donderdag, 09 januari 2020

Wereldpremière: Renault Captur E-TECH Plug-Inhybride

Wereldpremière: Renault Captur E-TECH Plug-Inhybride © Goupe Renault
Renault presenteert op het Autosalon van Brussel de Captur Plug-inhybride. Met zijn volkomen nieuwe 'E-TECH Plug-in'-aandrijflijn beantwoordt hij aan de drie pijlers van de visie van Groupe Renault voor de mobiliteit van morgen: autonoom, geconnecteerd en elektrisch. 


De nieuwe Captur biedt met zijn 'E-TECH Plug-in'-aandrijflijn en batterij met hogere capaciteit (9,8 kWh / 400 V) een volledig elektrisch rijbereik (maximumsnelheid van 135 km/u) van 50 km in de volledige cyclus (WLTP) en tot 65 km in de stad (WLTP City). In de volledige cyclus verbruikt de nieuwe Captur E-TECH Plug-In 1,5 l/100 km en heeft hij een CO2-uitstoot van circa 34 g/km (NEDC). De nieuwe Captur voorziet in een nooit geziene veelzijdigheid: in de week legt hij al uw dagelijkse ritten af zonder brandstof te verbruiken en in het weekend of in de vakantie brengt hij u naar uw bestemming zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over de afstand. Hij is dus zeer ruim inzetbaar. Voor een maximaal rijbereik in de elektrische modus moet de batterij via een externe aansluiting opgeladen worden. Gebeurt dat niet, dan werkt de nieuwe Captur E-TECH Plug-in als een 'full hybrid' 'E-TECH'-model, met alle voordelen van die aandrijflijn.

De nieuwe Captur E-TECH Plug-in beschikt over een nieuwe 'MULTI-SENSE'-modus: de PURE-modus. De modus laat de wagen, mits voldoende batterijreserve, 100% elektrisch rijden en kan ingeschakeld worden via het scherm of met een specifieke knop. 

Hij krijgt ook een specifieke acceleratiefunctie, die beschikbaar is in de SPORT-modus van het MULTI-SENSE. In de juiste omstandigheden, als de batterij voldoende opgeladen is, kunnen door het gaspedaal volledig in te drukken dankzij de seriële-parallelle architectuur de drie motoren gecombineerd worden. De wagen heeft dan het volledige vermogen van de aandrijflijn ter beschikking, om bijvoorbeeld in te halen. 

De functie 'E-Save' van het MULTI-SENSE beperkt het gebruik van de elektrische motor en geeft voorrang aan de verbrandingsmotor om een voldoende energiereserve te behouden in de batterij (minimaal 40% van de batterijcapaciteit) om achteraf elektrisch te kunnen rijden (bijv. in het stadscentrum).

Dankzij zijn specifieke reserve, zijn constante energierecuperatievermogen en zijn twee elektrische motoren profiteert Nieuwe Captur tijdens lange ritten van de belangrijke voordelen van het hybride 'E-TECH'-systeem: systematisch vertrekken in de elektrische modus en een laag brandstofverbruik.

De aandrijflijn zal van bij de lancering aangeboden worden op de hoogste afwerkingsniveaus van de nieuwe Captur en op termijn ook beschikbaar zijn op het middelste afwerkingsniveau. Via een populair en iconisch model en met zijn knowhow op het vlak van elektrische mobiliteit als basis biedt Renault een unieke, voor iedereen toegankelijke rijervaring aan door de plug-inhybridetechnologie te democratiseren.

Specifieke kenmerken van Nieuwe Captur E-TECH Plug-inhybride

De nieuwe Captur E-TECH Plug-in krijgt een aantal stilistische details die specifiek zijn voor deze hybride versie.

De achterklep en de middenstijl worden voorzien van 'E-Tech Plug-in Hybrid'-badges. De benzinetank bevindt zich aan de linkerkant van de wagen, de oplaadaansluiting aan de rechterkant. Die laatste is uitgerust met een verklikkerlichtje, dat met een kleur de oplaadstatus aangeeft: blauw (aan het opladen), groen (opgeladen), oranje (aan het wachten), rood (niet opgeladen).

In het interieur blijft de ruimte voor de passagiers identiek en kan ook de achterbank nog altijd over 16 cm verschoven worden. De oplaadkabels kunnen opgeborgen worden in een vak onder de scharnierende koffervloer zodat ze geen koffervolume in beslag nemen.

Ook de 'Smart Cockpit' krijgt een aantal 'E-TECH'-elementen, zoals specifieke personaliseringen en een 'E-TECH Plug-in Hybrid'-badge op de versnellingspook. De knop van de Stop & Start-functie werd vervangen door een 'EV'-knop waarmee tijdens het rijden de PURE-modus (100% elektrisch rijden) ingeschakeld kan worden. De elektrisch bediende 'e-shifter'-versnellingspook (zonder mechanische kabel) heeft een Brake-functie waarmee maximaal energie gerecupereerd wordt tijdens het remmen.

De nieuwe Captur E-TECH Plug-In beschikt over de twee nieuwe grote schermen van het gamma: het digitale instrumentenbord van 10,2" en het 9,3" grote multimediascherm met Renault EASY LINK-systeem. De twee schermen geven meer informatie over welke rijmodus ingeschakeld is en hoe die werkt. Het scherm van het instrumentenbord toont het elektrische rijbereik, de energiestromen en -recuperatie, de vereiste oplaadduur, en het huidige oplaadniveau van de batterij.

Ook kan makkelijk aan de hand van een kleur gezien worden welke rijmodus actief is: groen voor elektrisch rijden, blauw voor energierecuperatie. Alle verbruiksgegevens zijn bovendien raadpleegbaar via het multimediascherm.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy