vrijdag, 03 juli 2020

Alle Mercedes-concessies bieden online showroom aan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Alle Mercedes-concessies bieden online showroom aan © Patrick Theunissen
Met gemiddeld 1,3 was het aantal dealerbezoeken vooraleer over te gaan tot een effectieve aankoop in pre-coronatijden al laag en dat aantal zal normaliter niet snel stijgen. Daarom speelt ook Mercedes in op de onlinetrend door samen met alle dealers van het merk een online showroom te lanceren en ook online stockwagens te verkopen.



Niet minder dan 25 procent van de automobielverkoop zal volgens Mercedes tegen 2025 online gebeuren en de constructeur wil dat het kopen van een Mercedes even makkelijk is als elke andere online aankoop. Daarom is een een uitgebouwd onlineverhaal vandaag onmisbaar volgens de Duiters, die door middel van die virtuele showroom een tool creëren om via de website van Mercedes-Benz stockwagens te bestellen. De finalisatie van de bestelling, het administratieve proces en de aflevering van de auto gebeuren door de verkoper van de concessie, indien gewenst bij de klant thuis.

Na een pilootproject met drie garages in juni heeft Mercedes besloten om nu voor elke garage van het hele Belgische Mercedes-dealernet naast een fysieke ook een online showroom te openen. 

Klanten die een Mercedes samenstellen via de online configurator krijgen binnenkort ook een voorstel voor de direct leverbare stockwagen die het dichtst aanleunt bij hun geconfigureerd model. 

De aankoop van een auto start na een eerste analyse vaak met een testrit. Ook die kan digitaal worden geserveerd. Klanten hoeven enkel te surfen naar Mercedes-Benz of de website van een erkend Mercedes-Benz dealership. De klant kan zo zelf een proefrit inplannen bij zijn dealership wanneer het hem best past. Naast de keuze van het model kan hij ook de brandstof, de transmissie en de motorisatie bepalen.

captureVideo’s met uitleg

Eenmaal een keuze gemaakt, is het uitkijken naar het moment van de levering van de nieuwe auto. Omdat het handig is om de technische snufjes van de nieuwe wagen te kennen kan de eigenaar nog altijd van een specialist alle uitleg krijgen bij de aflevering. Dat kan voortaan echter ook digitaal en dus op een zelfgekozen tempo en moment. Mede gestuurd door COVID-19 werden in sneltempo voor twintig modellen – van de A-Klasse tot de EQC – aflevervideo’s gemaakt. In die korte video’s worden de kenmerken van elk model toegelicht en wordt uitgelegd hoe en wanneer welke technologie gebruikt kan worden. 

Met dit initiatief is meteen de toon gezet: voor elk nieuwe model of elke nieuwe technologie zal er naast de persoonlijke toelichting door de verkoper ook steeds een video beschikbaar zijn. Aan de klant de keuze hoe hij zijn auto het best wil leren kennen. 

De video’s zijn voor iedereen publiek beschikbaar in het Nederlands, Frans en Duits op Mercedes-Benz en op de Belgische Youtube channel van Mercedes-Benz.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy