vrijdag, 20 maart 2020

Toyota GR Supra 2.0: tweeliter als kleine broer

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Toyota GR Supra 2.0: tweeliter als kleine broer © Toyota
Nadat de spectaculaire Toyota Supra in eerste instantie enkel met een drieliter zescilinder-in-lijn verkrijgbaar was, vullen de Japanners het gamma nu naar onderen aan met een nieuwe tweeliter viercilinder die weliswaar wat minder vermogen levert, maar ook zo’n honderd kilogram lichter is.



Supra 2020 007

De GR Supra heeft zijn lancering niet gemist, en werd goed onthaald door de klanten, die net als wij vol lof waren over het rijplezier dat de krachtige drieliter in combinatie met het efficiënte onderstel wist te bieden. Vandaag krijgt de zescilinder turbomotor het gezelschap van een één liter kleinere broer met vier cilinders en natuurlijk opnieuw turbovoeding.

Supra 2020 040

De nieuwe motor is lichter en compacter dan de drieliter, en weegt honderd kilogram minder dan die laatste, waardoor hij nog beweeglijker belooft te zijn en een nog preciezer weggedrag zou vertonen. Normaal reisden we deze week af naar Spanje om de GR Supra met zijn tweeliter op circuit en op de weg aan de tand te voelen, maar de Coronacrisis heeft die trip jammer genoeg onmogelijk gemaakt, dus of het resultaat echt een anders rijdende Supra is, kunnen we u momenteel nog niet vertellen.

Doordat de viercilinder korter is dan de zes-in-lijn ligt zijn zwaartepunt dichter bij het midden van de auto, wat dan weer leidt tot een ideale 50:50-gewichtsverdeling tussen de voor- en de achterkant en minder inertie. Zijn vermogen van 285 pk en de 400 Nm aan koppel worden in goede banen geleid door de uitstekende en snelle achttrapsautomaat van ZF die ook schakellepels aan het stuur heeft, terwijl optrekken naar 100 km/h slechts 5,2 seconden duurt met de hulp van de launch control-voorziening, en de topsnelheid net als bij de drieliter elektronisch begrensd is op 250 km/h.

Supra 2020 039

Los van de motor neemt de GR Supra 2.0 natuurlijk alle kenmerken van zijn wat krachtigere broer over, en is ook deze auto dus een sportwagen in hart en nieren, met de motor voorin en achterwielaandrijving, een korte wielbasis, twee plaatsen en een opmerkelijk sportieve lijn. Aan de buitenzijde zie je het verschil tussen de twee- en de drieliter enkel door de achttien duim grote wielen en de 90 mm brede uitlaat (vergeleken met 100 mm op de drieliter).

Als optie is ook een actief differentieel voor de achteras verkrijgbaar in het Sport Pack, ter vervanging van het standaard open differentieel. Dat Sport Pack geeft meteen ook recht op een sportiever remsysteem van Brembo en de Adaptive Variable Suspension (AVS), een adaptieve ophanging die de keuze laat tussen een Normal of een Sport-setting. 

Supra 2020 082

Bij de lancering is een “limited edition”-uitvoering verkrijgbaar die naar de naam Fuji Speedway luistert en beperkt is tot 200 exemplaren voor Europa. Die versie heeft een wit metallic lak en contrasterende zwarte negentienduimvelgen en rode spiegelkappen. Binnenin onderscheidt de Fuji Speedway zich door koolstofvezel inzetstukken en een rood-zwarte alcantarabekleding. Het Sport Pack behoort trouwens tot de standaarduitrusting van deze beperkte reeks.

Toyota stelt in de marge van de nieuwe tweeliter ook de Supra GT4 voor, de competitieversie van de GR Supra die voldoet aan de internationale GT4-specificaties en 430 pk uit zijn drieliter zescilinder-in-lijn puurt en over en automatische race-zevenbak en een Akrapovic-uitlaat beschikt. Liefhebbers die de GT4 op circuit willen gebruiken moeten wel rekening houden met een prijskaartje van € 175.000 zonder btw of andere taksen. Slik.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy