dinsdag, 02 juni 2020

Nu ook officieel: De nieuwe BMW 4-Reeks Coupé

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nu ook officieel: De nieuwe BMW 4-Reeks Coupé © BMW
Na (opnieuw) een reeks lekken die al duidelijk maakten hoe de 4-Reeks er zou gaan uitzien gaf BMW zonet de officiële foto’s en gegevens van de nieuweling vrij. De nieuwe coupé ziet er beeldig uit, met gestrekte lijnen en een stijlvol interieur, maar zondigt wel door de oversized nieren, een betwistbare stijlkeuze die in Europa niet echt gesmaakt wordt.




BMWEmbargo 12

Het onderscheid met de 3-Reeks, waarop de 4-Reeks is gebaseerd, is alvast qua stijl en koetswerkontwerp duidelijk. De proporties zijn natuurlijk die van een coupé, en de vormgeving is langgerekt en vloeiend. Je moet al echt van slechte wil zijn om dit een lelijke auto te vinden, op zijn neus na, die getooid is met de extreem uitgerokken nieren van de nieuwste BMW’s, die dan nog eens worden doorkruist door de nummerplaat. De 4-Reeks volgt hier het voorbeeld van de X7 en de 7-Reeks die ook al massaal kritiek kregen voor hun buitenproportioneel grote radiatorrooster. Hoeveel we er ook over klagen, bij BMW zijn ze blijkbaar overtuigd dat hun belangrijke Aziatische en Amerikaanse cliënteel dit een geslaagde zet vindt. Jammer, maar we zullen er moeten aan wennen. 

BMWEmbargo 16

Ook technisch is dit een andere auto dan de 3-Reeks. Zo ligt zijn zwaartepunt 21 millimeter lager dan dat van de berline, en heeft hij een 23 millimeter bredere spoorbreedte achteraan. Zijn koplampen maken standaard gebruik van ledtechniek, als optie zijn adaptieve ledkoplampen met BMW Laserlight verkrijgbaar. Ook de achterlichten maken gebruik van leds. De gewichtsverdeling is met een 50:50-verhouding optimaal. 
BMWEmbargo 3

Binnenin werd het interieurdesign vernieuwd met een nieuw weergaveconcept met Control Display tot 10,25” en een optionele volledig digitale instrumentencombi van 12,3”. Het sportstuur is ook nieuw, net als de sportzetels. De achterbank bestaat uit twee voorgevormde zitplaatsen.

Motoren

Bij de lancering zullen vijf modelvarianten verkrijgbaar zijn. Het gamma wordt bovenaan -in afwachting van een nieuwe M4- afgetopt door de M440i xDrive met zescilinder in lijn van 374 pk. Daaronder vinden we twee viercilinders op benzine en een viercilinder diesel. 

De benzine-instapversie, 420i genaamd, heeft een tweeliter viercilinder van 184 pk en 300 Nm, terwijl de versie erboven, de 430i, uit dezelfde cilinderinhoud en hetzelfde aantal cilinders 258 pk en 400 Nm puurt. De reeds vermelde M440i belooft erg snel te zijn, met een sprintje van 4,5 seconden naar de 100, en is momenteel de enige zescilinder in het gamma.

De met achter- of vierwielaandrijving verkrijgbare 420d met zijn viercilinder diesel van 190 pk en 400 Nm is op dit moment de enige zelfontbrander, maar in de lente van 2021 volgen nog twee heerlijke zescilinderdiesels (430d xDrive met 286 pk en 650 Nm en M440d xDrive met 340 pk en 700 Nm).

Natuurlijk voldoet de nieuwe 4-Reeks aan alle milieu-eisen, en pakt hij als hoogtechnologisch model ook uit met Mild Hybrid-technologie voor de zes-in-lijn benzinemotor en voor alle diesels. Die technologie gebruikt een 48 volt-startgenerator om de verbrandingsmotor te boosten met een bijkomende 11 pk. De viercilinder diesel, en volgend jaar ook de zescilinder dieselmotoren, beschikken allemaal over tweetraps turbocompressie.

Een manuele versnellingsbak staat niet meer op het programma. Niemand zal die echter missen als hij in ruil de Steptronic-achttrapsautomaat krijgt. Vierwielaandrijving (xDrive) is van bij de lancering standaard op de M440i xDrive en verkrijgbaar op de 420d, en zal volgend jaar standaard zijn op de zescilinder diesels.

Het gamma aan rijhulpsystemen is weer uitgebreid, met standaard botswaarschuwing vooraan met remingreep en Lane Departure Warning met actieve terugvoering naar de rijstrook (een functie die we waar mogelijk uitschakelen omdat ze echt hinderlijk is). Ook de Speed Limit Info-functie is standaard, terwijl de functies Steering en Lane Control Assistant optioneel kunnen toegevoegd worden. De parkeersensoren voor- en achteraan zijn standaard, en ook het Parking Assistant Pack voor automatisch parkeren behoort tot de standaarduitrusting. Het bevat ook de handige Reversing Assistant. In het Parking Assitant Plus (optie) vind je daarnaast ook Park View, Panorama View, 3D Top View en Remote 3D View. Dat betekent dus dat je je ruiten rondom eigenlijk niet meer nodig hebt in de nieuwe 4-Reeks. 

Het hele bedieningsconcept is gebaseerd op BMW’s Operating System 7 met de geïntegreerde BMW Intelligent Personal Assistant, en ook het navigatiesysteem BMW Maps is nieuw en werkt via de cloud, terwijl het met real time verkeersgegevens altijd up-to-date moet zijn. Knap van BMW is dat Apple CarPlay nu standaard is, en bovendien draadloos. Net zoals bij Tesla is het ook mogelijk om de auto via Remote Software Upgrade van updates te voorzien.

De nieuwe 4-Reeks Coupé staat vanaf oktober in de showrooms. Op prijzen is het nog even wachten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy