikkeling van vrachtwagens en bestelwagens op waterstof in samenwerking met Volvo.

De kampioen in het aanbieden van verschillende aandrijfvormen is ongetwijfeld Hyundai, dat in zijn gamma en zelfs binnen een bepaald model vaak de keuze biedt tussen benzine, diesel, al dan niet plug-in hybrides en met de Nexo zelfs waterstof. Ook Toyota is op dat vlak een voorloper, die met de nieuwe Mirai al zijn tweede generatie waterstofauto aanbiedt, al schrapte dat merk de dieselmotoren en is het als pleitbezorger van de “zelfopladende hybride” een eerder koele minnaar van de plug-in hybride.

De Duitse overheid gelooft duidelijk in waterstof als brandstof voor voertuigen en ontvouwde een plan van € 7 miljard om binnenlandse waterstofindustrie te ondersteunen. De bedoeling is om tegen 2030 al 5 gigawatt groene waterstofproductiecapaciteit te hebben en dat tegen 2035 nog te verdubbelen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy