woensdag, 18 februari 2015

De ŠKODA Superb is een raszuivere limousine

Sinds 2001 staat de Superb aan de top van het ŠKODA-modellengamma. Tot dusver leverde de constructeur al meer dan 700.000 exemplaren van de eerste en tweede generatie aan klanten. Daarmee is hij een van de populairste wagens in de middenklasse. De nieuwe ŠKODA Superb moet bijzonder zijn.
Vanuit die gedachte hebben de designers en ontwikkelaars bij ŠKODA de nieuwe Superb zowel technisch als qua design naar een nieuw niveau getild. Zo maakt de nieuwe Superb zijn opwachting met het nieuwe, moderne en emotierijke design van het merk, werd zijn bovengemiddelde ruimteaanbod nog verder verbeterd en kreeg hij de innovatieve MQB-technologie van de Volkswagen-groep.

De compleet nieuw ontwikkelde derde generatie van de ŠKODA Superb is een raszuivere limousine vol klasse en passie. Hij staat krachtig, zelfverzekerd en vol emoties op de weg. De wielbasis werd 80 mm langer, terwijl de overhang vooraan 61 mm korter werd. Die nieuwe architectuur verleent de wagen elegantie en dynamiek", vertelt ŠKODA-designdirecteur Jozef Kabaň. "Van voor tot achter, van de grote wielen tot de zacht aflopende daklijn maakt het nieuwe model indruk met een heldere geometrie, expressief afgelijnde vlakken, plastische vormen, puristische precisie en elegante lijnen", zo zegt Kabaň. Kristallijne elementen lopen als een rode draad tot in de exterieur- en interieurdetails. Tegelijk werd de nieuwe ŠKODA Superb nog functioneler en ruimer. 

Vergeleken met zijn al zeer ruime voorganger biedt de nieuwe Superb nog riantere proporties. Dat is grotendeels te danken aan de toepassing van het modulaire platform voor voertuigen met dwars geplaatste motor, dat een langere wielbasis en een grotere spoorbreedte mogelijk maakt. Zo kon optimaal ruimte gecreëerd worden in het interieur.

Het resultaat is merkbaar meer ruimte voor- en achterin. De bestuurder en passagier vooraan genieten van 39 mm extra elleboogbreedte en meer hoofdruimte. Even vorstelijk is de plaats achterin, met 157 mm knievrijheid, dat is bijna dubbel zoveel als bij de directe concurrenten. De hoofdruimte bedraagt 980 mm, ook dat is meer dan bij om het even welke concurrent. De elleboogbreedte achterin nam met 69 mm toe. Het koffervolume staat voor een nieuw record in dit segment: 625 l, of 30 l meer dan in de Superb van de tweede generatie.

Met talrijke compleet nieuwe comfortoplossingen beantwoordt het nieuwe topmodel aan de hoogste eisen. Als eerste model van het merk biedt de nieuwe ŠKODA Superb de adaptieve onderstelregeling Dynamic Chassis Control (DCC), inclusief rijprofielselectie Driving Mode Select. Compleet nieuwe klimaatregelingssystemen, met als topversie voor het eerst de nieuwe automatische 'drie zone'-airco, zorgen voor een optimale temperatuur en luchtkwaliteit aan boord. Naar wens kan de nieuwe Superb ook worden uitgerust met een elektrisch bediend panoramisch kantel-/schuifdak, voor nog meer comfort en welbehagen. Voor koude dagen zijn er een standverwarming, zetelverwarming (voor- en achteraan), een draadloos verwarmbare voorruit en verwarmbare ruitensproeiers. De regen- en lichtsensor zorgt ervoor dat de ruitenwissers automatisch worden in- en uitgeschakeld en dat in functie van de lichtomstandigheden automatisch wordt omgeschakeld tussen de dagrijlichten en het dimlicht.

Ook de geïntegreerde paraplu, nog een comfortelement, werd verder verbeterd. In plaats van één paraplu in de linker achterdeur heeft de nieuwe Superb nu een paraplu in elk van beide voordeuren. Bijzonder comfortabel is ook de nieuwe elektrisch bediende kofferklep, die bovendien kan worden uitgebreid met het virtuele pedaal. Daarmee kan de koffer door een beweging van de voet onder de achterbumper automatisch geopend worden. De elektrisch bediende kofferklep en het virtuele pedaal werken in combinatie met het handenvrije ont-/vergrendelings- en startsysteem KESSY.

Parkeren wordt met de nieuwe Superb wel heel comfortabel. Hij krijgt de nieuwste generatie van de parkeerhulp Park Assist. Verder is het topmodel van ŠKODA voor het eerst verkrijgbaar met een achteruitrijcamera (Rear View Camera). De klassieke handrem wordt in de jongste generatie van de Superb standaard vervangen door een elektromechanische parkeerrem.

Ook op het vlak van connectiviteit bepaalt hij nieuwe normen. De nieuwe ŠKODA Superb krijgt een infotainmentsysteem van de jongste generatie, dat een rechtstreekse koppeling met smartphones mogelijk maakt via SmartLink, de technologie die MirrorLink™, Apple CarPlay en Android Auto groepeert. Zo kunnen talrijke apps op de smartphone eenvoudig via het scherm van het infotainmentsysteem gebruikt worden. Dankzij de SmartGate-functie kunnen voertuiggegevens geraadpleegd worden via de smartphone en via specifieke apps intelligent gebruikt worden. Daarenboven maakt een bliksemsnelle internettoegang de nieuwe Superb tot de eerste ŠKODA-hotspot op wielen.

De nieuwe motoren voor de ŠKODA Superb staan garant voor een verlaging van het verbruik en de uitstoot met in het beste geval 30%. De ŠKODA Superb GreenLine verbruikt gemiddeld slechts 3,7 l/100 km en stoot 95 g CO2/km uit. Behalve de innovatieve motortechnologie dragen ook het tot 75 kg lagere voertuiggewicht en de verbeterde aerodynamica bij tot de lage verbruikswaarden.

De nieuwe ŠKODA Superb kan rekenen op moderne turbomotoren met directe injectie op basis van de MQB-techniek (vijf benzine- en drie common rail TDI-motoren). Alle krachtbronnen beantwoorden aan de Euro 6-emissienorm en zijn standaard uitgerust met een stop-start- en energierecuperatiefunctie. De benzinemotoren leveren tussen 92 kW (125 pk) en 206 kW (280 pk). De vermogenwaaier van de diesels reikt van 88 kW (120 pk) tot 140 kW (190 pk).

Met uitzondering van de kleinste benzinemotor kunnen alle motoren gekoppeld worden aan een moderne geautomatiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Vier motorversies (1.4 TSI 110 kW, 2.0 TSI 206 kW, 2.0 TDI 110 kW en 2.0 TDI 140 kW) kunnen ook gecombineerd worden met de ultramoderne vierwielaandrijving.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy