dinsdag, 23 juni 2020

Eindelijk driefaseladen op vernieuwde Jaguar I-Pace

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Eindelijk driefaseladen op vernieuwde Jaguar I-Pace © JLR
De elektrische SUV van het Britse merk krijgt een update die hem een nieuw infotainmentsysteem, extra connectiviteit en technologische snufjes en bovenal de mogelijkheid tot driefasig thuisladen oplevert.



Aan zijn uiterlijk verandert er maar weinig, met Atlas Grey-afwerking op het radiatorrooster, een aangepast kleurenpalet, nieuwe velgen en het optionele Bright Pack, maar op technologisch vlak zijn de wijzigingen ingrijpender.

11 kW boordlader standaard

Door de I-Pace vanaf nu standaard uit te rusten met een boordlader van 11 kW komt Jaguar tegemoet aan een van de minpuntjes van de I-Pace, die tot voor kort niet driefasig kon opgeladen worden. Met de nieuwe noordlader van 11 kW kunnen klanten die toegang hebben tot driefasige elektriciteit nu beduidend sneller opladen: wanneer hij wordt aangesloten op een wallbox van 11 kW is een bereik van 53 km (WLTP) per uur mogelijk en kan een volledig lege batterij nu in slechts 8,6 uur volledig geladen worden – ideaal om ’s nachts thuis op te laden. Onderweg voegt een lader van 50 kW tot 63 km in 15 minuten toe, terwijl een lader van 100 kW over dezelfde tijdspanne tot 127 km toevoegt.

Pivi Pro-infotainment

De I-Pace wordt als eerste Jaguar met het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem uitgerust. Het 12,3" grote, virtuele instrumentenbord met hoge resolutie, de aanraakschermen bovenaan en onderaan van 10" en 5" en de multifunctionele, haptische draaiknoppen worden gekoppeld aan eigentijdse graphics voor een intuïtieve gebruikerservaring. 

Pivi Pro is geïnspireerd op smartphones en gebruikt een krachtige processor die snel opstart en er zo voor zorgt dat het systeem onmiddellijk beschikbaar is. Met behulp van een ingebouwde back-upbatterij duurt de initialisatie van het navigatiesysteem slechts enkele seconden. De navigatiekaarten zullen altijd up-to-date zijn dankzij de SOTA-functie (Software-Over-The-Air).

Dankzij de nieuwe vlakke menustructuur is navigatie door het systeem volgens Jaguar erg eenvoudig. De functies die regelmatig gebruikt worden zijn met één klik toegankelijk via het startscherm. Het hertekende navigatiesysteem beperkt het aantal stappen dat nodig is om een bestemming in te voeren met de helft. Klanten kunnen nu met een knijpbeweging van de vingers in- en uitzoomen, net als bij een smartphone.

De I-Pace is nu ook verkrijgbaar met een optioneel draadloos laadoppervlak onder de zwevende middenconsole. Draadloos opladen omvat ook een signaalversterking, zodat het signaal van de telefoon langer sterker blijft. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net als de Bluetooth-technologie die twee telefoons tegelijk kan koppelen. 

De I-Pace wordt nu ook geleverd met een geïntegreerde simkaart met dubbele modem (eSIM) en een gratis 4G-data-abonnement dat onbeperkt muziek kan streamen via Spotify, Deezer of TuneIn en tegelijk kaarten, weer, agenda en verkeersupdates kan weergeven.

Het Pivi Pro-systeem is afgestemd op gebruik in de elektrische I-Pace en kan indien nodig automatisch laadstations toevoegen aan de geprogrammeerde route. Het systeem selecteert de optimale laders om de totale reistijd te minimaliseren. Op lange ritten kan Pivi Pro bij elke tussenstop ook het voorspelde laadniveau bij aankomst tonen. 

Andere technologische verbeteringen

De zichtbaarheid wordt aanzienlijk verbeterd door een nieuwe 3D-omgevingscamera die een digitaal bovenaanzicht van 360° geeft van de omgeving en de mogelijke gevaren via het centrale aanraakscherm. 

In het interieur verhoogt de ClearSight-achteruitkijkspiegel de zichtbaarheid en het gebruiksgemak door ervoor te zorgen dat de bestuurder altijd een ongehinderd zicht heeft op de weg achter de wagen, zelfs met drie personen op de achterbank of met de bagageruimte gevuld tot aan het dak. 

ClearSight gebruikt een naar achteren gerichte groothoekcamera die is gekoppeld aan een hogeresolutiescherm in de frameloze glazen spiegel. Met een kleine tuimelschakelaar op de spiegel kan de bestuurder naadloos overschakelen tussen de beelden van de standaardspiegel en de camerabeelden. 

De hogeresolutiecamera, die netjes geïntegreerd is in de antennemodule op het dak, werkt in alle omstandigheden, ook in het donker. Een beschermende lip en hydrofobe coating helpen om water af te voeren en zorgen ervoor dat de cameralens altijd zo schoon als mogelijk blijft.

Ook de klimaatregeling werd verbeterd en biedt een intelligente, energiezuinige verwarming of koeling in maximaal vier zones. De ionisatie van de interieurlucht werd ontwikkeld om allergenen te verwijderen en omvat ook een filtersysteem dat ultrafijne deeltjes opvangt – waaronder PM2,5-deeltjes – om de gezondheid en het welzijn van de inzittenden te verbeteren. Een belangrijk voordeel van het nieuwe filtersysteem is dat klanten bij het opladen de preconditionering van de I-Pace kunnen gebruiken (die de batterijtemperatuur optimaliseert) om ook het interieur van allergenen en ultrafijne deeltjes te zuiveren voor het begin van de rit.

De I-Pace is uitgerust met de SOTA-functie (Software Over The Air). Dat betekent dat systemen zoals infotainment, batterijmanagement en opladen vanop afstand kunnen worden bijgewerkt waardoor de I-Pace voortdurend blijft verbeteren. 

Bright Pack

Als aanvulling op de nieuwe afwerking van het radiatorrooster in Atlas Grey is het nieuwe optionele Bright Pack beschikbaar op alle modellen in het I-Pace-gamma. Het Bright Pack onderstreept het design van de I-Pace met een radiatorroosterrand in Noble Chrome, buitenspiegelbehuizingen in Atlas Grey, raamlijsten in Satin Chrome en Atlas Grey voor de diffusor achteraan. Het eigentijdse optionele Black Pack wordt nog aangevuld met de glanzend zwarte afwerking van de badges achteraan. 

Het opgefriste kleurenpalet omvat nu ook kleuren als Caldera Red, Portofino Blue en Eiger Grey.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy