zondag, 28 juni 2020

Vijf merken die het in West-Europa niet konden waarmaken

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vijf merken die het in West-Europa niet konden waarmaken © Infiniti
Net zoals het voor veel Europese merken erg moeilijk is om op andere continenten voet aan de grond te krijgen – denk maar aan PSA en Renault die in de Verenigde Staten nooit brokken konden maken – is het voor heel wat niet-Europese fabrikanten ook aartsmoeilijk om succesvol te zijn bij ons. Enkele merken die het probeerden zijn intussen met de stille trom van onze markt verdwenen. Het is nu aan nieuwkomers als Polestar, MG, Genesis en Lynk&Co om niet dezelfde fouten te maken. 




chevrolet trax uk spec 5

Chevrolet

Chevrolet Europe, dat eigenlijk niet meer verkocht dan lichtjes aangepaste Daewoos en hertekende GM-modellen (de Chevrolet Trax was bijvoorbeeld een kloon van de Opel Mokka), had het altijd al moeilijk om een plaatsje te vinden naast dat andere (toenmalige) GM-merk, Opel, dat bij ons veel succesvoller was. Chevrolet concurreerde vooral met lage prijzen, maar won daar niet voldoende zieltjes mee, waardoor in 2016 het doek viel over de Europese afdeling. Vandaag worden bij ons enkel nog de Amerikaanse Corvette en Camaro onder de Chevrolet-vlag verkocht door een beperkt aantal verdelers.

lada vesta 40

Lada

Een ander budgetmerk is Lada. De Russische constructeur behoort vandaag tot de Renault-groep, maar kon hier niet op tegen Dacia, dat als Europees budgetmerk van dezelfde groep wel een schot in de roos is. De Europese emissienormen dwongen het bedrijf vorig jaar om de handdoek in de ring te gooien en Europa te verlaten, al zegt Lada zelf dat dat geen definitief afscheid is. In de jaren 70 en 80 verkocht Lada in ons land nog meer dan duizend auto’s per jaar, de voorbije jaren mocht het al blij zijn als het op een jaar meer dan tien nieuwe Lada’s aan de man kon brengen.

brilliance v3 461

Brilliance

De Chinese autobouwer Brilliance had grote plannen voor Europa. In 2007 kwam het merk naar ons continent, maar werd het meteen geconfronteerd met slechte crashtestresultaten van de BS6 in Duitsland (net als dat andere Chinees merk, Landwind, dat rampzalig presteerde bij crashtests). In 2010 was het korte Europese Brilliance-avontuur na amper een duizendtal verkochte auto’s over een periode van vier jaar alweer afgelopen. Met MG en Maxus, twee merken van Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) doet vandaag opnieuw een Chinese constructeur een gooi naar Europees succes, deze keer met aantrekkelijk geprijsde elektrische voertuigen.

daihatsu copen gr sport 39
Daihatsu

Dit Japanse merk behoort tot de Toyota-groep en specialiseert zich in kleine auto’s. Het had vanaf 2002 met de Copen een leuke kleine roadster in het aanbod en ook de Rocky 4x4 zal voor velen geen onbekende zijn. Andere bekende modellen zijn de Charade, de Terios, de Cuore, de Sirion en de Materia. In 2011, vier jaar na de honderdste verjaardag van het merk, besloot Daihatsu om vanaf januari 2013 te stoppen met de verkoop van nieuwe auto’s in Europa omdat het door de erg sterke Yen niet langer rendabel en competitief kon zijn op ons continent. 
infiniti qx30 infiniti q30
Infiniti

Met Infiniti wilde Nissan vanaf 1989 doen wat Toyota deed met Lexus: een eigen luxemerk creëren dat de concurrentie kan aangaan met de Duitse premiummerken. In 2008 kwam het merk ook naar Europa. Ondanks aanzienlijke marketinginspanningen (met onder meer Formule 1-sponsoring), het gebruik van Mercedes-technologie en gewaagde oplossingen als een drive-by-wire stuurinrichting zonder fysieke verbinding tussen de wielen en de stuurkolom werd het Europese Infinitiverhaal een zware tegenvaller, met amper een 6.000-tal verkochte auto’s in Europa in 2018 en nog maar 2.800 stuks in 2019. Sinds begin dit jaar is de (West-)Europese invoer stopgezet en focust het merk zich volledig op de VS, China en natuurlijk de Japanse thuismarkt.

Het zal voor de Aziatische merken Polestar, MG, Genesis en Lynk&Co dan ook geen sinecure worden om een rendabel plaatsje op onze markt te bemachtigen. Dat was het zelfs niet voor merken zoals Rover en Saab, die de zware concurrentiestrijd op ons continent ook als West-Europees merk helaas niet hebben overleefd.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy