donderdag, 16 juli 2020

Maserati Ghibli met mild hybrid viercilinder

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Maserati Ghibli met mild hybrid viercilinder © Maserati
Het Italiaanse luxemerk Maserati kondigde vandaag aan dat het een eerste hybride auto op de markt brengt. Het gaat om een mild hybride versie van de Ghibli.



04 Maserati Ghibli Hybrid

Maserati stond voor de uitdaging om het tijdperk van de elektrificatie te betreden zonder de kernfilosofie en -waarden van het merk te veranderen en koos voor zijn eerste hybride productiemodel de uit 2013 stammende Ghibli uit, waarvan er intussen meer dan 100.000 werden gebouwd.

Design

De Ghibli Hybrid is direct herkenbaar, onder meer door de vernieuwde vormgeving van zowel het exterieur als het interieur. De gemeenschappelijke noemer van de restyling is de blauwe kleur, die is ontwikkeld door Centro Stile Maserati om alle auto's met hybridetechniek en de nieuwe wereld die ze vertegenwoordigen te identificeren. Aan de buitenzijde is de blauwe kleur te vinden op de drie iconische luchtinlaten aan de zijkanten, op de remklauwen en op de bliksemschicht in het ovaal op de achterste dakstijl waarin de drietand is opgenomen. Dezelfde blauwe kleur komt ook terug in het interieur, met name op de geborduurde naden van de stoelen.

De Ghibli Hybrid beschikt ook over nieuwe stijlkenmerken, waaronder de nieuwe grille met dwarsverbindingen in de vorm van een stemvork die ook gelijkenissen vertoont met het Maserati-logo. Er zijn ook belangrijke veranderingen doorgevoerd aan de achterzijde van de auto, waar de lichtclusters volledig zijn gerestyled met een boemerangachtig profiel dat is geïnspireerd op de 3200 GT en het Alfieri studiemodel.

Mild hybrid met tweeliter-viercilinder

Maserati heeft gekozen voor een hybride-oplossing die in de eerste plaats gericht is op het verbeteren van de prestaties, terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik wordt verlaagd en de emissies worden gereduceerd.

Het gaat om zogenaamde “mild hybrid”-technologie die gebruik maakt van de kinetische energie die de auto tijdens het rijden opwekt. Deze wordt opgevangen en omgezet in elektriciteit tijdens het vertragen en remmen, die vervolgens wordt opgeslagen in een accu.

De door de technici en ingenieurs van het Maserati Innovation Lab in Modena ontwikkelde aandrijflijn combineert een interne verbrandingsmotor (tweeliter viercilinder turbo) met een 48 volt dynamo en een extra elektrische supercharger (e-Booster), ondersteund door een accu. Dit is de eerste van een nieuwe generatie aandrijflijnen, met een volgens het merk perfecte balans tussen prestaties, efficiëntie en rijplezier. De automaat telt acht versnellingen en komt van bij specialist ZF. De hybride Ghibli is natuurlijk op de achterwielen aangedreven en heeft een zelfsperrend mechanisch differentieel met beperkte slip op de achteras. De accu is achterin de auto gemonteerd, wat bijdraagt aan een betere gewichtsverdeling. Deze hybride-uitvoering van de Ghibli weegt ongeveer 80 kg minder dan de Ghibli Diesel (1.878 kg gehomologeerd gewicht).

Dankzij een maximaal vermogen van 330 pk en een maximumkoppel van 450 Nm, dat beschikbaar is vanaf 1.500 toeren, zijn de prestaties van de Ghibli Hybrid de merknaam waardig: de topsnelheid bedraagt 255 km/h, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/h 5,7 seconden vergt. 

Belangrijk ! De inzittenden van de Ghibli Hybrid kunnen volgens de constructeur nog steeds genieten van het onmiskenbare geluid dat alle Maserati-modellen kenmerkt dankzij de geoptimaliseerde uitlaat, die speciaal ontworpen resonatoren bevat.

De uitstoot daalt door de hybridisering met 25 procent in vergelijking met de V6 van 350 pk en komt zowat op hetzelfde niveau als die van de dieselversie, met een WLTP-cijfer van tussen de 192 en de 216 g CO2/km (in afwachting van homologatie). 

13 Maserati Ghibli Hybrid

Connectiviteit

De Ghibli Hybrid is ook de eerste auto van het merk die voorzien is van het nieuwe Maserati Connect-programma, dat een constante verbinding met de auto mogelijk maakt. De informatie-uitwisseling wordt voortgezet tijdens het rijden om de bestuurder nog beter te kunnen ondersteunen. Het systeem zorgt niet alleen voor het updaten van de softwarepakketten, maar voert ook checks uit op de auto en monitort de Safety Security-diensten in noodgevallen.

Het Maserati Intelligent Assistant multimediasysteem is van de nieuwste generatie. Het systeem maakt gebruik van digitale input van Android Automotive, software die een innovatieve gebruikerservaring biedt die volledig kan worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder. Het HD-scherm van het multimediasysteem heeft nieuwe graphics gekregen en heeft nu geen omlijsting meer. De diameter is vergroot van 8,4 naar 10,1 duim. Bovendien beschikt de Ghibli Hybrid over een nieuw instrumentenpaneel met digitale features en nieuwe graphics.

De nieuwe Ghibli Hybrid vertegenwoordigt de eerste stap in een plan dat zal leiden tot de elektrificatie van alle nieuwe Maserati-modellen. De eerste volledig elektrische auto's van het merk zijn de nieuwe GranTurismo en GranCabrio, waarvan de introductie staat gepland voor 2021.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy