vrijdag, 03 juli 2020

BMW laat je opties uitproberen en huren in plaats van kopen

Geschreven door  Dieter Quartier
BMW laat je opties uitproberen en huren in plaats van kopen © BMW
BMW heeft het licht gezien. Het wil een hele rist aan opties standaard inbouwen in de fabriek en tijdelijk laten uitproberen door de koper. Na een gratis proefperiode kun je à la carte kiezen welke opties je wil en welke niet. Je hoeft ze overigens niet te kopen: BMW denkt aan een abonnementsformule. 


Moderne auto’s kunnen vaak meer dan ze doen uitschijnen. Adaptieve cruisecontrol, grootlichtassistent, navigatie: de hardware voor deze functies worden meestal sowieso ingebouwd in de fabriek. Dat is het gevolg van een doorgedreven standaardisering – alle auto’s ermee uitrusten kost vaak minder dan het slechts in enkele exemplaren inbouwen – en het feit dat deze hardware nodig is voor bepaalde wettelijk verplichte voorzieningen, zoals de autonome noodrem (AEB). De bijkomende functies die de hardware mogelijk maakt, worden echter softwarematig geblokkeerd – tenzij je de opties aanvinkt op de bestelbon. 

BMW ziet er een nieuw businessmodel in: waarom deze ‘ingebakken’ opties niet achteraf proberen te verkopen door de klant er eerst van te laten proeven? Op de nieuwe 5-Reeks en de 4 Coupé, die uitgerust zijn met Operating System 7, zou het binnenkort mogelijk zijn. Het volstaat om over-the-air (OTA) een software-update te doen om bepaalde opties in- of uit te schakelen. 

Vandaag kun je overigens al opties laten activeren en deactiveren: de zogenaamde Connected Services. Dat is een zuiver softwareverhaal: je betaalt voor een abonnement en zolang je dat doet, krijg je data aangeleverd om de diensten te doen werken. Denk aan Spotify, Apple CarPlay, meteo, live traffic info, enzovoort. BMW zou op termijn echter ook zaken als gekoelde en verwarmde stoelen, de adaptieve M-Sport-ophanging, automatische airco en een geheugenfunctie voor de elektrische stoelen standaard inbouwen en in- of uitschakelen, afhankelijk van de wensen (en portefeuille) van de klant.

Abonnement voor opties

Het concept bestaat erin de klant een maand te laten proeven van de opties en dan de mogelijkheid te bieden ervoor te betalen – aan de hand van de My BMW App. Niet voor de volledige aankoopprijs, maar voor het gebruik ervan voor een bepaalde periode. Je betaalt dus een abonnement. Stel dat je de gekoelde en verwarmde stoelen na 12 maanden toch niet meer zo nuttig vindt, dan kun je dit abonnement stopzetten. Als je de auto verkoopt, heeft de volgende eigenaar opnieuw de mogelijkheid om bepaalde opties te laten activeren of uitschakelen.

De impact van dit businessmodel kan niet onderschat worden. Je hoeft immers niet meteen duizenden euro’s neer te tellen bij de dealer voor bijkomende opties. Initieel zou BMW dus inkomsten kunnen mislopen, maar tegelijk biedt het een potentieel voor bijkomende marge die het merk anders niet zou hebben – omdat de klant de optie in eerste instantie niet zou nemen, maar na gebruik ervan wel degelijk bereid is om ervoor te betalen. Tegelijk is deze functionaliteit potentieel restwaardeverhogend: als de volgende eigenaar weet dat hij van bepaalde opties gebruik kan maken, zal hij allicht bereid zijn om meer te betalen dan voor een exemplaar dat deze functionaliteit niet biedt.

Het zou ons verwonderen mocht BMW’s vernieuwende idee geen navolging krijgen. De vraag blijft of het globale plaatje rendabel is. De standaardisering van bepaalde hardware – denk aan de geventileerde, verwarmde en elektrisch bediende stoelen – kost geld, terwijl je niet zeker weet of er voldoende klanten bereid zijn om er (lang genoeg) een abonnement op te nemen. Bovendien betekent deze beslissing dat de bijkomende opties enkel nog bediend kunnen worden met de standaard HMI – lees: iDrive en het centrale display, eventueel aangevuld met stembediening. De fysieke toetsen van deze opties zullen immers verdwijnen, want het zou nogal lullig zijn deze toetsen te voorzien en dan te degraderen tot dummies.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy