vrijdag, 06 februari 2015

Renault op het Salon Rétromobile

Renault viert het 50-jarige bestaan van de Renault 16 op de 40e editie van de oldtimerbeurs Salon Rétromobile, die plaatsvindt van 4 tot 8 februari 2015 in Porte de Versailles te Parijs.

Tentoongestelde wagens op de stand van Renault 

Renault 16 Coupé Cabriolet (niet-weerhouden ontwerp)

Het verhaal begint in 1958 met de vernieuwing van de Frégate. Renault-directeur Pierre Dreyfus lanceert een project voor een luxewagen met een 6-cilindermotor, het project 114, dat hij begin 1961 stopzet: "Voor de grote Renault moeten we het anders aanpakken. En in verschillende opzichten," verklaart hij.

Het moet dus een superieure middelgrote wagen worden, die de concurrentie het nakijken geeft: een moderne gezinswagen, met de functionaliteit en de polyvalentie van een break, maar ook het comfort en de elegantie van een berline.

Ook een coupé cabriolet wordt onderzocht, maar aangezien de meeste koetswerkonderdelen van deze versie verschillen van die van de berline, wordt dit project afgevoerd vanwege de hoge productiekosten.

Renault 16 Super (1970):de Renault 16 die tot Auto van het jaar werd verkozen vóór de Rolls-Royce Silver Shadow!

De Renault 16 onderscheidt zich door zijn uitzonderlijk comfortabel interieur. Hij werd ontworpen als een "auto om in te leven", volgens dezelfde filosofie als de Renault 4, maar bij de Renault 16 blijft dit niet beperkt tot een scharnierende achterklep en een inklapbare bank. Het interieur is georganiseerd rond een koffervolume datwordt aangepast aan het gebruik en de Renault 16 het comfort van een limousine geeft en een polyvalentie die bij geen enkele concurrent te vinden is (tenzij in een bedrijfswagenversie).

De Renault 16 wordt tot Auto van het jaar verkozen (98 punten) vóór de Rolls-Royce Silver Shadow (81 punten): een cultuurschok in de autowereld!

Renault 16 TA met automatische versnellingsbak!

Vier jaar na de lancering van de Renault 16 wordt de TA, de versie met automatische versnellingsbak, voorgesteld op het salon van Genève 1969. En het is lang geen gewone versnellingsbak: het is de eerste van dit type die in Frankrijk werd ontworpen en beschikt over een elektronische bediening waardoor hij soepeler, sneller en efficiënter schakelt en het brandstofverbruik op een aanvaardbaar peil houdt. Een rekeneenheid kiest de beste van de drie overbrengingen nadat hij de snelheid van de wagen heeft vergeleken met het toerental van de motor en de druk op het gaspedaal.

Renault 16 TL Version USA (1972): de Renault 16 verovert de wereld

De Renault 16, door sommige journalisten "typisch Frans in de beste zin van het woord" genoemd, wordt een internationaal succes. Bijna 50% van de productie wordt buiten Frankrijk verkocht.

Hoewel de Renault 16 voornamelijk in Europa wordt verkocht, vindt hij ook zijn weg naar het buitenland. Het model vindt niet alleen kopers in Zuid-Afrika en Australië, maar ook in Noord-Amerika (de VS en Canada). De Renault 16 wordt van 1968 tot 1972 in Amerika verkocht onder de prestigieuze benaming Sedan-Wagon, die zijn specifieke karakter tussen berline (sedan) en break, (station wagon) in de verf zet.

Renault 16 TS Automatic (1974): verbazend modulair!

Net als de andere modellen in het gamma wordt de Renault 16 TS Automatic ontworpen met dezelfde filosofie als de Renault 4, als een "auto om in te leven". Het interieur is georganiseerd rond een kofferruimte die wordt aangepast aan het gebruik en die de Renault 16 een modulariteit en polyvalentie geeft die bij geen enkele concurrent te vinden is.

De zetels van de Renault 16 konden in 6 verschillende standen worden geplaatst, naargelang van je levensstijl, voor een vakantie, een rit naar een weekendhuisje of om tweedehandsspullen te vervoeren.

Renault 16 TX (1975): Een pittige gezinswagen

Het laatste model van het gamma is de TX-versie, die in 1973 wordt voorgesteld. Het ontwerp is hetzelfde als dat van de TS en is aangepast aan de nieuwe autosnelwegen in Europa en de eerste oliecrisis. De 16 TX combineert uitstekende prestaties met uithoudingsvermogen en een volledige uitrusting.

De TX-versie beschikt over een nieuwe motor van 1647 cm3, die 93 DIN pk ontwikkelt. Nog opvallender dan de pure prestaties (175 km/u), is de nieuwe versnellingsbak met vijf overbrengingen die het toerental van de motor op de autosnelweg en het benzineverbruik vermindert. Deze versie onderscheidt zich ook door een premium uitrusting.

Renault 16 TL auto-école de l’armée de l’air (1980)

De Renault 16 werd ontworpen als een "auto om in te leven" en is vooral bestemd voor de babyboomgezinnen, die hij een innovatief concept biedt, aangepast aan hun behoefeten en verwachtingen. Maar zijn typische kwaliteiten vallen ook bij andere klanten in de smaak. Zo schaffen veel Franse administraties een sobere, zwarte Renault 16 aan en het leger gebruikt hem als verbindingswagen voor grote afstanden (het getoonde exemplaar is een versie "autorijschool" uitgerust met een dubbele besturing).

Renault Type G (1902): een gezinswagen met vier echte zitplaatsen en een autonomie van 200 km.

Louis Renault zal binnenkort zelf motoren ontwikkelen, maar het Type G wordt nog uitgerust met een eencilindermotor van De Dion. De auto heeft vier comfortabele zitplaatsen en een autonomie van 200 km dankzij een benzinetank onder de voorzetel. Een "mooie en goede wagen die de reputatie van Renault in de automarkt eer aan doet" klinkt het in de pers van die tijd.

Renault Type NN1 (1925): de eerste betaalbare gezinswagen die in serie werd geproduceerd

In 1922 is de KJ bij Renault de eerste stap naar de kleine 6 pk. Hij wordt twee jaar later opgevolgd door de NN, die even robuust en zuinig is. De NN, een gewaardeerd instapmodel, luidt bij Renault de ontwikkeling van de serieproductie in: tot in 1929 worden er bijna 120.000 exemplaren van verkocht!

Renault concept-car Scenic (1991): comfortabel interieur, nuttige technologische snufjes, veiligheid en verantwoorde prestaties.

De Scenic concept-car wordt in 1991 onthuld op het autosalon van Frankfurt. Zijn naam staat voor Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, wat zoveel betekent als Veiligheidsconcept geïntegreerd in een nieuwe auto.

Hij werd ontworpen voor gezinnen die de idee van een supercomfortabele en praktische auto wel zien zitten en is een toonbeeld van comfort, modulariteit en veiligheid: een gezin kan comfortabel plaatsnemen in dezecompacte monovolume dankzij een innovatieve vormgeving en interieurinrichting. De schuifdeuren maken het makkelijk om in te stappen en de speciale veiligheidsgordels voor kinderen en de slaapdetector verhogen de veiligheid.

De concept-car is de voorloper van de Scénic, de eerste compacte monovolume op de markt (1996), die de Europese auto van het jaar wordt.

Renault concept-car R-SPACE (2011): plaats voor iedereen

Op het autosalon van Genève 2011 onthult Renault de concept-car R- SPACE, die het luik "gezin" vertegenwoordigt van de designstrategie die gebaseerd is op de levenscyclus.

De designers kregen de opdracht om een eenvoudige, sensuele, warme gezinswagen te ontwerpen met het nieuwe design van Renault voor monovolumes. Het resultaat is een compacte monovolume van 4,25 meter lang, met een gestroomlijnd, robuust en sportief silhouet.

De spits toelopende ruiten accentueren het dynamische profiel en de grote getinte voorruit die doorloopt in een panoramisch dak maken van het interieur een heerlijk plekje in de schaduw.

Als pionier van de monovolumes gaat Renault met de R-Space nog een stap verder. Voor het ontwerp zijn de designers vertrokken van dat wat het model tot een succes heeft gemaakt: de intelligentie van het ontwerp. De moderne herinterpretatie van dit idee was "de toevoeging van een sterk visueel en functioneel contrast tussen de bestuurderspost, die uitnodigt tot rijden, en een gloednieuw en verrassend achtercompartiment, ingericht als een speelruimte voor de kinderen."

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy