dinsdag, 14 juli 2020

BMW iX3 : eerste elektrische BMW van de nieuwe generatie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW iX3 : eerste elektrische BMW van de nieuwe generatie © BMW Group
Nadat het Beierse merk zich met de i3 in 2013 zich ontpopte tot een van de pioniers van de elektroauto, bleef het daarna lang stil op het vlak van volledig elektrische BMW’s. Tot nu. De op de X3 gebaseerde iX3 is de eerste van niet minder dan 13 elektrische auto’s die het merk tussen nu en 2023 op de markt zal loslaten om zijn achterstand snel in te lopen.



EMBARGO 14072020 10h15 20
Door de komst van de elektrische iX3 wordt de BWM X3 de eerste auto van het merk die verkrijgbaar zal zijn met een benzine- of dieselmotor, als plug-in hybride of als volledig elektrische auto. De iX3 combineert daarbij de voordelen van de “gewone” X3 met die van elektrisch rijden. Hij behoudt de proporties van de X3 maar combineert die met modelspecifieke designkenmerken zoals de gesloten BMW-nieren, aerodynamische 19 duimvelgen en de blauwe accenten. De koffer is standaard 510 liter groot en kan tot 1.560 liter worden uitgebreid. Hij ziet er dan ook niet zo anders uit dan zijn benzine- en dieselbroers, waarvan hij de afmetingen en binnenruimte overneemt, maar is wel fundamenteel verschillend door de gebruikte technologie.

e-Drive technologie van de vijfde generatie

BMW gebruikt voor de iX3 haar “eDrive-technologie van de vijfde generatie”. Dat betekent een grotere vermogensdichtheid voor de batterij, een groter rijbereik, lager gewicht en grotere flexibiliteit dan bij de i3 die als eerste in serie gebouwde elektrische BMW het pad effende voor deze SUV.  De elektromotor, de vermogenselektronica en de transmissie werden voor het eerst ondergebracht in een centrale behuizing. De 518 kg zware lithium-ionbatterij onder de vloer heeft een bruto energieinhoud van 80 kWh waarvan 74 kWh kunnen gebruikt worden en maakt een rijbereik tot 520 kilometer volgens de NEDC-meting mogelijk. Volgens de realistischere WLTP-procedure is dat 460 kilometer.

De nieuwe eDrive- elektromotor levert 286 pk en 400 Nm aan ogenblikkelijk beschikbaar koppel. Daarmee trekt hij op tot 100 km/h in 6,8 seconden, wat vergelijkbaar is met de 6,4 seconden die de BMW X3 3.0i over dat sprintje doet. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/h.

Gelijkstroomladen kan aan vermogens tot 150 kW en het van 0 naar 80% opladen van de batterij lukt dan in 34 minuten, terwijl tien minuten laden een WLTP-rijbereik van 100 kilometer toevoegt. Aan een driefasige wallbox van 11 kW laadt hij de accu van leeg tot vol terug op in 7,5 uur. BMW kondigt een elektriciteitsverbruik aan van zo’n 19 kWh/100 km volgens de WLTP-cyclus.

Liefhebbers van een geïnspireerde rijstijl zullen blij zijn dat de iX3 op de achterwielen aangedreven wordt. Een adaptieve ophanging met elektronisch gestuurde dempers is standaard.

Bij het rijden krijgt de bestuurder de keuze om de graad van recuperatie van de vertragingsenergie in verschillende stappen in te stellen en zo een uitgesproken one-pedal-feeling te krijgen zoals in de i3 als hij dat wil. 

De iX3 stoot als elektrische auto lokaal natuurlijk geen CO2 uit, maar BMW laat weten dat de iX3 ook over zijn hele levenscyclus een CO2-impact heeft die aanzienlijk kleiner is dan die van een X3 xDrive 20d. Zo is zijn CO2-voetafdruk maar liefst 60 procent kleiner wanneer hij uitstluitend met groene energie wordt opgeladen, en is dat nog altijd 30 procent als elektriciteit uit de Europese energiemix wordt gebruikt.

Twee uitrustingsniveaus

De basisversie heet “Inspiring” en heeft standaard metaallak, ledkoplampen, een automatische airco met drie zones en voorverwarming, een automatische achterklep, een panoramisch schuifdak en het Driving Pack Professional met de adaptieve cruise control. Daarboven vinden we de “Impressive” die daarnaast twintig duim grote velgen heeft, akoestisch glas, sportzetels en een lederen interieur, naast een head-up display, het Parking Assistant Pack Plus en een Harman Kardon hifisysteem. Alle modellen hebben ook de BMW Live Cockpit Professional met het onder andere het BMW Maps navigatiesysteem en Apple CarPlay.

Als eerste BMW krijgt de iX3 als hij over de uitrustingslijn “Impressive” beschikt ook een specifiek in samenwerking met Hans Zimmer voor BMW’s elektrische auto’s ontwikkelde “soundscape”, BMW IconicSounds Electric genaamd. Het merk zegt er zelf over dat die soundtrack “extra emotionele diepgang toevoegt aan de rijervaring”. 

Made in China

De iX3 is het eerste model van het merk dat ook voor de export buiten China geproduceerd zal worden in de Chinese BMW-fabriek van Shenyang. De eerste exemplaren zullen in China te koop zijn voor het eind van dit jaar.

De Belgische startprijs van de iX3 is € 69.950, zijn fiscale aftrek natuurlijk 100% en in Vlaanderen geniet hij tot nader order ook van een vrijstelling van BIV en verkeersbelasting.

Vanaf 2021 zal deze iX3 het gezelschap krijgen van de elektrische i4 en de iNext.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy