dinsdag, 03 maart 2020

Mercedes E-Klasse in een nieuw pak

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes E-Klasse in een nieuw pak © Daimler
De E-Klasse krijgt een nieuw maatpak aangemeten. Met meer dan 14 miljoen afgeleverde berline- en break modellen sinds 1946 is die E-Klasse de best verkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz, en het model wordt door velen gezien als het 'hart van het merk'. De tiende generatie van de E-Klasse kwam in 2016 op de markt en werd intussen meer dan 1,2 miljoen keer verkocht. Het is dan ook geen kleinigheid om zo’n succesnummer een update te geven.



19C0924 035

De E-Klasse blijft duidelijk als zodanig herkenbaar, en verandert meer als berline dan als break. Het basismodel is nu standaard voorzien van het sportieve Avantgarde Line exterieur. De E-Klasse heeft daardoor voor het eerst standaard een in de grille geplaatste ster.

19C0924 051

Het nieuwe front met een verhoogd chroomgehalte speelt een belangrijke rol in het vernieuwde uiterlijk: de grille van de Avantgarde Line is nieuw vormgegeven met twee verchroomde lamellen en verticale hoogglans zwarte profielen. Chroom en hoogglans zwarte sierelementen in de voorbumper onderstrepen het sportieve en elegante uiterlijk. De eveneens verkrijgbare Exclusive Line doet zijn naam eer aan: de speciale grille, de staande ster op de motorkap en de grote verchroomde elementen in de voorbumper benadrukken deze positionering.

De AMG Line met een nieuwe bumper in de stijl van de AMG Performance-modellen ziet er nog sportiever uit. Daarnaast zijn de Avantgarde, AMG Line en All-Terrain voorzien van een motorkap met power domes. De E-Klasse is standaard voorzien van all-LED-koplampen. MULTIBEAM LED-koplampen inclusief ULTRA RANGE grootlicht zijn als optie verkrijgbaar.

19C0924 052

De designers hebben ook de achterzijde van de berlineversie geüpdatet met een nieuwe bumper, gedeelde achterlichten en een nieuwe achterklep. Het binnenwerk van de achterlichten is voor alle modellen herzien.

19C0923 031

De All-Terrain lijkt visueel meer op de SUV-modellen van het merk met de ster. Daarnaast zijn kenmerkende All-Terrain onderdelen zoals de grille of de gestileerde skid plate nu voorzien van een hoogglans chroom afwerking in plaats van de kleur silver shadow die tot nu toe werd gebruikt.

Electrificatie

Zeven modellen zijn beschikbaar als plug-in hybride (diesel en benzine, berline en break, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving). Het aanbod van emissiearme benzinemotoren bestrijkt een vermogensbereik van 156 tot 367 pk, terwijl het vermogensspectrum van de diesels zich uitstrekt van 160 tot 330 pk.

Voor het eerst maakt een viercilinder-benzinemotor (M 254) met geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie (ISG), die tot 20 pk extra vermogen en 180 Nm meer koppel produceert deel uit van het gamma. De modellen die voorzien zijn van deze motor, hebben een elektrisch systeem van 48 volt aan boord. 

19C0923 124

De zes-in-lijn benzinemotor (M 256), die voor het eerst in de E-Klasse verkrijgbaar is, is ook uitgerust met ISG. Het motoraanbod wordt gecompleteerd door de zescilinder dieselmotor (OM 656).

De 9G-TRONIC transmissie is ook doorontwikkeld voor de samenwerking met de tweede generatie ISG en wordt voor het eerst gebruikt in combinatie met de viercilindermotor. De elektromotor, de vermogenselektronica en het transmissie-koelsysteem zijn nu in of op de transmissie geplaatst.

Ander leuks

Er zijn ook drie nieuwe lakkleuren en extra velgen om uit te kiezen, en ook binnenin werden nieuwe afwerkingskleuren en materialen gekozen. 

Natuurlijk beschikt de nieuwe E-Klasse beschikt over de nieuwste generatie assistentiesystemen waarbij bijvoorbeeld de herkenning van een hand van de bestuurder op het stuurwiel beter werkt en geen lichte stuurbeweging meer nodig is om de auto te overtuigen dat je wel degelijk nog aan het sturen bent wanneer je van de automatische rijfuncties gebruikmaakt. 

De E-Klasse wordt standaard geleverd met de actieve remassistent die autonoom kan remmen om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Hij kan als onderdeel van het rijassistentiepakket zelfs tussenkomen bij het afslaan van tegemoetkomende auto’s.

Wanneer de bestuurder de actieve afstandsassistent DISTRONIC met route-gebaseerde snelheidsaanpassing inschakelt, kan de E-Klasse nu ook reageren op gegevens van LiveTraffic Information. Bij het rijden in een file op de snelweg is de actieve file-assistent in de meeste gevallen in staat om bij snelheden tot circa 60 km/h het volgen van de rijstrook en het bewaren van de veiligheidsafstand uit te voeren. Het voertuig kan tot een minuut na het tot stilstand komen automatisch herstarten.

19C0923 134

De nieuwe E-Klasse is ook voorzien van de nieuwste generatie van het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). Het omvat standaard twee grote schermen van 10,25 inch/26 cm, die naast elkaar zijn geplaatst. Twee schermen van 12,3 inch/31,2 cm zijn optioneel verkrijgbaar. Andere highlights zijn de standaard touchscreenbediening van het mediadisplay en het gebruik van augmented reality-technologie voor het navigatiedisplay wanneer de navigatiefunctie actief is: een videobeeld van de omgeving wordt verrijkt met nuttige navigatie-informatie: pijlen of huisnummers worden bijvoorbeeld automatisch direct op het beeld in het mediadisplay geplaatst.

Een ander nieuw kenmerk van de E-Klasse is de ENERGIZING stoelkinetica. Het ondersteunt de gunstige verandering van de zithouding door middel van minieme bewegingen van het zitkussen en de rugleuning tijdens de reis. 

20C0056 033

Ook als AMG-afgeleide: E 53 4MATIC+

De nieuwe E-Klasse werd meteen ook door Mercedes-AMG onder handen genomen. De E 53 4MATIC+ berline en break beschikken over alle updates van de “normale” E-Klasse en krijgen natuurlijk een geheel eigen stijl met onder meer twee markante powerdomes op de motorkap, grote buitenste luchtinlaten met twee dwarslamellen en een nieuwe frontsplitter in zilverchroom. 

20C0056 051

De drieliter zescilinder in lijn met dubbele drukvoeding door middel van een uitlaatgasturbo en een extra elektrische compressor levert 435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. Een EQ Boost startdynamo levert kortstondig 21 pk extra vermogen en 250 Nm extra koppel en voedt het 48V-boordnet. Andere technische highlights zijn de automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Met het AMG Driver’s Package wordt de elektronisch begrensde topsnelheid van de nieuwe E 53-modellen verhoogd naar 270 km/h (standaard: 250 km/h). Vanzelfsprekend is het high-performance remsysteem berekend op het vermogen en de prestaties. Aan de voorzijde zijn geperforeerde, inwendig geventileerde remschijven in de maat 370 x 36 mm gemonteerd, met vaste remklauwen met vier zuigers en opschrift ‘AMG’. Achter worden inwendig geventileerde remschijven in de maat 360 x 26 mm met ‘zwevende’ remklauwen met enkele zuigers toegepast.

De in het Duitse Sindelfingen gebouwde nieuweling zal in de zomer van dit jaar bij de dealer staan als berline en break, kort erna gevolgd door de Coupé en Cabriolet.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy