zaterdag, 20 juni 2020

Veel pk’s voor weinig euro’s

Geschreven door  Stijn B en Dieter Q
Veel pk’s voor weinig euro’s © Groupe Renault
Het is weer lijstjestijd bij Autonieuws. Vandaag gaan we op zoek naar betaalbare sportievelingen uit een niet zo ver verleden. De “budget cap” werd op € 7.500 geplaatst, het minimum aantal pk’s bedraagt 165. Dit zijn tien speeltjes die je vandaag vindt op zoekertjessites, al zal je soms lang moeten zoeken voor een goed exemplaar binnen het opgegeven maximumbudget. 

 

lanciahpeevo5001

Lancia Delta HPE 2.0 HF Turbo (186 – 193 pk)

Het heeft niet mogen zijn voor het legendarische Italiaanse merk: Sergio Marchionne trok eigenhandig de stekker uit het beademingstoestel van Lancia, dat vandaag enkel voortleeft op de Italiaanse markt – met één model (de Ypsilon). Dat maakt deze Delta HPE uit de tweede helft van de nineties des te specialer. Weetje voor de liefhebbers: HPE stond voor High Performance Executive. Met zijn gelikte driedeurskoetswerk met brede heupen en onimiteerbare alcantara sportstoelen deed hij menig jongens- en meisjeshart sneller slaan. De meesten onder hen kochten de basisbenzine of de dieselversie, maar voor de liefhebbers was er ook een 186 pk (later 193 pk) sterke tweeliter-viercilinder met turbo. Die had aan 7,5 seconden genoeg om het 100 km/h-streepje aan te tikken en haalde 220 km/h.      

subaruimprezawrxsti33

Subaru Impreza WRX (218 - 265 pk)

Weinig auto’s evenaren de mythische status die Subaru’s rallykanon geniet bij (rally-)liefhebbers. Denk maar aan de blauw en goudkleurig gelakte rallywagen waarmee onder andere Colin McRae vriend en vijand verbaasde. De tweede generatie van de WRX, die vanaf 2000 werd gebouwd, is het model waar we het hier over hebben. Toen die Impreza-generatie op de markt kwam, had hij echte “kikkerogen” die niet echt bij iedereen in de smaak vielen. Bij de facelift van het model in 2002 werden de ronde koplampen vervangen door minder opvallende exemplaren. De tweeliter-boxer-viercilinder van de WRX leverde afhankelijk van versie en jaar tussen de 218 en 265 pk en haalde een top van 238 km/h. Belangrijker nog was dat deze op de vier wielen aangedreven en dorstige bruut het sprintje tot honderd per uur klaarde in amper 5,5 seconden. Hoewel hem verzekeren erg duur belooft te zijn, vind je vandaag amper meer sportiviteit en pk’s voor een budget van maximaal € 7.500.

Clio RS Renau

Renault Clio 2.0 16V Renault Sport (169 pk)

De tweede Clio-generatie was in productie van 1998 tot 2012 en kreeg intussen verschillende upgrades. We kijken hier naar de Clio RS-modellen die van 2000 tot 2005 gebouwd werden. Ze werden op de voorwielen aangedreven door een twee liter grote viercilinder met variabele kleppentiming die 169 pk leverde en gekoppeld was aan een handgeschakelde vijfbak. In een tweede fase (2001) werd hij gefacelift en kwam er ook een lichtgewicht “172 Cup”-versie uit die slechts 1.021 kg woog en in een beperkte reeks van 172 exemplaren (naar het vermogen in “ps”) gebouwd werd. De huidige prijzen voor deze generatie Clio Sport (niet de limited edition) zijn erg laag, met exemplaren voor € 2.500 tot € 6.000, maar de CO2-uitstoot van 189 tot 194 g/km maakt hem best prijzig op fiscaal vlak. 

volkswagengolfgti5door384

VW Golf V GTI (197 pk)

De VW Golf GTI is de stamvader der GTI’s. Bij de tussen 2004 en 2009 gebouwde vijfde generatie van VW’s succesnummer had de op één na sportiefste Golf (er was vanaf 2005 ook een R32 met 3,2 liter VR6-motor) een tweeliter-viercilinder met turbo met 197 pk en 280 Nm tussen de voorwielen. Hij was verkrijgbaar als drie- of vijfdeurs en met een manuele zesbak of met de intussen nog steeds over het hele VW-gamma verkrijgbare DSG-automaat met dubbele koppeling. Van 0 naar 100 was je met deze GTI niet meer dan 6,9 seconden kwijt. Met een beetje zoekwerk vind je degelijke exemplaren voor het vooropgestelde maximumbudget, maar ook hier (en bij de meeste sportieve auto’s uit de vroege jaren 2000) word je geconfronteerd met een hoge CO2-normuitstoot en dus aanzienlijke BIV en verkeersbelasting.    

mazdarx 8 1

Mazda RX8 Revolution (192-231 pk)

Wie Mazda zegt, zegt wankelmotor. De Japanners hebben dit type benzinemotor met roterende zuigers niet uitgevonden, maar de technologie wel geperfectioneerd en onsterfelijk gemaakt – onder meer dankzij de legendarische RX8 uit 2002. Die mag zich eigenlijk de allereerste vierdeurscoupé op de markt noemen, met als leuke kenmerk de omgekeerd scharnierende achterdeurtjes. Zelfs BMW vond ze leuk, want de Mini Countryman kopieerde het idee. Niet alleen zijn design, maar ook het koetswerk uit aluminium en kunststof alsook de cardanas uit koolstofvezel maakten de Mazda RX8 uniek. Maar wacht tot je de rotatiemotor van amper 1,3 liter tot leven wekt… Toerentalgeil is een understatement: de rode zone van de toerenteller begint pas bij 9.000 o/m. Je vindt ze voor aanvaardbare prijzen, maar opgelet: het onderhoud van deze Japanse knaap is peperduur.   
toyotacelicatsport3

Toyota Celica TS (192 pk)

De Celica sportcoupé werd van 1971 tot 2006 gebouwd en telt zeven generaties. Wij kijken naar de zevende en laatste generatie, de T230, die van 1999 tot 2006 te koop was. Hij was in Europa verkrijgbaar met twee versies van de 1.8 VVTi-viercilinder, met respectievelijk 141 en 192 pk (T Sport). Als je kan kiezen lijkt het evident dat de krachtigste versie de leukste is. De bijna tweehonderd pk hebben geen moeite met de amper 1.115 kg zware coupé. De Celica was op de voorwielen aangedreven en gebruikte een handgeschakelde zesbak. De ophanging was hard, zoals het een sportieveling betaamt. Binnenin is hij niet bijster ruim, maar qua betrouwbaarheid moet je je ook vijftien jaar na de productiedatum weinig zorgen maken, want dit is een Toyota. 

audittcoup 2

Audi TT Coupé (180 pk)

De TT was een instant hit voor Audi toen hij in 1998 op de markt kwam. Er werden er behoorlijk wat van verkocht, dus eentje op de kop tikken is een makkie, zeker in vergelijking met sommige andere bolides in deze top 10. Ze zijn ook best betrouwbaar – onderhuids is dit immers een VW Golf. Motor van dienst was de 1.8 Turbo met vier cilinders, waarvan de instapversie 180 pk op de voorwielen zette. Genante momenten op nat wegdek gegarandeerd. Gelukkig had Audi ook het verstand om een Quattro-versie aan te bieden voor de veeleisende bestuurder. Beide sprinten naar honderd in minder dan 8 seconden. Voor echt vuurwerk is er overigens de versie met 225 pk: die heeft aan 6,6 seconden genoeg. Technische wetenswaardigheid: ongeacht het vermogen had deze motor vijf kleppen per cilinder.

peugeot 206 rc 8

Peugeot 206 RC (177 pk)

Het ongelooflijke succesnummer Peugeot 206, dat nog beter verkocht dan de iconische 205, werd van 1998 tot 2013 (als 206+) gebouwd en leefde in Zuid-Amerika zelfs voort tot 2017 als 207 Compact. De sportieve versie heette GTi in het Verenigd Koninkrijk en RC in de rest van Europa. Hij werd in 2003 geïntroduceerd en werd op de voorwielen aangedreven door een tweeliter zestienklepper met 177 pk die uitgerust was met variabele kleppentiming. Het sprintje tot honderd kilometer per uur duurde niet meer dan 7,4 seconden en de erg fijne wegligging en levendigheid van de 206 maakt er een enorm speels en leuk autootje van dat bij gewoon dagelijks verkeer wel erg nerveus en lawaaierig is en door zijn harde ophanging niet bepaald de comfortabelste aller 206-versies kan genoemd worden. 

opel astra opc 34

Opel Astra H GTC 2.0 Turbo OPC (240 pk)

Naast de burgerlijke vijfdeurs, de praktische breakversie en de ranke coupé-cabrioletvariant (TwinTop) bestond er van de Astra H ook een GTC, voor Gran Turismo Compact. De johnnyversie, laat ons zeggen. Maar wel eentje die in 2005 door Opel Performance Centre onder handen werd genomen en omgetoverd tot een heus pk-monster. De tweeliter-turbomotor van 240 pk sleurt deze wagen via de voorwielen in amper 6,4 seconden van 0 naar 100 km/h om desgewenst door te gaan tot 244 km/h. Aan de buitenkant herken je hem meteen aan zijn spoilerwerk en dikke centrale uitlaat, aan de binnenzijde aan de dikke Recaro-kuipen. In 2008 werd een speciale "Nürburgring Edition" toegevoegd aan het gamma. Daarvan werden 835 exemplaren gebouwd en daarom is deze versie allicht de meest ‘verzamelbare’. 
coupe fiat 20v turbo limited edition 1Fiat Coupé 2.0 20V Turbo (220 pk)

Spuuglelijk voor de ene, een kunstwerk op wielen voor de andere… Deze Fiat Coupé heeft op zijn minst de verdienste een designstatement te maken en daardoor een icoonstatus te verdienen. Hij is het geesteskind van Chris Bangle, die later ook de controversiële BMW 7-reeks type E65 uit zijn mouw schudde. De auto werd in 1993 in première aan het publiek getoond op het salon van Brussel. Aanvankelijk werd hij enkel aangedreven voor een tweeliter zestienklepper – een viercilinder dus – die 139 pk produceerde zonder en 190 pk met turbo, en genetisch sterk verwant was met het hart van de Lancia Delta Integrale. In 1998 kreeg de Coupé een godsgeschenk in de vorm van een muzikale vijfcilinder, die eveneens met en zonder drukvoeding geleverd werd. De Turbo perste 220 pk uit het tweeliterblok en kreeg een sperdifferentieel mee. Van nul tot honderd deed-ie in 6,3 seconden. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy