woensdag, 17 juni 2020

Ook BMW M5 opgefrist

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ook BMW M5 opgefrist © BMW
Zowat tegelijk met de facelift van de Mercedes E-Klasse gaf ook BMW diens rechtstreekse concurrent, de 5-Reeks een zogenaamde “Lifecycle Impulse”. En aangezien Mercedes ook een nieuwe AMG “63”-uitvoering van zijn E-Klasse zal voorstellen kan BMW niet achterblijven. Ziehier de vernieuwde M5 en M5 Competition. 



Embargo 17.06.2020 5

Het summum van BMW’s middenklasseberline is sinds mensenheugenis de M5, die tegenwoordig ook als M5 Competition verkrijgbaar is. Waar we bij de E39-generatie nog opkeken van 400 pk, werd de grens van 500 pk bereikt bij de E60 (met V10!), en haalden we bij de F10-generatie op het eind van zijn carrière zelfs 600 pk. Bij de nieuwe 5-Reeks levert de “gewone” M5 600 pk, de Competition-uitvoering zelfs 625 stuks… Indrukwekkende vermogens die BMW puurt uit een V8 van 4,4 liter met BMW M TwinPower Turbotechnologie. Het maximumkoppel van beide M5-versies bedraagt 750 Nm. 

Embargo 17.06.2020 15

Geslaagde looks

Gelukkig heeft BMW bij de facelift van de 5-Reeks niet gekozen voor de enorme nieren die de X7, de 7-Reeks en de nieuwe 4-Reeks kenmerken, maar behielden ze de elegante voorzijde van het pre-faceliftmodel. De nieren lopen nu wel verder naar beneden tot in de voorbumperschort en de chroomrand heeft nu een design uit één stuk dat beide nieren omhult. De voorbumper heeft grotere luchtinlaten aan de zijkanten en de centrale luchtinlaat is zeshoekig en herbergt de oliekoeler en de radarsensor voor de Active Cruise Control. De koplampen (led) zijn scherper gelijnd, en achteraan zorgen de herwerkte led-achterlichten voor een driedimensionaal gevoel en werd de achterbumper herwerkt. Verder zijn ook vijf nieuwe kleuren verkrijgbaar. Binnenin valt vooral het grotere centrale display op (12,3 duim).

Hightech

De achttrapsautomaat M Steptronic met Drivelogic en de vierwielaandrijving (M xDrive) moeten het motorvermogen verwerken en omzetten in voorwaartse kracht, maar voor wie graag loos gaat biedt het M xDrive ook de mogelijkheid om alle vermogen alleen naar de achterwielen te sturen. Pret en een kale set achterbanden verzekerd.

De M5 Competition neemt de schokdempers van de M8 Gran Coupé over en heeft ook een nieuw afgesteld chassis dat volgens BMW meer souplesse en een nog efficiënter weggedrag combineert met een superieur comfortniveau. De Competition ligt trouwens zeven millimeter lager dan de gewone M5 en bevat ook andere aanpassingen aan ophanging en veren voor nog betere prestaties op het circuit. 

Embargo 17.06.2020 24

Het nieuwe bedieningsconcept met twee knoppen in de middenconsole is afgeleid van de BMW M8. Met de M Mode-knop kan de bestuurder snel schakelen tussen de ROAD- en SPORT-instellingen. De Setup-knop leidt rechtstreeks naar het menu van het centrale scherm, waar bestuurders een individuele configuratie voor de motor- en chassisopties kunnen kiezen. De BMW M5 Competition biedt ook een TRACK-modus voor op racecircuits.

Een ander element dat van de M8 werd overgenomen zijn de 20” M-velgen met dubbele spaken in gepolijst Orbit Grey, die als optie verkrijgbaar zijn.

Op naar de Autobahn…

De prestaties zijn zoals altijd bij de M5 impressionant. De M5 sprint in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h en in nauwelijks 11,1 seconden naar 200 km/h. De M5 Competition

haalt deze cijfers nog sneller: 100 km/h in 3,3 seconden, 200 km/h in 10,8 seconden. De topsnelheid van beide modellen is standaard begrensd op 250 km/h maar kan -met het optionele M Driver’s Package- opgetrokken worden tot 305 km/h. De auto weer tot stilstand brengen gebeurt standaard met “M Compound”-remmen, terwijl M Carbonkeramische remmen als optie verkrijgbaar zijn.

De Belgische prijzen beginnen bij € 123.000 voor de M5 en € 132.200 voor de M5 Competition.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy