Nieuws

© Porsche

500 pk sterke Porsche Cayenne GTS vult uitgebreid Cayenne-gamma aan

22 april 2024
Door Stijn Blanckaert

Bij de grondige facelift in 2023 werd de vernieuwde Cayenne al meteen verkrijgbaar in heel wat versies. Met de GTS, die er net als de andere versies zowel als SUV als als SUV Coupé is, doet Porsche er nog een variant bij. Met zijn vier liter grote biturbo-V8 van nu 500 pk en 660 Nm is die 40 pk en ook 40 Nm sterker dan zijn voorganger. 

 

GTS staat voor Gran Turismo Sport. Dat betekent in de praktijk een Cayenne met een extra dosis dynamiek en langeafstandscapaciteiten. Het is een sport-SUV, maar geen hardcore sportauto. De terreincapaciteiten zijn op de GTS – maar eigenlijk op elke Cayenne - logischerwijs dan ook (veel) minder belangrijk dan de prestaties op de weg. 

Het onderstel, dat specifiek werd afgesteld voor de GTS, ligt 10 millimeter lager dan bij de Cayenne en Cayenne S en beschikt standaard over adaptieve luchtvering, het Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).  500 pk sterke Porsche Cayenne GTS vult uitgebreid Cayenne-gamma aan

De luchtvering met twee kamers verleent de auto een heel dynamische veerconstante, terwijl tegelijk het comfort op peil blijft. De wiellagerhuizen op de voortrein van de Cayenne GTS zijn afkomstig van de Cayenne Turbo GT (niet beschikbaar in Europa). Ze vergroten het negatieve camber van de wielen met 0,58 graden in vergelijking met andere Cayenne-versies. Het moet leiden tot extra levendig bochtenwerk en een uitzonderlijke rijdynamiek. 

40 pk meer dan zijn voorganger 

De vier liter grote V8 met twee turbo’s kreeg een technische upgrade. Hij levert nu 500 pk (368 kW) aan vermogen, wat 40 pk meer is dan zijn voorganger, en heeft een maximumkoppel van 660 Nm (+40 Nm). De Tiptronic S-automaat met acht verzetten werd ook herzien en heeft kortere respons- en schakeltijden in de rijmodi Sport en Sport Plus.  500 pk sterke Porsche Cayenne GTS vult uitgebreid Cayenne-gamma aan

De nieuwe Cayenne GTS heeft aan 4,4 seconden genoeg voor de sprint naar de honderd en haalt 275 km/h. 

De tussenbak voor de vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) heeft een apart waterkoelcircuit om de continue belastbaarheid te verzekeren, wat nodig is op circuit of in de bergen.  

GTS-stijl 

Een Porsche GTS is herkenbaar aan zijn specifieke design. Bij de Cayenne GTS gaat het over zwarte GTS-opschriften op de flanken en de achterkant, een aangepaste voorzijde met grotere koelluchtinlaten, donkergetinte koplampen en achterlichten en rode remklauwen. Het Sport Design Pack, met zijskirts, inzetstukken vooraan, zijruitomlijstingen en wielkastsverbreders is standaard en hier uitgevoerd in hoogglanzend zwart. De eindpijpen van de sportuitlaat zijn nu afgewerkt in een donkerbronzen tint. De Cayenne GTS staat op antracietgrijze RS Spyder velgen van 21 duim. 500 pk sterke Porsche Cayenne GTS vult uitgebreid Cayenne-gamma aan

Binnenin kijkt de bestuurder op een verwarmd GT-sportstuur en ziet hij op de dakhemel, armsteunen en deurpanelen een suedeachtige stof die de naam Race-Tex kreeg. Ook de middenstukken van de sportstoelen zijn in dat materiaal uitgevoerd. Voor een meer gepersonaliseerde look kunnen twee specifieke GTS-interieurpacks in Carmine Red of Slate Grey Neo als optie besteld worden. 

Extra uitrusting 

De nieuwe GTS-modellen hebben natuurlijk alle technologische snufjes van elke nieuwe Cayenne aan boord. Het gaat dan onder meer om de nieuwe Porsche Driver Experience, met standaard een gebogen digitaal instrumentenbord en een optioneel passagiersdisplay. Naast het Sport Design-pack, donkergetinte HD-ledmatrixkoplampen en luchtvering pakt het model ook uit met een surround audiosysteem van Bose en sfeerverlichting.  500 pk sterke Porsche Cayenne GTS vult uitgebreid Cayenne-gamma aan

De Cayenne GTS Coupé heeft standaard bovendien een vast glazen panoramadak en een adaptieve uitschuifbare achterspoiler. Wie dat wenst kan op de Coupé nog opteren voor een Sport-uitlaatsysteem met centraal geplaatste eindpijpen in donkerbrons. Dat is beschikbaar als onderdeel van de drie verschillende Lightweight Sport packs. Die omvatten ook een lichtgewicht dak en een carbon achterdiffusor, evenals beperkte isolatie. Afhankelijk van de uitrusting kunnen de lichtgewicht packs het gewicht van de auto met wel 25 kilogram verlagen. 

Porsche vraagt voor de nieuwe Cayenne GTS SUV minimaal € 150.200 en voor de SUV Coupé € 153.900. De auto’s staan in de online configurator en zijn vanaf nu te bestellen. De leveringen beginnen deze zomer.500 pk sterke Porsche Cayenne GTS vult uitgebreid Cayenne-gamma aan

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.