woensdag, 10 juni 2020

Officieel: eerste VW ID.3’s komen in september

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Officieel: eerste VW ID.3’s komen in september © Volkswagen AG
Eindelijk is het zover. VW kondigt aan dat de eerste leveringen van de enorm belangrijke elektrische ID.3 voorzien zijn in september. Dat is flink later dan voorzien. De ID.3 is VW’s allereerste ‘dedicated’ elektrische auto en ongetwijfeld het belangrijkste model sinds jaren.

Volkswagen is al maandenlang bezig met de productie van haar eerste van bij het begin als elektrische auto ontwikkelde model, maar kon er tot vandaag geen enkele van leveren. Dat kwam door aanzienlijke softwareproblemen die maar niet opgelost geraakten. Ook de coronacrisis en de verplichte sluiting van de productiesites hielp op dat vlak niet. 

Nu is er echter goed nieuws, want VW kondigt aan dat de bestellingen voor de eerste 30.000 “1st Edition”-uitvoeringen vanaf 17 juni in de meeste Europese landen geplaatst zullen kunnen worden. De kopers die onmiddellijk bestellen en hun levering zo snel mogelijk wensen, zullen lid zijn van de “1st Mover Club” en kunnen hun elektrische bolide vanaf september verwachten. Het lidmaatschap van die club omvat verschillende voordelen, waaronder rechtstreeks contact met Volkswagen en drie maanden vrijstelling van leasetarieven (voor wie via Volkswagen Bank leaset). Daarnaast zullen de eerste modellen begin volgend jaar een software-update krijgen. De App Connect- en de afstandsfunctie in de head-updisplay zullen bij de levering namelijk nog niet geactiveerd zijn. 

Wie wat meer geduld heeft, kan een levering in het laatste kwartaal van dit jaar verwachten en zal bij de levering een auto ontvangen die de vermelde updates al kreeg.

Wat en hoeveel?

De eerste uitvoering van de ID.3 heeft de grotere 58 kWh accu die wordt aangedreven door een elektromotor op de achteras. Die levert 204 pk en een maximumkoppel van 310 Nm, waardoor hij in 3,4 sec. naar 60 km/h kan optrekken. De ID.3 1st wordt geleverd met een laadtegoed voor één jaar en is verkrijgbaar in drie vaste configuraties. De buitentint en de kleur van het interieur zijn vrij te kiezen.

Het prijskaartje van de basisversie van de ID.3 1st blijft in Duitsland onder € 40.000 en omvat onder meer een navigatiesysteem, een DAB+ -radio, 'Air Care Climatronic' airconditioning met 2-zoneklimaatregeling, stoel- en stuurwielverwarming, de mogelijkheid om te laden met gelijkstroom van 100 kW of wisselstroom van 11kW en aluminium velgen van achttien duim.

De tweede uitvoering, ID.3 1st Plus, met een aangekondigde Duitse prijs van net geen € 46.000, is onder meer voorzien van een achteruitrijcamera en het 'Keyless Advanced' toegangs- en startsysteem, getinte ruiten, het exterieurpakket 'Style' in zilver, LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers en lichtmetalen velgen van negentien duim.

De topuitvoering, de ID.3 1st Max (Duits prijskaartje: minder dan € 50.000), bevat bovendien een head-updisplay met Augmented Reality (AR), twee extra luidsprekers, een groot panoramadak en velgen van 20 duim. Deze uitrusting wordt aangevuld met de bestuurdersassistent 'Travel Assist', inclusief de rijbaanassistent 'Side Assist' en 'Emergency Assist', en de 'Comfort'-telefonie met inductieve lader. Elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie maken het plaatje bij de ID.3 1st Max compleet.

Miljarden investeren in e-mobiliteit

In het kader van zijn elektrisch offensief is Volkswagen Group van plan om tegen 2022 in alle belangrijke voertuigsegmenten elektrische wagens aan te bieden. Het merk wil wereldmarktleider worden op het gebied van e-mobiliteit en investeert de komende vier jaren zo’n € 33 miljard, waarvan € 11 miljard alleen al voor het merk Volkswagen is bestemd. De constructeur verwacht tegen 2025 zo’n 1,5 miljoen elektrische auto’s te produceren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy