woensdag, 01 januari 2020

De tien ergernissen van 2019

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De tien ergernissen van 2019 © Patrick Theunissen
Op het einde van 2019 maken we bij Autonieuws niet alleen het overzicht van de auto’s die op de ene of andere manier het meest bijzonder waren in het voorbije jaar, maar ook een lijstje met kleine ergernissen… Alles in willekeurige volgorde.


De 10 ergernissen in 2019

automaat audi voor artikel

  1. De aarzelende Tiptronic-automaat bij Audi

We schreven het dit jaar in elke test van een Audi (of Volkswagen) met de -overigens voortreffelijke- drieliter-TDI: de Tiptronic-automaat die er steevast aan gekoppeld is, valt in negatieve zin op door een ronduit hinderlijke (en soms zelfs gevaarlijke) inertie bij het vertrek. Je trapt het gaspedaal in, en wacht….. en pas na enkele tellen reageert de auto. Vervelend en dringend te herzien, Audi.

setuur van peugeot

  1. Ministuurtje bij Peugeot
We moeten toegeven dat -in tegenstelling tot het vorige punt- niet iedereen het met deze ergernis eens is. Persoonlijk vinden we het ministuurtje in de recente Peugeots te klein en onhandig, en meer een marketinggimmick dan een technische oplossing met een echte meerwaarde, maar smaken verschillen en sommigen zijn er wel wild van.

Lanekeepingvoor artikel
  1. Hartverzakking veroorzakende rijstrookwaarschuwing bij Mercedes

Over dit punt bestaat dan weer minder twijfel. De meeste collega’s zijn van mening dat Mercedes’ systeem om de bestuurder te verwittigen wanneer hij ongewild een lijn overschrijdt zo intrusief en hinderlijk is dat het soms zelfs gevaarlijk wordt. Wanneer je met een nieuwe Benz een lijn overschrijdt, of zelfs maar te dicht in de buurt komt zonder je richtingaanwijzer te gebruiken, trekt de auto automatisch naar links of rechts, gaat hij in de remmen en trilt het stuur. Op zo’n brutale en onaangename manier dat je je telkens weer afvraagt: “Moet dat nu echt?” Een beetje meer finesse graag, Mercedes.

heymercedes voor artikel

  1. “Hey Mercedes”

Ook dit punt is er eentje van bij de Duitsers uit Stuttgart. Het nieuwe, performante MBUX-infotainment- en bedieningssysteem van Mercedes, dat in alle nieuwe modellen ingebouwd wordt, luistert naar de aanspreking “Hey Mercedes”, waarna een vriendelijke stem je vraagt wat ze voor jou kan betekenen. Het systeem is echter zo gevoelig afgesteld dat bij random conversaties tussen de bestuurder en de inzittenden of zelfs tussen de inzittenden onderling de auto het gesprek regelmatig onderbreekt omdat MBUX denkt dat het aangesproken wordt. Onaangenaam.

Lexusbedieing voor artikel

  1. Bediening infotainment bij Lexus

Een klassieker in de lijst van kleine ergernissen is de bediening van het infotainmentsysteem bij Lexus. Dat werkt niet met een draaiknop zoals bij BMW bijvoorbeeld, noch met een aanraakscherm, maar wel met een soort touchpad die -hoe je het ook draait of keert- nooit ook maar enigszins makkelijk in het gebruik wordt en je voortdurend doet beseffen dat anderen het op dat vlak toch wel beter voor elkaar hebben.
SKODAACHTERKLEP

  1. Amper functionerende handenvrije kofferopening (alle merken)

Hier kunnen we niet één merk viseren. Bij heel wat merken stelden we namelijk vast dat -hoewel de voorziening wel degelijk aanwezig was volgens de optielijst- de handenvrije kofferbediening waarbij je met een voet onder de bumper zou moeten kunnen zorgen dat de kofferklep automatisch opengaat, amper of niet functioneert. Het zorgt dan ook voor een belachelijk zicht wanneer je als bestuurder wanhopig met je voet onder de bumper staat te zwaaien en er niets gebeurt.

ergenis versnellingspook

  1. Onlogische bediening manuele modus (veel merken)

Ook voor wat betreft deze ergernis zijn heel wat merken in hetzelfde bedje ziek. Wanneer je een automatische versnellingsbak manueel wil bedienen via de versnellingspook op de middenconsole zegt de (uit de racerij overgenomen) logica dat je vooruit moet duwen om terug te schakelen (de natuurlijke beweging als je afremt), en achteruit moet trekken om op te schakelen. Toch programmeren heel wat merken, ook sportief ingestelde, hun automaat precies omgekeerd. Waardoor je bij de ene auto, die wel correct functioneert, verkeerdelijk terugschakelt, en bij de andere het tegenovergestelde doet, maar ook dat weer verkeerd blijkt te zijn.

Uitmlaat S6

  1. Nep-uitlaten (veel merken)

We zien steeds vaker “fake” uitlaten in of onder de achterbumper van moderne auto’s. Denk maar aan de Mercedessen met hun verchroomde, trapeziumvormige uitlaten die niet meer dan een zwarte, met plastic afgesloten holte zijn, terwijl de echte uitlaten ergens onder de bumper buiten het zicht weggestoken zijn. Bij Audi hebben ze er zelfs een naam voor: “Cold Exhaust Solution”. Foei, alle constructeurs die dit doen! In dat kader zijn trouwens ook de nep-luchtinlaten die steeds meer opduiken een te betreuren evolutie.

Pianokblabvoor artikel

  1. Glanzend zwart plastic (veel merken)

Het is goedkoop en ziet er fancy uit. Meer en meer merken bekleden het dashboard en de middenconsole met glanzend zwarte plastics, onder de “Gloss black” of “Pianolak”-benaming, maar gaan daarbij gemakshalve voorbij aan het feit dat dergelijke glanzende plastics weinig krasbestendig zijn, waardoor je gloednieuwe bolide al na enkele weken vol gebruikssporen staat.
VINGERS

  1. Vuile touchscreens (veel merken)
Wanneer vindt een of andere briljante ingenieur eens een touchscreen uit dat niet al na vijf minuten vol vingervlekken staat en er -zeker wanneer het niet aan staat- ronduit vuil en onverzorgd uitziet?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy