dinsdag, 19 mei 2020

Hertz flirt met faillissement – verhuursector snakt naar cash

Geschreven door  Dieter Quartier
Hertz flirt met faillissement – verhuursector snakt naar cash © Hertz
De sector die systematisch de eerste en de grootste klappen krijgt in tijden van crisis, is die van de autoverhuur. In het geval van de COVID-19-pandemie gaat het om mogelijk dodelijke slagen en verwondingen: er kon de voorbije maanden niet gereisd worden zodat de autoverhuur op de luchthavens tot nul werd herleid. Daarnaast hebben bedrijven ook amper vervangwagens nodig omdat hun personeel grotendeels thuis werkt. Wie niet rijdt, kan ook geen ongevallen of autopech hebben – en heeft dus ook geen nood aan vervangmobiliteit.


In de autoverhuursector woedt al langer een hevige concurrentiestrijd tussen de grote jongens – Europcar, Sixt, Avis, Hertz – en lokale spelers. De prijzenoorlog had voor corona bij sommigen al zijn tol geëist. Verhuurders die vandaag nog voldoende cashreserve hebben, zijn op de vingers van een hand te tellen. Voor de meerderheid is het zaak om een lening los te krijgen bij investeerders of banken, die niet allemaal even sterk geloven in een spoedig herstel van de economie en dus de verhuuractiviteiten.

Hertz op de rand

Voor de Amerikaanse speler Hertz ziet het er niet bepaald rooskleurig uit. Het bedrijf heeft nog tot 22 mei om tot een overeenkomst te komen met zijn schuldeisers. Intussen is het aandeel op de beurs van New York al met 80 procent gedaald. Hertz kon vóór COVID-19 nochtans mooie omzetgroeicijfers voorleggen, maar investeerde vorig jaar fors in een vlootvernieuwing en die speelt het bedrijf nu parten volgens Automotive News. 

Hertz zit momenteel opgescheept met een gigantisch overaanbod aan auto’s, waar ze op de tweedehandsmarkt minder geld voor krijgen dan gebudgetteerd. Het stapelt de verliezen op en genereert momenteel amper inkomsten om de put te dempen. Het is dringend op zoek naar zo’n 500 miljoen dollar – en de rekening zou volgens analisten elke maand aanzwellen met 200 miljoen dollar.

Op 4 mei vroeg Hertz een zogenaamde forbearance aan – zeg maar de niet-invordering van lopende schulden om een vereffening te vermijden. Sinds die dag onderhandelt het bedrijf met zijn geldschieters voor uitstel van betaling en een herfinanciering. Als er geen akkoord uit de bus komt, treedt op 22 mei Chapter 11 in werking – bescherming tegen de schuldeisers dus. 

Avis en Sixt in betere papieren

Avis wordt geconfronteerd met dezelfde problemen als landgenoot Hertz, maar toch ziet het er minder dramatisch uit. Avis, dat ook eigenaar is van Budget Car Rental en Zipcar, was er als de kippen bij om zijn leencapaciteit op te laten trekken met 750 miljoen dollar. Daarnaast had het bedrijf al 1,6 miljard dollar ‘coronacash’ aan de kant gezet. Het totale potje zou volgens experts voldoende zijn om het nog een jaar uit te zingen.

Het Duitse Sixt, dat nog steeds een familiebedrijf is, wist eerder deze maand een lening voor anderhalf miljard euro te verzilveren bij de staatsinvesteringsbank KfW en vier commerciële banken om de coronacrisis te overbruggen.

Het geld is noodzakelijk om de vloot te financieren – naar verluidt hebben grote bedrijven zonder kredietwaardering, zoals Sixt, geen toegang tot de kapitaalmarkt. Directielid Erich Sixt verwacht dat de vraag in de tweede jaarhelft zal aantrekken om in 2021 weer het normale niveau te bereiken.   

Naast kortetermijnverhuur biedt Sixt diverse andere flexibele huurformules voor bedrijven aan en werkt het aan een Mobility-as-a-Service-platform. Deze diversificatie speelt vandaag ongetwijfeld in het voordeel van de onderneming.

Staatshulp voor Europcar

Europcar Mobility Group moest aankloppen bij de Franse staat om borg te staan voor een lening van 220 miljoen euro bij Deutsche Bank en BNP Paribas. Dat geld heeft de groep nodig om te "voldoen aan de verwachte financieringsbehoeften van haar vloot en de behoeften van de groep om haar activiteiten snel opnieuw op te starten", aldus Caroline Parot, voorzitter van de raad van bestuur. 

"Deze nieuwe financieringslijnen stellen ons in staat onze activiteiten veilig te stellen en ze geleidelijk te hervatten wanneer de lokale economieën beginnen te herstellen". 

De geldschieters koppelden wel een expliciete voorwaarde aan de lening: dat Europcar geen dividend zou uitkeren in 2020 en 2021.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy