dinsdag, 07 juli 2020

Audi Q4 Sportback e-tron concept: modieuze elektro-SUV

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Audi Q4 Sportback e-tron concept: modieuze elektro-SUV © Audi AG
Na de Q4 e-tron concept, die vorig jaar in Geneve werd getoond, onthult Audi nu ook de Q4 Sportback e-tron concept, het modieuzere broertje van de elektrische SUV die onder de e-tron wordt gepositioneerd en samen met zijn tweelingbroer Audi’s eerste elektrische volumemodel moet worden wanneer hij volgend jaar op de markt komt.

Design is altijd een kwestie van smaak, en wie de “gewone” Q4 e-tron te gewoontjes vindt kan, net als bij de e-tron en de e-tron Sportback, kiezen voor de Sportback-uitvoering met zijn coupélijn en meer gestroomlijnd koetswerk.

A203306 overfull

In het geval van de Q4 Sportback e-tron concept valt meteen op dat de daklijn fel afloopt naar achteren en uitmondt in een brede spoiler aan de basis van de achterruit die horizontaal over de hele achterzijde van de auto doorloopt. Hij draagt bij tot de verbetering van de stroomlijn, en moet er zo mee voor zorgen dat een rijbereik van meer dan 500 kilometer mogelijk wordt. De breed uitgevoerde wielkasten verwijzen naar de oer-quattro en zorgen voor een stoere look.

Technisch zijn de Q4 e-tron concept en de Sportbackuitvoering identiek. Dat betekent dat beide auto’s twee elektromotoren hebben die samen 306 pk leveren en een sprint naar 100 km/h in 6,3 seconden mogelijk maken. De topsnelheid wordt beperkt tot 180 km/h. In normale omstandigheden wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de achterste elektromotor, en heeft hij een achterwielaangedreven karakter, maar wanneer er meer vermogen nodig is wordt de voorste elektromotor mee ingeschakeld. De achterste motor heeft een vermogen van 204 pk en 310 Nm, de voorste voegt daar 102 pk en 150 Nm aan toe.

Het 510 kilogram zware batterijpack is 82 kWh groot en maakt een WLTP-rijbereik van 450 kilometer mogelijk, terwijl hij met alleen achterwielaandrijving meer dan 500 WLTP-kilometers ver zou raken. Het accupakket kan een maximumvermogen van 125 kW aan, waardoor de batterij tot 80 procent kan opgeladen worden in iets meer dan een half uurtje.

A203304 overfull

De afmetingen verschillen ook amper of niet, al lijkt de Sportback door de aflopende daklijn langer te zijn. De Sportback is 4,60 meter lang en 1,60 meter hoog, en de SUV-coupé is daarmee één centimeter langer en lager dan zijn klassieke SUV-broer. Aan de breedte (1,90 m) en wielbasis (2,77 m) verandert niets.

De concept cars lijken sterk op de productiemodellen die vanaf 2021 verkrijgbaar zijn, al zullen de 22 duim grote wielen van de Q4 Sportback e-tron concept waarschijnlijk niet overgenomen worden op het productiemodel, dat het bij maximaal 21-inchers zal houden. In tegenstelling tot de e-tron en e-tron Sportback die in Vorst worden gebouwd, zullen de Q4 e-trons in Zwickau in Duitsland van de band rollen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy