dinsdag, 30 juni 2020

Toyota, Mercedes-Benz en BMW meest waardevolle automerken

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Toyota, Mercedes-Benz en BMW meest waardevolle automerken © Toyota
Elk jaar onderzoekt marktonderzoeksbureau Kantar voor Global Brandz welke merken wereldwijd het meest waard zijn. Over alle sectoren heen is dat voor 2020 Amazon, gevolgd door Apple, Microsoft, Google en Visa. Voor de autosector is Toyota de winnaar, gevolgd door de twee grote Duitse concurrenten Mercedes-Benz en BMW. Tesla staat verrassend vierde. 


Voor de goede orde: het onderzoek gaat over de waarde van een merknaam, en dus niet over omzet, rendabiliteit of aantal verkochte voertuigen.

De merkwaarde van Toyota wordt door Kantar geschat op € 25,28 miljard, wat nog altijd zo’n zes miljard meer is dan de tweede in de lijst, Mercedes-Benz (€ 19,01 miljard), dat op zijn beurt van dichtbij gevolgd wordt door BMW (€ 18,27 miljard).

Wereldwijd is Toyota het 48ste meest waardevolle merk, Mercedes-Benz staat op de totale lijst op plaats 56 en BMW is 61ste

Opmerkelijk is de vierde plaats in de lijst van meest waardevolle automerknamen van Tesla, dat met € 10,11 miljard wel ver achterblijft op de top drie, maar als merk meer waard is dan Ford en Honda, en ook 22 procent meer dan vorig jaar. Tesla is trouwens de enige in de top tien die gestegen is ten opzichte van vorig jaar.

De top tien:
  1. Toyota € 25,28 miljard
  2. Mercedes-Benz € 19,01 miljard
  3. BMW € 18,27 miljard
  4. Tesla € 10,11 miljard
  5. Ford € 10,07 miljard
  6. Honda € 9,98 miljard
  7. Nissan € 7,71 miljard
  8. Audi € 6,53 miljard
  9. Volkswagen € 5,75 miljard
  10. Porsche € 5 miljard

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy