donderdag, 09 januari 2020

Pretpakket: nieuwe Toyota GR Yaris doet het met 261pk!

Pretpakket: nieuwe Toyota GR Yaris doet het met 261pk! © Toyota
Toyota presenteert de nieuwe GR Yaris. De pure performance-auto met indrukwekkende prestaties is ontwikkeld aan de hand van de rallyervaring die Toyota opdoet in het World Rally Championship (WRC). De 3-deurs ‘hot hatch’ combineert technologie en design uit de autosport in een productieauto voor de openbare weg. Hiermee voldoet de Toyota GR Yaris aan de belofte van Toyota om steeds betere auto’s te maken met een berg rijplezier.


Elk aspect van de Toyota GR Yaris is gericht op performance: het volledig nieuwe platform, de nieuwe motor en wielophanging, de lichtgewicht constructie, het aerodynamische ontwerp en het nieuwe permanente 4x4-systeem GR-FOUR. Met veel vermogen en een laag gewicht is de GR Yaris de ultieme ‘hot hatch’, klaar voor deelname aan racecompetities.

Goede chassisbalans

Tommi Mäkinen Racing heeft zich met name gericht op het perfectioneren van de aerodynamica, gewichtsverdeling en het lichter maken van de GR Yaris, drie aspecten die essentieel zijn voor de beste performance en rijeigenschappen. De lagere daklijn verbetert de aerodynamica. Doordat de nieuwe 1.6 turbomotor ver naar achteren is geplaatst – richting het centrale punt van het platform – en de accu zich in de bagageruimte bevindt, heeft de GR Yaris een goede chassisbalans, belangrijk voor de stabiliteit, het reactievermogen en de ‘handling’ van de auto.

Koolstofvezel en aluminium

De carrosserie van de GR Yaris is vervaardigd uit lichte materialen waaronder koolstofvezel en aluminium. Dit heeft geleid tot de indrukwekkende pk-gewichtsverhouding van 4,9 kg/pk. Het nieuwe platform maakt achter een extra grote spoorbreedte mogelijk, evenals de montage van een nieuwe onafhankelijke double wishbone wielophanging. Om er zeker van te zijn dat de potentie van de wielophanging volledig kan worden benut, zijn aan de zijkanten van het chassis meerdere versterkingen aangebracht. De GR Yaris is uitvoerig getest door professionele auto- en rallycoureurs om ervoor te zorgen dat de snelste productie-Yaris niet alleen op papier maar ook in de praktijk een verpletterende indruk maakt.

Uniek design

De GR Yaris heeft een ander, uniek design in vergelijking tot de minder sterke versies van de Yaris. De 3-deurs carrosserie en de met 91 mm verlaagde daklijn zorgen voor een design dat doet denken aan dat van een coupé. Het ontbreken van raamstijlen in de portieren versterken dit. De expressieve grille en voorspoiler laten geen misverstand bestaan over de herkomst van de GR Yaris. De dikkere wielkasten bieden plek aan 18-inch lichtmetalen wielen.

Nieuwe 1.6 benzinemotor met turbo

De 1,6-liter 3-cilinder benzinemotor met turbo van de GR Yaris is van de grond af aan opgebouwd en ontwikkeld om maximale prestaties te leveren, inclusief olie-gekoelde zuigers, uitlaatkleppen met een grote diameter en een machinaal gepolijst inlaatspruitstuk voor zo min mogelijk wrijving. De motor met een inhoud van 1.618 cc levert maximaal 261 pk. Het maximumkoppel bedraagt 360 Nm. De compacte en lichte DOHC 12-kleppen benzinemotor is uitgerust met een single-scroll turbo met kogellagers en is gekoppeld aan een handmatig te bedienen 6-bak die ontwikkeld is om hoge toerentallen aan te kunnen.

Pk-gewichtsverhouding

Een sterke pk-gewichtsverhouding was onontbeerlijk om de prestatiedoelen van de GR Yaris te kunnen verwezenlijken. De carrosserie is hoofzakelijk vervaardigd uit lichtgewicht materialen. Het dak bestaat uit door compressie gevormd koolstofvezel. Voor de motorkap, portieren en achterklep is aluminium gebruikt. Als resultaat heeft de GR Yaris de power van een ‘hot hatch’ uit het grotere C-segment maar het lagere gewicht van een B-segmentauto, namelijk 1.280 kg. De indrukwekkende pk-gewichtsverhouding zorgt voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur in minder dan 5,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/uur.

GR-FOUR: nieuw 4x4-systeem

De nieuwe GR Yaris is standaard uitgerust met een nieuw 4x4-systeem met de naam GR-FOUR. De lichtgewicht constructie optimaliseert de aandrijfkrachten per afzonderlijk wiel. De verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras wordt bepaald door een snel reagerende koppeling.

Prestatievoordeel

Het ingenieuze 4x4-systeem maakt gebruik van enigszins verschillende overbrengingsverhoudingen voor de voor- en achteras. Het zorgt voor een theoretisch bereik van de koppelbalans van 100:0 (volledige voorwielaandrijving) tot 0:100 (volledige achterwielaandrijving). Deze flexibiliteit geeft een prestatievoordeel in vergelijking tot on demand AWD-systemen die gebruikmaken van een dubbele koppeling en permanente AWD-systemen die voorzien zijn van een centraal differentieel. Daarbij is het GR-FOUR systeem van de GR Yaris een stuk lichter.

Met de speciale 4WD-keuzeschakelaar kan de bestuurder van de GR Yaris de 4x4-prestaties afstemmen op zijn voorkeur of op de rijomstandigheden. In de normale stand is de koppelverdeling 60:40 (voor/achter). In de sportstand verschuift de balans naar achteren (30:70) voor extra rijplezier op bochtige wegen en circuits. In de zogeheten Track-modus is de verdeling 50:50 voor snel, competitief rijden op circuits en tijdens speciale rallyetappes.

Speciaal ontwikkeld platform

De nieuwe GR Yaris staat op een voertuigplatform dat speciaal voor de auto is ontwikkeld. Het is een combinatie van het voorste gedeelte van het GA-B platform van de nieuwe Yaris en het achterste gedeelte van het GA-C platform. Het nieuwe platform maakte het mogelijk het GR-FOUR systeem te huisvesten en levert een belangrijke bijdrage aan de uitstekende stabiliteit en ‘handling’ van de GR Yaris. Aan de voorzijde is de GR Yaris uitgerust met een MacPherson veerpootconstructie, aan de achterzijde bevindt zich een onafhankelijke double wishbone wielophanging (de reguliere Yaris heeft achter een torsieas). Het krachtige remsysteem bestaat deels uit 356 mm grote gegroefde remschijven voor met 4-potige remklauwen, ontwikkeld om te voldoen aan het hoge prestatieniveau van de GR Yaris.

Nieuwe productielijn

Toyota bouwt de nieuwe GR Yaris op een nieuwe productielijn in de Motomachi-fabriek waar ook de Lexus LFA van de band rolde. De productielijn is louter bedoeld voor de fabricage van de GR sportmodellen van Toyota. Bij de productie komt veel handwerk om de hoek kijken, iets waarvoor Toyota speciaal opgeleide medewerkers inzet.

Eerbetoon

De nieuwe GR Yaris is Toyota’s eerste pure 4x4-sportauto en homologatiemodel voor het WRC sinds de legendarische Celica GT-FOUR uit 1999. Deze Toyota speelde een hoofdrol in eerdere grote rallysuccessen van Toyota. Een glorietijd met maar liefst 30 rallyoverwinningen, vier rijderswereldkampioenschappen en een wereldkampioenschap voor het merk zelf. Als eerbetoon aan zijn voorganger en zijn 4x4-technologie heeft de GR Yaris een GR-FOUR logo op de achterklep. Toyota doet sinds 2017 weer mee aan het World Rally Championship en heeft sindsdien zowel het merkklassement (2018) als het rijdersklassement (2019, met rallycoureur Ott Tänak) gewonnen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy