maandag, 29 juni 2020

Vernieuwde Audi Q5: evolutie in plaats van revolutie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vernieuwde Audi Q5: evolutie in plaats van revolutie © Audi AG
Audi gaf vandaag de eerste informatie vrij over de facelift van de Q5, die de auto wel moderniseert maar zeker niet radicaal verandert. Dat hoefde ook niet, want het model viel nog steeds in de smaak. Het meest opvallende uiterlijke nieuwe kenmerk zijn de nieuwe achterlichten met OLED-technologie.



audiq52 3

Het aangescherpte koetswerkdesign van de Q5 benadrukt de Q-identiteit en pakt als eerste ter wereld uit met een achterlichtcluster met digitale OLED-technologie.

audiq519

De Q-identiteit komt duidelijker dan ooit naar voren door het achthoekige Singleframe dat nu lager is en breder oogt dan voordien. De zijdelingse luchtinlaten werden hoger geplaatst en kregen rechthoekige inzetstukken. Het bovenste deel van de ledkoplampen kreeg een nieuwe signatuur voor de dagrijlichten. Aan de zijkant lijkt de Q5 lichter met meer bodemvrijheid dankzij een hertekende zijschortbekleding. Achteraan bevindt zich een nieuw bekledingselement tussen de lichtblokken en vinden we ook een nieuwe diffuserinzet met een horizontale vin. Twee van de twaalf beschikbare kleuren zijn nieuw: District Green en Ultra Blue. Als optie is het Black Trim Pack verkrijgbaar.

audiq515

Interieur 

De grootste vernieuwing in het interieur is het nieuwe vrijstaande MMI-aanraakscherm met akoestische feedback. De voormalige draai-drukknop op de middenconsole is verdwenen en zijn plaats wordt nu ingenomen door een opbergvak. Met zijn 4,68 meter is de hertekende Audi Q5 nu 19 millimeter langer, in de eerste plaats dankzij dikkere bumpers. Zijn breedte (exclusief buitenspiegels) van 1,89 meter en hoogte van 1,66 meter blijven ongewijzigd. De wielbasis van 2,82 meter maakt ruime binnenmaten mogelijk. Audi’s verschuifbare achterbank plus met verstelbare rugleuningen is als optie verkrijgbaar. Wanneer die is gemonteerd is de bagageruimte 550 tot 1.550 liter groot. Een variabele plooibare vloermat is standaard en een gemotoriseerde kofferklep is een optie. 

audiq539

OLED-achterlichten

Audi kondigt trots aan dat voor het eerst ooit OLED-verlichtingstechnologie van de nieuwe generatie verkrijgbaar is. OLED’s zijn extreem efficiënte organische lichtgevende diodes die een homogeen lichtoppervlak creëren. De optionele OLED-achterlichten zijn opgesplitst in drie tegels van elk zes segmenten, waardoor Audi-designers en -ontwikkelaars verschillende lichtdesigns en -signaturen kunnen creëren op basis van één stuk hardware.

Bij het bestellen van een Q5 kan de klant kiezen uit drie achterlichtsignaturen, waarbij elke signatuur zijn eigen specifieke designs heeft voor de coming- en leaving-homefunctie. Wanneer het Audi drive select in ‘dynamic’ wordt geschakeld krijgen de lichten nog een andere signatuur. Het OLED-achterlichtcluster is bovendien uitgerust met nabijheidssensoren: wanneer een weggebruiker een geparkeerde Q5 langs achteren op minder dan 2 meter nadert lichten de OLED-segmenten op. Wanneer de Q5 begint te rijden, keert hij terug naar zijn oorspronkelijke lichtsignatuur. Het volledige spectrum van de OLED-achterlichten wordt afgerond door dynamische richtingaanwijzers. De basisuitrusting van de Q5 bestaat voortaan uit ledkoplampen en als optie zijn matrixledkoplampen verkrijgbaar. Hun intelligente adaptieve lichtbundel biedt meer veiligheid en comfort zonder andere weggebruikers te verblinden.

audiq513

Bediening, infotainment en Audi connect

Achter de nieuwe bedieningsopstelling in de gemoderniseerde Audi Q5 schuilt een nieuwe hoofdeenheid: de derde generatie van het Modulaire Infotainmentplatform MIB 3. Dat biedt tien keer zo veel rekenvermogen als zijn voorganger, het MIB 2.

De basis is een conventioneel dashboard met een centraal opgesteld bestuurdersinformatiesysteem. De topversie is het Audi virtual cockpit plus, een 12,3 duim groot hogeresolutiescherm met drie verschillende lay-outs. De bestuurder bedient de schermen via het multifunctionele stuurwiel. Als optie is ook een head-updisplay verkrijgbaar.

Het centrale MMI-aanraakscherm van 10,1 duim is standaard in de Q5. Zijn menustructuur met vlakke hiërarchie maakt hem extreem gebruiksvriendelijk en hij kan worden doorzocht met vrije tekstinvoer. De bestuurder kan tekens en letters manueel invoeren of met de spraaksturing, die een brede waaier aan dagelijks gebruikte termen begrijpt. In combinatie met het MMI navigation plus-infotainmentsysteem met Audi connect navigation & infotainment heeft de spraaksturing toegang tot de cloud voor nog meer flexibiliteit.

Het navigatiesysteem biedt satellietbeelden van Google Earth in hoge resolutie, rijstrookspecifieke informatie over de verkeersdoorstroming en verkeersvoorspellingen. Digitale radio DAB+ is standaard. De car-to-x-diensten die Audi connect biedt maken het rijden nog meer ontspannend door bijvoorbeeld te helpen met de zoektocht naar parkeerplekken langs de weg of door in sommige steden met de verkeerslichten te communiceren om ‘op de groene golf te surfen’. De myAudi-app verbindt de smartphone van de gebruiker met de auto.

On demand-functies

Een belangrijk element in de gemoderniseerde Audi Q5 is ‘functions on demand’ waarmee klanten functies, zoals het MMI navigation plus of de Audi smartphone interface kunnen aanschaffen na de aankoop van de wagen wanneer ze dat wensen. Dat gaat via de myAudi smartphone-app of het myAudi-onlineportaal. De opties worden dan van op afstand geactiveerd via een gsm-databundel. Er is keuze uit drie gebruiksperiodes: een maand, een jaar of zonder einddatum.

Momenteel slechts één motor

De gemoderniseerde Q5 komt in Europa initieel alleen op de markt met de 40 TDI-motorisatie (gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 143-139). Die 2.0-viercilinderdiesel ontwikkelt 204 pk en 400 Nm. Zijn aluminium carter weegt ongeveer 20 kilo minder dan die van de vorige motor, terwijl de krukas zo’n 2,5 kilo lichter is.

Het mildhybride systeem (MHEV) draagt bij aan een lager brandstofverbruik. Een riemaangedreven starter-generator (BSG) voedt daarbij het elektrische systeem van 12 volt, dat een compacte lithium-ionbatterij gebruikt. Het BSG recupereert remenergie en slaat die op in de batterij. Het MHEV-systeem maakt dat de Audi Q5 kan uitrollen met uitgeschakelde motor en dat de start-stopfunctie werkt bij snelheden lager dan 22 km/h. Dit leidt tot een brandstofbesparing van ongeveer 0,3 l/100 km. De Q5 40 TDI trekt op van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden en haalt een topsnelheid van 222 km/h. De dieselmotor voldoet aan de vereisten van de jongste Euro 6d-ISC-FCM-uitstootnorm en EU 6 AP. 

Na de lancering volgen nog meer motorvarianten: twee andere vermogensversies van de TDI-viercilinder, een V6 TDI en twee 2.0-viercilinder TFSI-motoren. De Q5 TFSI e met plug-inhybride aandrijving zal ook weer in twee vermogensversies verkrijgbaar zijn.

In de Audi Q5 40 TDI stuurt een zeventraps S tronic de motorkracht naar de quattro-vierwielaandrijving. Onder normale omstandigheden gaat alle kracht naar de voorwielen. Wanneer aandrijving op alle wielen vereist is, bijvoorbeeld bij gladde omstandigheden of bij dynamisch rijden, verbinden twee koppelingen de achterwielen in fracties van een seconde met de aandrijflijn.

De Audi Q5 wordt gebouwd in Mexico en wordt in de herfst van 2020 op de internationale markten geïntroduceerd. De startprijs in België voor de Q5 40 TDI S tronic quattro is € 51.800 inclusief btw.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy