donderdag, 21 mei 2020

Euro NCAP past veiligheidstests aan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Euro NCAP past veiligheidstests aan © Euro NCAP
De Euro NCAP-botsveiligheidstests zijn de referentie voor het beoordelen van de veiligheid van auto’s. Ze bestaan reeds heel wat jaren en worden regelmatig aangepast aan nieuwe normen. Net als elke twee jaar brengt de organisatie ook nu wijzigingen aan aan de testprocedure.



Om de twee jaar worden de testprotocollen van het Europees programma voor de beoordeling van nieuwe auto's geactualiseerd en aangescherpt. Dit jaar worden nieuwe tests ingevoerd om tegemoet te komen aan een aantal reeds lang bestaande behoeften aan bescherming van de inzittenden, om de bescherming na een ongeval te verbeteren en om de nieuwste technologieën voor bestuurdersassistentie te bevorderen.
111mpdb 2020

Frontale aanrijding met bewegend vervormbaar obstakel – MPDB

Frontale aanrijdingen zijn verantwoordelijk voor meer doden en zwaargewonden dan alle andere soorten ongevallen. Een typisch scenario is een frontale aanrijding tussen twee auto’s die elkaar met hoge snelheid tegenkomen. De voertuigen raken elkaar bij dergelijke ongevallen vaak slechts gedeeltelijk, wat men een “offset”-situatie noemt. In dat kader is een van de belangrijke veranderingen in de Euro NCAP-beoordeling de invoering van een nieuw bewegend vervormbaar obstakel voor de frontale botstest van auto's, ter vervanging van de oude offset-vervormbare obstakeltest die Euro NCAP de afgelopen 23 jaar heeft gebruikt. 

Bij de MPDB-test op ware grootte rijdt de testauto met een snelheid van 50 km/u en met een overlap van 50 procent tegen een vervormbaar obstakel dat op een tegemoetkomende slede van 1.400 kg, die ook met 50 km/u rijdt, is gemonteerd. Het obstakel vertegenwoordigt de voorkant van een ander voertuig, die steeds harder wordt naarmate hij meer wordt vervormd. De test bootst een aanrijding tussen het testvoertuig en een typische middelgrote gezinsauto na. Twee speciaal voor frontale aanrijdingen ontwikkelde dummy's, die de gemiddelde man vertegenwoordigen, zitten voorin en op de achterbank worden kinderdummy's in kinderzitjes geplaatst. De dummy's, het voertuig en de slede zijn voorzien van meetinstrumenten om de krachten en de vertragingen te tonen waaraan de inzittenden zouden worden blootgesteld. Vooral de bestuurdersdummy in deze test, THOR-50M, is een zeer geavanceerd en gevoelig testapparaat dat is ontwikkeld om het risico op hoofd-, nek-, borst- en buikletsels nauwkeurig in te schatten.

12020 far side l

Aanrijding aan de verste kant

Zijdelingse botsingen zijn verantwoordelijk voor het op één na hoogste aantal dodelijke of ernstige verwondingen en maken ongeveer een kwart van alle aanrijdingen uit. 

Bijna de helft van de inzittenden die gewond raken bij zijdelingse aanrijdingen, bevinden zich aan de tegenoverliggende kant van de kant die wordt geraakt. Dergelijke ongevallen kunnen leiden tot ernstige letsels, afhankelijk van de mate waarin de bestuurder zich bij de aanrijding zijdelings verplaatst en of er al dan niet een andere inzittende in de passagierszetel zit.

Sommige autofabrikanten pakken deze aanrijdingen aan de 'verste kant' nu aan en introduceren tegenmaatregelen om letsels bij dergelijke ongevallen te verlichten. Meestal gaat het om een centrale airbag die verticaal tussen de twee voorste inzittenden wordt opgeblazen om de uitwijking van de inzittende aan de verste kant te beperken en om ervoor te zorgen dat de twee inzittenden voorin niet tegen elkaar botsen.

Wanneer voertuigen zijn uitgerust met een tegenmaatregel (bijvoorbeeld een centrale airbag), zal Euro NCAP twee inzittenden voorin plaatsen bij de test op ware grootte met een zijdelingse aanrijding of de paaltest om aan te tonen dat de voorgestelde oplossing goed werkt, dat ze doeltreffend is bij aanrijdingen aan beide kanten van de auto en dat ze de interactie tussen de inzittenden voorin beperkt. Voertuigen zonder tegenmaatregel zullen slechts één dummy hebben bij de tests op ware grootte.

Er worden ook aanvullende tests uitgevoerd op een complete carrosserie die aan een slede is bevestigd, ongeacht de montage van een tegenmaatregel. De slede bootst de versnellingen na die het voertuig bij de test met een zijdelingse aanrijding en de paaltest ondergaat, waardoor een dummy, die aan de verste kant zit, wordt blootgesteld aan vergelijkbare omstandigheden als bij de tests op ware grootte. Bij beide sledetests wordt de 'uitwijking' van de dummy – de mate waarin de dummy naar de kant van de aanrijding van het voertuig beweegt – gemeten. Tegelijkertijd meet de dummy zelf de krachten en de vertragingen, vooral in het hoofd en de nek, maar ook in de borst en de buik, en op basis van deze metingen wordt een score berekend. Afhankelijk van de uitwijking kan de auto uiteenlopende scores krijgen, van maximale punten, voor een zeer beperkte uitwijking, tot geen punten, wanneer de uitwijking extreem is.

a1eb interurban 02 2018 658

AEB Car-to-Car

Kop-staartaanrijdingen behoren tot de meest voorkomende ongevallen. Autonome noodstopsystemen (AEB) maken gebruik van sensoren om de aanwezigheid van een potentieel gevaar voor het voertuig te detecteren en, wanneer de bestuurder dat niet tijdig heeft gedaan, te remmen om een aanrijding te voorkomen of de ernst ervan te beperken. De gebruikte sensoren zijn doorgaans camera's, radars en lidars en systemen kunnen deze sensoren alleen of in combinatie gebruiken. De meeste systemen combineren autonoom remmen met een waarschuwing voor een kop-staartaanrijding, die de bestuurder op tijd waarschuwt voor een potentieel gevaar zodat hij of zij kan ingrijpen. Alleen als de bestuurder niet tijdig actie onderneemt, grijpt het systeem in om een noodstopprocedure in gang te zetten.

Nieuwe, uitdagende testscenario's worden aan de Euro NCAP-testprocedure toegevoegd om de autonome noodstopsystemen (AEB-technologie) voor auto's en kwetsbare weggebruikers te beoordelen. Daarnaast wordt de eerste stap gezet om de systemen die zijn ontworpen om vermoeidheid en afleiding van de bestuurder op te sporen te evalueren. 

Ook de veiligheid na een ongeval speelt een belangrijke rol bij het overleven van een ongeval. In samenwerking met CTIF, de International Association of Fire & Rescue Services, heeft Euro NCAP nieuwe classificatieregels ontwikkeld om te zorgen voor meer veiligheid na een aanrijding. Fabrikanten zullen worden beloond met een betere score wanneer de reddingsinformatie nauwkeurig en gemakkelijk beschikbaar is. Euro NCAP controleert ook het gemak van het uit de auto halen van gewonde bestuurders, elektrische deurklinken, enzoverder, en beloont geavanceerde eCall-functies.

Deze veranderingen zijn de belangrijkste pijlers van de 2020-protocollen van Euro NCAP. De impact van deze updates zal aanzienlijk zijn. Daarom moeten alle betrokkenen voorzichtig zijn bij het rechtstreeks vergelijken van de laatste resultaten met beoordelingen uit voorgaande jaren. Wat hetzelfde blijft, is dat alleen voertuigen die uitstekend presteren op het gebied van bescherming tegen en het vermijden van botsingen de hoogste "vijf sterren"-classificatie zullen behalen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy