maandag, 22 juni 2020

Met Ford’s 4x4’s op offroadavontuur in Lommel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Met Ford’s 4x4’s op offroadavontuur in Lommel © Ford/Dennis Noten
Ford heeft al jaren de beschikking over een 300 hectare groot testcentrum in de Lommelse bossen. Deze Lommel Proving Ground is dé plaats bij uitstek waar Ford (maar ook andere merken) al zijn modellen op de proef stelt en test voor ze op de markt komen. Alle soorten wegen en types ondergrond zijn voorzien, en met twee offroadpistes en een grote zandbak kunnen ook de capaciteiten van terreinwagens er tot het uiterste getest worden. De Belgische invoerder nodigde enkele journalisten uit om de terreincapaciteiten van het Fordgamma te komen ervaren.


Vanzelfsprekend zijn de terreincapaciteiten van SUV’s in onze regio meer een marketinggimmick dan een echte noodzaak, en heb je bij ons zelden of nooit nood aan een echte 4x4. Voor pick-ups ligt dat al wat anders, omdat die vaak als lastdier gebruikt worden door bijvoorbeeld bos- en landbouwers, dierenartsen, natuurbeheerders, jagers en marktkramers. Voor een pick-up is vierwielaandrijving dan ook veel meer een noodzaak dan een leuk extraatje.
 Z3A8855

Toch is het ook belangrijk dat SUV’s (standaard of als optie) terreinwaardig zijn, als ze op grote (wereld)schaal verkocht worden. Auto’s worden meestal namelijk niet alleen voor onze markt gebouwd, maar tegelijk verkocht in alle uithoeken van Europa en vaak ook in Afrika, Azië, Oceanië en Amerika. Bergachtige gebieden, woestijnen, wouden… ook daar is vervoer nodig, en meestal liggen de wegen er daar niet bepaald biljartvlak bij, als er al sprake is van wegen tout court. In die landen zijn echte terreincapaciteiten dan ook niet alleen een troef maar zelfs een bittere noodzaak. 

 Z3A8770
Op pad met de fine fleur van Fords 4x4-gamma

Geen asfaltwegen tijdens deze testdag. Ford nodigde ons uit om -begeleid door ervaren instructeurs van de Lommel Proving Ground- kennis te maken met de terreinvaardigheid van respectievelijk een nieuwe Kuga, een Ranger Wildtrak, een Ranger Raptor en de nieuwe Explorer PHEV. De verschillende auto’s waren niet speciaal aangepast voor offroadwerk, op een set all terrainbanden na, met uitzondering van de Kuga die op gewone wegbanden stond. 
 02I5734

Kuga (diesel, 190 pk, 400 Nm)

Je zou het hem niet aangeven als je hem ziet, met zijn volledig in koetswerkkleur gespoten aanbouwdelen, mooie velgen en luxueuze accenten, maar ook de Kuga staat zijn mannetje naast de openbare weg. Het viel ons op hoe zelfs een compacte SUV als de Kuga, uitgerust met gewone wegbanden, uit de voeten kan op zwaar terrein. Steile hellingen, afdalingen, diepe oneffenheden… hij kan ze allemaal de baas, en wordt voornamelijk beperkt door zijn minder grote bodemvrijheid in vergelijking met de pick-ups en de Explorer, en natuurlijk door zijn in het terrein te weinig grip biedende wegbanden. Voor wie echter alleen occasioneel eens de openbare weg verlaat zijn de terreincapaciteiten van de Kuga alvast meer dan voldoende. 

Daarbij is het de software met vijf rijmodi die samen met de vierwielaandrijvingstechnologie bepaalt hoe alles verloopt. De bestuurder moet enkel via de selectieknop op de middenconsole aangeven of hij op glad, zanderig of rotsachtig terrein rijdt, sturen, gas geven en remmen. De elektronica waakt en regelt alles autonoom waarbij het koppel slechts naar de achterwielen gestuurd wordt wanneer dat nodig is.

 Z3A8668

Ranger Wildtrak (diesel, 170 pk, 420 Nm)

Van de vier geteste modellen was de Ranger Wildtrak (170 pk) duidelijk de meest rudimentaire en utilitaire. Zijn rijcomfort is dat van een werkpaard, zijn diesel laat zich meer dan bij de anderen horen in het interieur, en je voelt bij het zwaardere werk hoe alle mechanische elementen die hem terreinvaardig maken effectief aan het werk zijn. Hier zijn geen rijprogramma’s van de partij, en bepaalt de bestuurder zelf hoe de aandrijving gebeurt.

Door middel van een draaiknop kan je al rijdend makkelijk van 2H-(achterwiel-)aandrijving naar 4H-vierwielaandrijving overschakelen, wat voor het lichtere terreinwerk ruimschoots volstaat, maar bij de steilste hellingen kozen we toch voor de 4L-lage gearing die je enkel vanuit stilstand kan inschakelen door de pook van de automaat in “N” te zetten en met de draaiknop de lage gearing te selecteren. In 4L is geen enkel obstakel te zwaar en overwint hij de steilste hellingen. 

De Ranger heeft trouwens het hoogste sleepvermogen van de vier geteste modellen, met de mogelijkheid om tot 3.500 kg zware geremde aanhangwagens te slepen. Uitgerust met terreinbanden kan hij moeiteloos overweg met de zwaarste obstakels, maar wie op zoek is naar comfort en stilte zoekt beter een andere oplossing.

 Z3A8775

Ranger Raptor (diesel, 213 pk, 500 Nm)

De Raptor dan, dat is ook een Ranger, maar eentje van een heel ander kaliber. Hij is ten eerste veel luxueuzer, maar ook een pak krachtiger, met 213 pk, en ziet er ook echt stoer uit. Het blijft echter niet alleen bij stoere looks, want hij kan minstens even goed uit de voeten als de Ranger Wildtrak, maar doet dat op een nog comfortabelere manier terwijl hij ook een Terrain Management System heeft om de elektronica een deel van het werk te laten doen. Ook hier kan je met de draaiknop kiezen voor 2H, 4H of 4L, en schakel je de verhoudingen op dezelfde manier in als bij de Ranger Wildtrak. Achteraan beschikt hij ook over een elektronisch sperdifferentieel.

 Z3A8872

Explorer PHEV (plug-in hybride benzine, 457 pk, 825 Nm)

De meeste indruk maakte de Explorer, omdat hij er niet uitziet als een terreinbeest, maar dat wel is. Het gemak waarmee hij de obstakels overwon verbaasde echt en dat heeft natuurlijk voor een groot deel te maken met de 825 Nm aan koppel die je ter beschikking hebt. Bovendien doet hij zijn werk in stilte en is het samenspel tussen de verbrandings- en elektromotor optimaal. De elektronica met het “Torque on Demand”-systeem regelt zelf alles wat de aandrijving betreft. Selecteer “Deep Snow & Sand”, “Trail” of een van de andere standen, en de Explorer weet met zijn tientrapsautomaat, transfertbak en differentiëlen voor- en achteraan beter dan wie ook hoe hij met alle obstakels moet omgaan. Wanneer hij met aanhangwagen gereden wordt kan je voor de “Tow/Haul”-stand kiezen en schakelt hij ook de aanhangwagenstabilisatie in.

 Z3A9169

Oefening met aanhanger

Dat hebben we natuurlijk geprobeerd, want na een eerste set trajecten zonder aanhangwagen werden dezelfde oefeningen overgedaan met een aanhanger van niet minder dan 2,5 ton aan de trekhaak. Bij deze oefening gaf de Kuga forfait, omdat hij niet met een trekhaak was uitgerust, maar ook omdat dit echt niet de roeping is van deze compacte SUV. De Ranger, de Raptor en de Explorer hadden echter zelfs met een zware sleep, drie passagiers in de auto en een volgeladen koffer, waardoor ze hun maximaal toegelaten totaal- en sleepgewicht bereikten, geen problemen met dezelfde hindernissen. Alleen de allersteilste helling werd niet met de aanhangwagen beklommen. Niet omdat de auto’s het niet zouden aankunnen, maar omdat het op de top van die helling meteen steil terug naar beneden gaat en de bussel van de aanhanger daar over de grond zou slepen waardoor het risico bestond dat onze lading van 2,5 ton terug naar beneden zou rollen. Niet echt iets wat je de auto achter je wil aandoen dus…
 Z3A9029

Spelen in de zandbak

Voor de laatste oefening mochten we even in de zandbak spelen. Een van de proefopstellingen in Lommel is een grote zandbak met diep, mul zand waar je je zo in vastrijdt. Maar niet met onze testwagens, want ook de “zandbak” doorploegen lukte met alle auto’s. We mochten zelfs midden in de bak stoppen, achteruitrijden, terug vooruit, … de auto’s redden zich probleemloos. Slechts éénmaal moesten we hulp inroepen, toen de Ranger Wildtrak met de aanhangwagen iets te enthousiast van links naar rechts door het zand ploegde en zich vastreed.

Ook al zal slechts een klein deel van de kopers van auto’s met vierwielaandrijving of terreincapaciteiten die mogelijkheden echt ten volle gebruiken, toch is het goed om te weten dat je auto het kan, mocht het nodig zijn. Zelfs een elegante, sportieve compacte SUV als de Kuga verbaast al door zijn kwaliteiten op het terrein. De Rangers deden wat we van hen verwachtten, maar vooral de Explorer wist zich echt te onderscheiden door het gemak en de nonchalance waarmee hij de zwaarste hindernissen wist te overwinnen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy