woensdag, 11 december 2019

Nieuwe Mercedes GLA vult compacte gamma aan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Mercedes GLA vult compacte gamma aan © Daimler
Na de A- en B-Klasse, de CLA en de GLB is nu ook de GLA, de instapper van Mercedes’ SUV-familie, vernieuwd. Hij werd maar liefst 10 centimeter hoger dan zijn voorganger, en is 1,5 centimeter korter, maar is vooral ook onmiddellijk herkenbaar als GLA, wat betekent dat Mercedes erin geslaagd is de identiteit van zijn voorganger niet verloren te laten gaan.



19C0928 066

Net als bij de andere Mercedes-SUV’s prijkt vooraan een grille met spijlen, één lamel en een centraal geplaatste ster. Opzij en achteraan wordt hij gekenmerkt door een gespierde schouderpartij en de beschermende claddings rondom benadrukken net als de optische bodemberschermingsplaat voor- en achteraan het offroadkarakter van deze compacte SUV.
19C0928 092

De nieuweling biedt meer hoofdruimte voorin en belooft volgens Mercedes ook aanzienlijk meer beenruimte voor de inzittenden achteraan. De zitpositie van zowel de bestuurder als de voorpassagier is hoger en meer rechtop dan in het vorige model, en dus meer typerend voor een SUV. De bestuurder en voorpassagier zitten 140 mm hoger dan in de A-Klasse en 50 mm hoger dan in de B-Klasse. Ook het zicht rondom zou beter zijn, door geoptimaliseerd vormgegeven dakstijlen.

De motoren tellen altijd vier cilinders. Het gaat om een basisbenzinemotor van 1,33 liter met cilinderuitschakeling in de GLA 200 (163 pk, 250 Nm), en over de veel krachtigere AMG GLA 35 4MATIC-uitvoering met de tweeliter van 306 pk en 400 Nm die we al kennen uit de andere “35”-versies en gekoppeld wordt aan de AMG Speedshift DCT 8G-automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. De GLA 200 haalt 210 km/h en trekt op naar de honderd in 8,7 seconden, de AMG-uitvoering doet 5,1 seconden over dat sprintje en houdt het pas bij een begrensde 250 km/h voor bekeken. Later volgt nog een plug-inhybride uitvoering.

Over de dieselmotor(en) vermeldt het persbericht nog niets, maar die zullen zo goed als zeker identiek zijn aan de diesels van de GLB. Denk dus aan een 180d (116 pk), een 200d (150 pk) en een 220d (190 pk).

De achterbank is optioneel over 14 centimeter verschuifbaar en de rugleuning is dan qua helling verstelbaar om meer ruimte te maken voor grote voorwerpen in de koffer. 

19C0928 096

De standaard in hoogte verstelbare bagageruimtebodem biedt veel variabiliteit. Wanneer de achterbankleuning is neergeklapt en de bagageruimtebodem in de bovenste stand staat, kan een bijna vlakke laadvloer tot aan de voorstoelen worden gecreëerd. Bij zeer grote voorwerpen kan de laadvloer in de onderste stand worden gezet.

Standaard is een actieve remassistent die autonoom kan remmen om botsingen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken, en de functies van het rijassistentiepakket worden hier uitgebreid met zaken als een afslagfunctie, een noodrijbaanfunctie en een uitstapswaarschuwingsfunctie.

19C0928 059

In 4MATIC-uitvoering met permanente vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling beschikt hij standaard over het offroad-techniekpakket dat bestaat uit een extra rijprogramma, een wegrijhulp voor op hellingen en een offroad-animatie in het mediadisplay in combinatie met Multibeam-ledkoplampen met een speciale lichtfunctie voor offroad rijden. Dat systeem kennen we van de GLB, waar het voor een grote mate van efficiëntie op het terrein zorgt.

Vooraan heeft de GLA McPherson-veerpoten, achteraan krijgt hij een multi-link achteras die op een subframe gemonteerd is dat voorzien is van rubbersteunen voor minder trillingen in het interieur.

Als eerste model in zijn klasse beschikt de GLA over een wasstraatfunctie, bekend van de GLS. Met één commando worden de buitenspiegels ingeklapt en de zijruiten en het schuifdak gesloten. De informatie van de regensensor wordt onderdrukt, zodat de ruitenwissers in de wasstraat uitgeschakeld blijven. De airconditioning schakelt over naar de luchtrecirculatiemodus en na enkele seconden wordt het frontbeeld van de 360°-camera (indien aanwezig) weergegeven om de bestuurder te helpen bij het inrijden van de wasstraat. Deze instellingen worden automatisch gedeactiveerd wanneer de bestuurder de wasstraat verlaat en accelereert tot boven de 20 km/h.

De eerste GLA kende met meer dan één miljoen verkochte exemplaren heel wat succes. Of er van de nieuweling ook zoveel verkocht zullen worden blijft af te wachten. Wie er eentje wil kan hem vanaf het voorjaar bestellen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy