maandag, 25 november 2019

Facelift voor veelzijdige Renault Espace

Facelift voor veelzijdige Renault Espace © Groupe Renault
Renault nam in 2015 een groot risico door de vijfde generatie van de Espace te transformeren van een Multi Purpose Vehicles (MPV) naar een cross-over. Een slimme zet van Renault, zo is gebleken, want de in 2015 gelanceerde Espace doet het helemaal niet zo slecht tussen de volwaardige SUV, de carrosserievorm waar het vandaag de dag om draait. In 2018 volgde een eerste update met nieuwe motoren en vandaag geeft het Franse merk het vlaggenschip een bescheiden facelift.



R DAM 1058435

Wat is er nieuw?

Voor modeljaar 2020 krijgt de vernieuwde Espace een nieuwe voorbumper, een nieuw radiatorrooster onderaan en een overdwarse chroomlijn die de emblematische voorkant nog extra benadrukt en adaptieve LED MATRIX VISION-koplampen – een primeur voor het Renault-gamma. Achteraan onderscheidt de vernieuwde Espace zich door een hertekende bumper en een nieuwe beschermplaat die zijn cross-overkarakter extra in de verf zet. Die laatste omvat twee ovalen uitlaatpijpen voor een sportievere look. Ook de led-achterlichten krijgen een nieuwe lichtsignatuur. Voortaan kan je de Espace ook bestellen in de kleur Millésime Rood én op de INITIALE PARIS zijn er ook nieuwe 20” wielen te verkrijgen.

R DAM 1059572

De middenconsole van het uittredend model was allesbehalve gebruiksvriendelijk. Daar komt nu “eindelijk” verandering in. Voortaan heeft die console een nieuw afgesloten opbergvak met daarin bekerhouders,  twee USB-aansluitingen en een jack-aansluiting rechts van de versnellingspook. Die elektrisch bediende ‘e-shifter maakt ruimte vrij onder de console, zodat er een opbergvak met inductielader voor smartphones kon worden geïntegreerd.

R DAM 1059560

Net als de nieuwe Clio en Captur heeft de Espace recht op een compleet nieuw multimediasysteem. De licht gebogen verticale tablet biedt met het nagelnieuwe geconnecteerde multimediasysteem (Easy Link) een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimedia-, navigatie- en infotainmentfuncties. De gebruiker kan het multimediasysteem ook laten communiceren met de nieuwe MY Renault app op de smartphone. Die app maakt het onder meer mogelijk om ritten beter voor te bereiden, om te voet verder te navigeren nadat men de wagen heeft geparkeerd en om de auto gemakkelijk terug te vinden. Het navigatiesysteem houdt ook rekening met realtime informatie van TomTom over de verkeerssituatie en gevarenzones, en er worden nieuwe functies voorzien zoals de mogelijkheid om adressen op te zoeken met Google. De app biedt ook de mogelijkheid om de wagen te vergrendelen of de claxon en de koplampen op afstand te bedienen.

R DAM 1058381

Op de versies ‘Intens’ en ‘INITIALE PARIS’ van de nieuwe Espace biedt het volledig digitale, 10,2” grote dashboardscherm een indrukwekkende driedimensionale navigatieweergave. Die is bovendien personaliseerbaar volgens de gekozen MULTI-SENSE-modus. Dit ‘Driver Display’ wordt aangevuld met een head-up display.

Rijhulpsystemen van de nieuwste generatie

De nieuwe Renault Espace breidt zijn technologische uitrusting uit met geëvolueerde rijhulpsystemen (ADAS) van de nieuwste generatie, die niveau 2 van autonoom rijden mogelijk maken.

De Snelweg- en fileassistent combineert een adaptieve snelheidsregelaar (uitgerust met de automatische stop- en vertrekfunctie Stop & Go) met een centreerfunctie die de auto zelfs in bochten in het midden van zijn rijstrook houdt.

De actieve detectie van achterliggers signaleert dwarsverkeer achter de auto wanneer de bestuurder achteruit een parkeerplaats uitrijdt. Doeltreffende 180°-radars detecteren de aanwezigheid van voertuigen en activeren een geluidssignaal, aangevuld met beelden van de achteruitrijcamera.

Het actieve remhulpsysteem (AEBS) werkt voortaan samen met een voetgangersdetectie.

De rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Warning) laat het stuur trillen om de bestuurder te waarschuwen wanneer hij van zijn rijstrook afwijkt. Dit systeem wordt aangevuld door de rijstrookassistent (Lane Keeping Assist), die stuurcorrecties uitvoert om de wagen terug naar het midden van zijn rijstrook te brengen.

De slaperigheidsdetectie analyseert de stuurbewegingen om vermoeidheid bij de bestuurder op te sporen en maant hem met een geluidssignaal en verklikker aan om een pauze te nemen.

De dodehoekwaarschuwing gebruikt voortaan twee radars, die op de achterste hoeken van de auto werden geplaatst. Deze technologie, die doeltreffender werkt dan sensoren, biedt een effectievere herkenning van voertuigen in de buurt, en dat ongeacht de weersomstandigheden.

Onder de motorkap vinden we de bekende 1.8-viercilinder-turbobenzinemotor TCe 225 EDC GPF terug. Voor wie liever wil dieselen is er de 2.0 Blue dCi met 160 pk of 200 pk. Beide Blue dCi-motoren zijn uitgerust met de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met AdBlue-injectie om de NOx-uitstoot terug te dringen. Ook kunnen ze prat gaan op tal van innovaties om hun efficiëntie te optimaliseren en hun CO2-uitstoot te beperken.

R DAM 1058444

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy