donderdag, 09 juli 2020

BMW gaat kobalt uit Marokko halen voor zijn batterijen

Geschreven door  Dieter Quartier
BMW gaat kobalt uit Marokko halen voor zijn batterijen © BMW Group
Er is veel te doen rond de ethische en ecologische aspecten van kobaltontginning, die vandaag voornamelijk plaatsvindt in de Democratische Republiek Congo. BMW kondigt aan het omstreden materiaal, dat nodig is voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s, te gaan halen in Marokko, met garanties voor de duurzaamheid en de werkomstandigheden.


Elektrische auto’s, net als smartphones en laptops, hebben vandaag kobalt nodig voor hun batterijen. Het is geweten dat de ontginning ervan een vuile industrie is – op talloze vlakken. In Congo, dat goed is voor 60% van de wereldwijde ontginning, zijn het vaak kinderen die de mijn in worden gestuurd in bijzonder gevaarlijke omstandigheden. Er lopen intussen al diverse rechtszaken tegen Tesla, Apple, Glencore, Google, Dell en Microsoft, omdat ze naar verluidt weten dat het kobalt in hun producten verkregen wordt door kinderarbeid.

Een groeiend aantal autoconstructeurs spant zich in om de volledige supply chain van hun grondstoffen in kaart te brengen en indien nodig nieuwe bronnen aan te boren. BMW kondigt vandaag aan dat het een contract heeft afgesloten ter waarde van 100 miljoen euro met Managem Group voor de aankoop van kobalt uit Marokko, verspreid over de komende vijf jaar. Dit contract moet instaan voor één vijfde van de totale hoeveelheid kobalt die BMW Group nodig zal hebben voor al zijn elektrische auto’s. De resterende vier vijfden komen uit Australië. 

“Voor ons begint ethisch verantwoorde grondstofwinning en -verwerking aan het begin van de waardeketen.  We focussen op toeleveringsketens van accucellen die zich uitstrekken tot in de mijnen zelf", zegt Ralf Hattler, Senior Vice President Purchasing Indirect Goods and Services, Raw Material, Production Partner bij BMW AG. Naleving van milieunormen en respect voor mensenrechten heeft de hoogste prioriteit. "Duurzaamheid is een belangrijk aspect van onze bedrijfsstrategie en speelt een sleutelrol in de uitbreiding van de elektromobiliteit. We zijn ons volledig bewust van onze verantwoordelijkheden. Kobalt en andere grondstoffen moeten onder ethisch verantwoorde omstandigheden worden gewonnen en verwerkt", benadrukt Andreas Wendt, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG verantwoordelijk voor Purchasing en Supplier Network. Bij de kobaltwinning van de Managem Group gelden de hoogste duurzaamheidsnormen.

BMW Group publiceert overigens nu al de landen van herkomst van het gebruikte kobalt op zijn website. Voor de vijfde generatie batterijcellen heeft het bedrijf ook zijn toeleveringsketens geherstructureerd en zal het vanaf 2020 rechtstreeks lithium en kobalt aankopen en deze grondstoffen ter beschikking stellen van zijn twee batterijcelproducenten, CATL en Samsung SDI. Dit zorgt voor volledige transparantie over waar de grondstoffen vandaan komen. De BMW Group zal vanaf 2021 ook geen zeldzame aardmetalen meer gebruiken in zijn elektrische aandrijvingen van de vijfde generatie. "Dit betekent dat we niet langer afhankelijk zijn van hun beschikbaarheid", aldus Wendt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy