Voor de goede orde: het onderzoek gaat over de waarde van een merknaam, en dus niet over omzet, rendabiliteit of aantal verkochte voertuigen.
De merkwaarde van Toyota wordt door Kantar geschat op € 25,28 miljard, wat nog altijd zo’n zes miljard meer is dan de tweede in de lijst, Mercedes-Benz (€ 19,01 miljard), dat op zijn beurt van dichtbij gevolgd wordt door BMW (€ 18,27 miljard).
Wereldwijd is Toyota het 48ste meest waardevolle merk, Mercedes-Benz staat op de totale lijst op plaats 56 en BMW is 61ste.
Opmerkelijk is de vierde plaats in de lijst van meest waardevolle automerknamen van Tesla, dat met € 10,11 miljard wel ver achterblijft op de top drie, maar als merk meer waard is dan Ford en Honda, en ook 22 procent meer dan vorig jaar. Tesla is trouwens de enige in de top tien die gestegen is ten opzichte van vorig jaar.
De top tien:
- Toyota € 25,28 miljard
- Mercedes-Benz € 19,01 miljard
- BMW € 18,27 miljard
- Tesla € 10,11 miljard
- Ford € 10,07 miljard
- Honda € 9,98 miljard
- Nissan € 7,71 miljard
- Audi € 6,53 miljard
- Volkswagen € 5,75 miljard
- Porsche € 5 miljard