donderdag, 18 juni 2020

Ook Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ heeft een nieuw pak

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ook Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ heeft een nieuw pak © Daimler AG
Ze ontlopen elkaar geen haar. Een dag na de voorstelling van de vernieuwde BMW M5 doet Mercedes-AMG hetzelfde met haar snelste E-Klasse. Dit is de geüpdatete E 63 4MATIC+.


20C0256 012

Terwijl BMW de M5 alleen als berline aanbiedt, en Audi van zijn RS6 alleen een break heeft, is Mercedes-AMG de enige waar je van het sportieve topmodel in de middenklasse zowel een berline als een break kan bestellen. Die E63 is een indrukwekkende machine, die een flinke update kreeg naar aanleiding van de facelift van de E-Klasse waarop hij gebaseerd is.

19C0927 041

Design grondig herwerkt

De designupdate is uitgebreid. De centrale koelluchtinlaat in het volledig gerestylede voorste deel is aanzienlijk groter dan voorheen en draagt nu ook het AMG-specifieke radiatorrooster met twaalf verticale lamellen en een centrale ster, die eveneens groter is. Samen met de vlakkere led-meerbundelkoplampen, de karakteristieke wielkasten van het model die verder naar buiten uitwaaieren en de afgeronde motorkap met powerdomes ontstaat een compleet nieuw, aanzienlijk dynamischer uiterlijk. Om een optimale luchtdoorvoer rond de 4,0-liter V8-biturbomotor inclusief laadluchtkoeling te garanderen, zijn de buitenluchtinlaten niet alleen bijzonder groot, maar leiden ze met behulp van twee dwarslamellen de lucht ook doelgericht naar de plaats waar deze nodig is. De wielkasten werden ook 27 millimeter breder om plaats te bieden aan de grotere spoorbreedte op de vooras.

20C0257 040

Twee nieuwe, vlakkere achterlichten met twee secties springen nu meteen in het oog aan de achterkant van de berline. Ze steken nu uit in de achterklep, waar ze visueel verbonden zijn met een sierstrip in hoogglanzend chroom aan de bovenkant. Op de break loopt deze sierstrip nog verder door tot aan het uiteinde van de buitenste achterlichten.

20C0257 050

Er zijn nieuwe negentienduimvelgen met tien spaken, terwijl de S-uitvoering standaard over twintigduimers met vijf dubbele spaken beschikt. Ook drie nieuwe carrosseriekleuren maken hun opwachting. 

20C0257 003

Ook het interieur is gewijzigd: de Widescreen Cockpit, het nieuwe AMG Performance stuurwiel en het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en displays onderstrepen het lidmaatschap van de AMG-familie. In het basismodel meten de monitoren 10,25 duim diagonaal, bij de S-versie zijn 12,25 duim grote beeldschermen standaard. Voor het display van het instrumentencluster kan de klant schakelen tussen de drie AMG-displays "Modern Classic", "Sport" en "Supersport". De "Supersport"-modus is bijzonder opvallend met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays die links en rechts van de toerenteller in perspectief worden gepresenteerd. Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale AMG-displays oproepen, zoals Engine Data, versnellingsindicator, Warm-up, Set-Up, G-Meter en RACETIMER. 

Ook het AMG Performance stuurwiel is nieuw. De bekleding is in leder, in DINAMICA-microvezel of bestaat uit een combinatie van leder en DINAMICA-microvezel, als optie met stuurwielverwarming. In de stuurwielvelg bevindt zich ook een sensormat om "hands-on" te detecteren. Als de bestuurder gedurende een bepaalde tijd zijn handen niet aan het stuurwiel heeft, wordt een waarschuwingscascade gestart, die uiteindelijk de noodremassistent activeert als de bestuurder inactief blijft. 

20C0257 054Techniek

De AMG 4.0-liter V8 biturbomotor van de E 63 S 4MATIC+ levert nog steeds 612 pk en 850 Nm, terwijl de “normale” versie 571 pk en 750 Nm aan vermogen levert. De twee uitlaatgasturbo’s zijn voorzien van twin-scroll-technologie en de V8 beschikt standaard over cilinderuitschakeling om het verbruik te drukken. 

20C0257 010

De S-versie van de Berline voltooit de sprint van 0 tot 100 km/h in 3,4 seconden en in 3,5 seconden in de normale uitvoering. De waarden voor de Break zijn respectievelijk 3,5 seconden (S-versie) en 3,6 seconden (basisvariant).  De topsnelheid van de “gewone” 63 bedraagt 250 km/h, en kan met het AMG Driver’s package opgedreven worden tot 300 km/h. Die van de S bedraagt altijd 300 km/h (290 km/h voor de break).

20C0257 012

De extreem snel schakelende AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie met dubbele koppeling kan in één keer meerdere versnellingen terugschakelen en kan met de hand worden bediend via de aluminium schakelpaddles die links en rechts achter de stuurwielrand zijn geplaatst. Voor nog nauwkeurigere schakelcommando's zijn de peddels nu iets groter en verder naar beneden geplaatst. 

20C0257 002

De middenconsole bevat een AMG-specifieke bedieningseenheid met extra schakelaars voor het regelen van de aandrijfprogramma's, het mediavolume, de 3-traps ESP®, de handmatige transmissiemodus, het Adaptive Damping System, het optionele AMG Performance-uitlaatsysteem, de ECO-start/stop-functie en de achteruitrijcamera.

De wendbaarheid en de zeer dynamische zijdelingse versnelling van de nieuwe modellen zijn ook te danken aan de AMG RIDE CONTROL+-vering met volledig ondersteunende meerkamerluchtvering en de adaptief instelbare demping ADS+ (Adaptive Damping System). De S-uitvoering is ook voorzien van dynamische motorsteunen. 

Alle E 63-varianten zijn standaard uitgerust met de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. Dit intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de koppelverdeling op de voor- en achteras, die voor het eerst volledig variabel is, zorgt voor een optimale tractie op elke ondergrond. De bestuurder kan vertrouwen op een hoge mate van veiligheid bij het rijden. Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras. Dankzij de volledig variabele koppelverdeling is het nog steeds mogelijk om te driften.

19C0927 103

Remmen!

Het grote, krachtige compoundremsysteem heeft intern geventileerde en geperforeerde compoundremschijven van 360 x 36 mm met vaste zeszuigerremklauwen aan de voorzijde en 360 x 26 mm met éénzuigerzwevende remklauwen op de achteras. De S-versie is uitgerust met nog grotere samengestelde remschijven op de vooras van 390 x 36 mm. Daarnaast is er als optie een AMG Carbon Ceramic-remsysteem beschikbaar, met remschijven van 402 x 39 mm op de vooras en 360 x 32 mm op de achteras.

Het persbericht vermeldt nog geen prijzen. Dat ze niet van de poes zijn al u echter niet verbazen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy