vrijdag, 17 juli 2020

VW Atlas Cross Sport: niet voor bij ons, maar wel knap

Geschreven door  Dieter Quartier
VW Atlas Cross Sport: niet voor bij ons, maar wel knap © Volkswagen AG
Amerikanen houden van grotere auto’s dan wij Europeanen, terwijl ze minder veeleisend zijn qua afwerking en motorefficiëntie. Om die reden biedt VW in Amerika niet de Touareg, maar de lokaal gebouwde Atlas aan, en die krijgt nu een knappe coupévariant, Cross Sport genaamd. Mogen we beginnen dromen van een Touareg Coupé, zeker nu er ook zo’n rankere versie bestaat van zijn sportieve neef, de Porsche Cayenne?


In vergelijking met de gewone VW Atlas stelt de Cross Sport het noodgedwongen met een zetelrij minder. Hij biedt dan ook plaats aan vijf in plaats van zeven inzittenden, die over een zee aan ruimte beschikken in deze flinke knaap van net geen vijf meter. Die heeft trekjes van de Touareg, maar ook van de T-Roc en zelfs de Audi Q8, al deelt hij er geen technologie mee.  

Onder de motorkap ligt immers bescheiden materiaal: ofwel een drukgevoede tweeliter-viercilinder van 235 pk, ofwel een amper krachtigere maar meer geraffineerde 3.6-V6 van 276 pk, die beide standaard de voorwielen aandrijven – je leest het goed. Qua positionering zit deze Atlas dan ook een stuk lager, hoewel hij er best premium uitziet. Wat dat moet kosten? Je kunt een bestelbon ondertekenen vanaf $ 30,545. Minder dan de Europese prijs van een standaard-Tiguan dus.

Coupé-fantasie

Er is duidelijk vraag naar coupévarianten van premium cross-overs – niet alleen in Amerika, maar wereldwijd. Audi Q3 Sportback, BMW X2, X4 en X6 (de founding father van het segment), Mercedes GLC en GLE Coupé: het aantal modellen blijft toenemen. Zelfs VW’s sportieve luxedochter Porsche biedt intussen een coupéversie van de Cayenne aan.

Het lijkt ons dan ook niet ondenkbaar dat er een dergelijke afgeleide komt van de VW Touareg, die het in Europa nogal moeilijk heeft om op te boksen tegen zijn Duitse luxeconcurrenten. Dat ligt niet aan zijn stijl of zijn prijs, maar wel aan het feit dat hij tot nog toe enkel leverbaar was met een drieliter-V6 op benzine of diesel of een vierliter-V8 TDI, terwijl de markt duidelijk naar plug-inhybrides vraagt. Die PHEV-versie is nu eindelijk beschikbaar in het Touareg-gamma, weliswaar enkel in sportieve R-versie.

Blijft natuurlijk de vraag of er in de huidige tijden nog wel ruimte is voor Spielereien – alvorens een constructeur beslist om hier enkele honderden miljoenen euro’s tegenaan te smijten aan ontwikkeling, moet er voldoende marktpotentieel blijken. Als de marktprognoses voor dit nichesegment gunstig evolueren, zouden we misschien wel van een Touareg Coupé mogen beginnen dromen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy