dinsdag, 28 april 2020

Nieuwe mijlpaal voor Toyota

Nieuwe mijlpaal voor Toyota © Toyota
In januari 2020 overschreed Toyota de kaap van wereldwijd meer dan 15 miljoen hybride elektrische voertuigen sedert de lancering van de Prius in 1997. Vandaag in Europa heeft de verkoop van HEV's de kaap van 2,8 miljoen eenheden overschreden met een assortiment van 19 verschillende HEV-modellen voor de merken Toyota en Lexus, wat in 2019 goed was voor 52% van het totale volume en 63% in West-Europa. 


Op wereldschaal worden nu 44 hybride elektrische modellen van Toyota en Lexus aangeboden, heel wat meer dan het originele model, dat het symbool blijft van het visionaire pionierswerk van het bedrijf op weg naar massa-elektrificatie.

Toyota nam meer dan 25 jaar geleden de beslissing om hybride elektrische wagens te ontwikkelen, toen Takeshi Uchiyamada aan het hoofd stond van een team dat een wagen voor de 21ste eeuw moest ontwikkelen, een wagen die de uitstoot van broeikasgassen en andere schadelijke polluenten moest verminderen. De Prius van de eerste generatie werd in 1997 gelanceerd, ongeveer op het moment dat het Kyoto-protocol werd ondertekend, dat een nieuwe impuls gaf aan de milieubeweging. Vandaag, 15 miljoen hybride eenheden later, heeft Toyota een significante bijdrage aan het milieu geleverd, want zijn hybride elektrische technologie heeft de CO2-uitstoot wereldwijd met meer dan 120 miljoen ton verminderd in vergelijking met de verkoop van gelijkwaardige benzinewagens. 

Door de originele visie werd Toyota de leider in het naleven van de steeds strengere uitstootvoorschriften over de hele wereld. "Dankzij onze hybride verkoopcijfers is Toyota goed op weg om te voldoen aan het doel van 95 g/km dat in de EU voor 2020 en 2021 in Europa werd vooropgesteld, waar de CO2-voorschriften tot de strengste van de wereld behoren", vertatt Harrison, Excutive Vice President van Toyota Motor Europe (TME). "Bovendien zijn onze volledig hybride wagens ook ongelooflijk efficiënt omdat ze in de stad het grootste deel van de tijd zonder uitstoot kunnen rijden", voegt hij nog toe.  

In die periode nam de vraag naar hybride elektrische voertuigen van Toyota een hoge vlucht omdat het bedrijf deze innovatieve technologie dankzij het uitrollen van zijn globale TNGA-platformen wist te combineren met emotioneel design. Na de actuele vierde generatie van het hybride systeem blijft Toyota zijn hybride technologie verfijnen om een nog lagere uitstoot en een nog betere brandstofefficiëntie te realiseren. Vandaag zijn hybride elektrische voertuigen betaalbaar, toegankelijk en gemakkelijk voor klanten op de meeste Europese markten. 

Hybride leidt op natuurlijke wijze naar BEV en FCEV

Toyota is ervan overtuigd dat HEV's ook in de toekomst een essentieel onderdeel zullen uitmaken van de mix van geëlektrificeerde voertuigen, maar twee decennia ervaring met elektrificatie heeft ook geleid tot een strategie waarmee op verschillende aandrijflijnen werd ingezet. Het bedrijf levert nu en in de toekomst verschillende types geëlektrificeerde voertuigen om de uitstoot te verlagen op basis van voorschriften, marktinfrastructuur en de vraag van de klant. Toyota gaat niet uit van een scenario met één winnaar, maar van een toekomst waarvan de verschillende geëlektrificeerde technologieën, zoals HEV's, PHEV's, BEV's en FCEV's, allemaal deel uitmaken. 

Shigeki Terashi, Chief Officer van Toyota Motor Corporation (TMC): "Natuurlijk moeten we er alles aan doen om de prestaties van de batterij te verbeteren en de kosten (van BEV's) te verlagen, en daar wordt hard aan gewerkt. Maar we moeten ook vermijden dat we geen plan hebben zolang we de hindernissen met betrekking tot BEV's en FCEV's niet hebben overwonnen. Ondertussen kunnen we verder werken aan de HEV's." 

Door zijn vele jaren ervaring met hybride elektrische voertuigen beschikt het bedrijf over een zeer diepgaande expertise in essentiële elektrificatietechnologieën die van toepassing zijn op alle vormen van geëlektrificeerde aandrijflijnen, waardoor het bedrijf zich in polepositie bevindt voor een geëlektrificeerde toekomst. Na twee decennia continue ontwikkeling van elektromotoren, batterijen en vermogensregelaars weet Toyota hoe energie efficiënt kan worden beheerd en hergebruikt, zoals blijkt uit de ruime waaier aan geëlektrificeerde opties voor Toyota- en Lexus-klanten via hybrides en plug-ins, brandstofcelwagens en auto's met batterijaandrijving.

Om deze visie in Europa te realiseren, plant Toyota tegen 2025 niet minder dan 40 nieuwe of geactualiseerde geëlektrificeerde voertuigen, gespreid over alle technologieën, waaronder ten minste 10 ZEV's.  Zijn hybride elektrische voertuigen blijven een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn-mix, om te voldoen aan de wensen van de klant en om de uitstoot, samen met andere types geëlektrificeerde voertuigen, verder te doen dalen. Dat was reeds het doel van het bedrijf bij de lancering van de eerste Prius meer dan 20 jaar geleden, met de uiteindelijke ambitie om op een algemeen verspreide en duurzame wijze nul emissies te realiseren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy