dinsdag, 24 maart 2020

Aston Martin ontwerpt nieuwe V6-motor

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Aston Martin ontwerpt nieuwe V6-motor © Aston Martin
Het Britse luxemerk, dat recent nog een flinke kapitaalsinjectie kreeg van Lawrence Stroll, de Canadese miljardair die fortuin maakte in de textielindustrie en de vader is van F1-rijder Lance Stroll, bouwt aan de toekomst, met de DBX-SUV die we na de hele Corona-lockdown snel hopen te kunnen testen, met de unieke Valkyrie-supercar die in zeer beperkte oplage gebouwd wordt, en met een gloednieuwe drieliter V6 die in 2022 zijn opwachting zal maken.



New Aston Martin V6 Engine 7

De nieuwe motor is volledig in eigen huis ontworpen, en is dus niet -zoals bij de Vantage bijvoorbeeld een AMG-krachtbron. De zescilinder is ontworpen voor gebruik in een nieuwe reeks sportwagens met middenmotor, te beginnen met de Valhalla in 2022. De codenaam van de nieuwe V6 is TM01, en het is de eerste in eigen huis ontworpen motor van het merk sinds 1968. 

New Aston Martin V6 Engine 8

De volledige aandrijflijn zal -gedwongen door de uitstootnormen- worden geëlektrificeerd - een aspect dat vanaf dag 1 essentieel was bij de ontwikkeling ervan. Parallel aan de tests ontwikkelt Aston Martin een nieuwe reeks hybride-systemen die ervoor zal zorgen dat de complete unit de krachtigste in de Aston Martin-reeks wordt. Het uiteindelijke vermogen en koppel worden bepaald door de gewenste eigenschappen van de auto waarin de motor gemonteerd zal worden. De exacte cijfers worden pas bevestigd op het moment van lancering. Net als bij de V8 van AMG gaat het om een motor met een “hot-V”-structuur met de turbo’s centraal tussen de cilinders, wat de motor compacter maakt en in dit geval zorgt voor een totaalgewicht van minder dan 200 kg.

Dankzij hogere motortoerentallen en de voordelen van elektrificatie, kondigt Aston Martin opmerkelijke prestaties aan, in lijn met wat wordt verwacht van een extreme sportwagen met middenmotor. De zescilinder wordt direct achter de cabine geplaatst en voorzien van een dry sump-smeersysteem om een zo laag mogelijk zwaartepunt te garanderen. De motor zal ook voldoen aan de toekomstige emissie-eisen die zullen vastgelegd worden voor de toekomstige Euro 7-norm.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy