zaterdag, 25 juli 2020

Hoe auto’s alsmaar saaier worden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Hoe auto’s alsmaar saaier worden © BMW Group
Echte petrolheads zullen het ongetwijfeld beamen: de nieuwe auto’s die vandaag op de markt zijn, zijn vaak onvergelijkbaar veel saaier dan hun voorgangers. Dat heeft voor een groot deel te maken met regeltjes allerhande die door de Europese (en andere) overheden worden opgelegd om auto’s veiliger en properder te maken. Daarmee gaat ook een pak van de “fun” verloren. Een (onvolledige) lijst van maatregelen die de ziel uit de auto halen…



1P90236806 highRes the bmw m3 family 09

Soft Limiters

Liefhebbers van sportievelingen zoals de RS-modellen van Audi, de Porsche 911, BMW’s-M-modellen en AMG’s allerhande zullen ongetwijfeld al opgemerkt hebben dat de nieuwste modellen niet meer toelaten om het toerental in stilstand tot tegen de begrenzer te laten klimmen, om zo te genieten van de klank van de sportuitlaat, die tot voor kort voor kippenvel zorgde bij liefhebbers. Om geluidsoverlast en “nutteloos” brandstofverbruik tegen te gaan wordt de mogelijkheid om in stilstand het toerental de hoogte in te jagen sterk beperkt, waardoor eens lekker “revven” niet langer voor sensaties zorgt. Leuk voor de buren, heel wat minder leuk voor de liefhebber van een stevige uitlaatsound.

1aug 2019 11

CO2-doelstellingen

Door de Europese CO2-reglementering die constructeurs verplicht om tegen eind 2021 gemiddeld niet meer dan 95 g CO2 uit te stoten per in Europa verkochte nieuwe auto, sneuvelen heel wat leuke modellen. Denken we maar aan de fijne nieuwe Suzuki Jimny, die alweer uit de catalogus verdween omdat hij door zijn te hoge CO2-uitstoot het gemiddelde van Suzuki boven de magische 95 gram-grens zou brengen, waardoor de fabrikant enorme boetes zou moeten betalen. Om dezelfde reden heeft Ford trouwens beslist geen nieuwe Focus RS meer te maken, en stelt Renault geen nieuwe Clio RS meer voor. Zo verschraalt het aanbod en is er dus minder keuze voor echte autoliefhebbers. 

1JAG 11

Deeltjesfilters op benzinemotoren

De verplichting om nu ook benzinemotoren van een deeltjesfilter in de uitlaatlijn te voorzien, in de strijd tegen de uitstoot van fijn stof, heeft als onaangename bijwerking dat het geluid dat uit de uitlaat komt extra gedempt wordt. Ook de “pops & bangs” die in sportieve uitlaten voor extra beleving zorgden zijn sinds die deeltjesfilters verleden tijd. Daardoor klinken de nieuwste AMG’s, M-modellen of Porsches veel minder spectaculair dan vroeger, en hebben de constructeurs hun toevlucht gezocht in een (vaak verguisde) kunstmatige uitlaatsound en artificiele knalletjes die door het hifisysteem worden gejaagd om de bestuurder toch een sportief gevoel te bezorgen. Voor ons blijft de herinnering aan de uitlaat van de Jaguar F-Type SVR of de Mercedes-AMG’s 63 van een jaar of twee geleden er eentje om te koesteren: nooit zal een nieuwe auto nog zo lekker klinken…

1AUDI 9 2

Automatische versnellingsbakken

De elektronische sturing van de moderne automaten maakt het mogelijk om het optimale schakelmoment te kiezen om zo zuinig mogelijk te rijden. Daardoor is eenzelfde auto met automaat vandaag meestal zelfs zuiniger dan zijn evenknie met handbak, wat vroeger wel anders was. Het resultaat daarvan is dat veel fabrikanten de manuele versnellingsbak uit het aanbod schrappen, waardoor hij stilaan aan het uisterven is. Ook bij sportieve auto’s is een handbak vaak geen vanzelfsprekendheid meer. Zo is geen enkele Mercedes-AMG nog met een manuele versnellingsbak verkrijgbaar en moet je ook bij BMW lang zoeken om er een te vinden. Nu zijn die automaten natuurlijk vaak erg leuk en performant, en zingen we systematisch de lof van de uitzonderlijke PDK-automaat van Porsche of de erg comfortabele ZF-bak met acht verhoudingen, maar voor heel wat liefhebbers gaat er toch niets boven een ‘stick shift’. Zij hebben vandaag nog maar weinig keuze als het gaat om sportieve modellen, en zullen in de toekomst ongetwijfeld afscheid moeten nemen van de handbak.
1esc sport 311733

Snelheidsbegrenzers en rijhulpsystemen allerhande

De Duitse constructeurs (op Porsche na) hebben een soort herenakkoord om de maximumsnelheid van hun auto’s te begrenzen op 250 km/h. Ze vonden wel allemaal uitzonderingen uit om die top tegen betaling alsnog op te trekken tot zelfs meer dan 300 km/h, wat vooral in Duitsland nog wel zinvol kan zijn als je een vrij stuk Autobahn voor je hebt. Vanaf 2022 worden constructeurs echter verplicht om in hun nieuwe auto’s een Intelligent Speed Assistance System te installeren dat door middel van GPS-gegevens en verkeersbordenherkenning zal zorgen dat de snelheid automatisch begrensd zal worden op het geldende maximum. Die begrenzing zal nog wel “overruled” kunnen worden, maar dat zal dan gepaard gaan met waarschuwingen allerhande. Hoewel het systeem ongetwijfeld voordelen heeft op het vlak van de verkeersveiligheid is het wel een inperking van de vrijheid van de bestuurder, die zijn rol steeds beperkter ziet worden.

Ook de veralgemening van rijstrookassistenten, automatische remsystemen en allerhande veiligheidsfuncties zorgen voor een verminderd rijplezier, zeker wanneer ze onoordeelkundig en veel te bruusk tussenkomen. De meesten zijn gelukkig uitschakelbaar, maar dat moet je dan wel elke keer opnieuw doen, omdat ze automatisch ingeschakeld worden als je de auto start…
1P90236502 highRes the bmw m3 compact e

Handrem & stabiliteitscontrole

OK, het meer en meer verdwijnen van de echte handrem die je met een hendel aanspant kunnen we niet op rekening van Europa of de overheid schrijven. Toch is het een tendens die bij liefhebbers van de betere “handbrake turn” voor droefnis zorgt, want een voorwielaandrijver rond zijn middelpunt laten draaien wordt nu echt voer voor absolute specialisten. Door de stabiliteitscontrole bij heel wat auto’s niet-uitschakelbaar te maken is het “rond je as gaan” of flink oversturen ook met achterwielaandrijvers minder evident geworden. Maar als er één ding is dat we niet meer zouden willen missen is het toch het ESP, al zou dat altijd uitschakelbaar moeten zijn voor wie graag wat plezier beleeft op verlaten wegen.

1P90374208 highRes the all new bmw m2 c

Gewicht

Lotus-stichter Colin Chapman had als motto: “To add speed, add lightness”. Vandaag gebeurt net het tegenovergestelde. Zowat elke nieuwe auto is systematisch vele tientallen of zelfs honderden kilo’s zwaarder dan zijn voorganger. De huidige VW Golf is makkelijk dubbel zo zwaar als de eerste. Dat ligt aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot veiligheid (denken we maar aan kreukelzones en airbags), maar ook aan de steeds hogere comforteisen (geluiddemping, uitrusting, elektrische bediening van zowat alles…) en de uitstootverplichtingen die filters, katalysatoren en nabehandelingssystemen allerhande verplicht hebben gemaakt. Meer dan vermogen is (het ontbreken van) gewicht een  garantie voor rijplezier en prestaties. Wie zoals wij ooit vlak na elkaar op circuit reed met een lichtvoetige BMW M2 van 450 pk en een zware BMW M8 van 625 pk zal weten wat dat betekent.

Uit al het voorgaande blijkt dat autorijden vandaag en zeker morgen meer en meer een kwestie van comfort zal zijn dan van rijplezier. De toename van veiligheids- en comfortvoorzieningen zorgt er in combinatie met de uitstootmaatregelen voor dat “bezield” autorijden iets wordt voor de happy few. Of voor wie een wat oudere auto heeft. Koester je young- of oldtimer dus, want in de toekomst ziet het er niet al te rooskleurig uit voor wie graag zelf controle heeft over het stuur.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy