donderdag, 24 oktober 2019

Eindelijk klaar: de nieuwe Volkswagen Golf 8!

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Eindelijk klaar: de nieuwe Volkswagen Golf 8! © Volkswagen AG
We hebben er een stuk langer dan verwacht op moeten wachten, maar eindelijk is hij daar: de voor het merk extreem belangrijke Golf van de achtste generatie.



DB2019AU01448

De Golf-klasse, zo wordt het C-segment gemeenzaam genoemd. Dat betekent meteen dat het voor Volkswagen altijd uiterst riskant is om zijn bestseller, die al meer dan 35 miljoen keer over de toonbank ging, een update te geven. Ook deze keer ging het merk omzichtig te werk, om de trouwe Golf-klanten niet af te schrikken, maar tegelijk ook nieuwe klanten aan te spreken. 

DB2019AU01449

Aan de buitenzijde verrast de nieuwe Golf amper. Dit blijft een klassiek gelijnde berline die weinig verschilt van zijn voorgangers. 

GOLF8 Detail Frontlight 2

De klassieke koplampen worden op de nieuwe generatie op alle versies vervangen door ledexemplaren, en de lichtsignatuur wordt een typerend kenmerk voor de nieuwe Golf. Met 4,28 meter lengte en 1,79 meter breedte veranderden zijn buitenafmetingen niet. De wielbasis meet 2,63 meter. De driedeursversie verdwijnt, zodat “de Golf” nu altijd vijf deuren heeft.

DB2019AU01461

Binnenin is hij wel aanzienlijk geëvolueerd, met een ver doorgedreven digitalisering en een -standaard – volledig digitale Innovision Cockpit. Ook een head-updisplay wordt verkrijgbaar, net als de nieuwste generatie IQ.DRIVE-rijhulpsystemen en IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen voor een optimaal zicht in het donker.

Verder is de achtste Golf-generatie ook als eerste Volkswagen voorzien van Car2X-technologie om interactief te communiceren met andere voertuigen en verkeersinfrastructuur en zo voor meer veiligheid te zorgen.

USO 878417 09 19

De nieuwe Golf wordt ook de eerste Volkswagen die in niet minder dan vier verschillende hybride versies verkrijgbaar wordt: eTSI en eHybrid.

Als eTSI gaat het om drie verschillende mild hybrid-uitvoeringen met een 48V-architectuur en 110, 130 en 150 pk, die elk zo’n 10% zuiniger beloven te zijn dan gelijkaardige versies zonder die technologie. 

Als eHybrid biedt VW twee plug-in hybride versies met 204 pk of -in GTE-livrei- met 245 pk aan. Die beschikken over een nieuwe lithium-ionbatterij van 13 kWh.

Naast die hybride uitvoeringen zullen ook gewone benzinemotoren (TSI), diesels (TDI) en versies op aardgas (TGI) verkrijgbaar zijn.

Alle benzine- en dieselmotoren beschikken over een turbo en rechtstreekse inspuiting, en zullen vermogens hebben van 90 tot 300 pk.

Er komen twee driecilinder benzinemotoren van één liter (TSI) met 90 en 110 pk, en twee andere TSI-motoren van 1,5 liter met 130 en 150 pk.

Later volgen drie tweeliter TSI-motoren en een 1.5 TGI-versie die op aardgas rijdt.

Dieselen doet de nieuwe Golf met twee direct ingespoten TDI’s. De nieuwe tweeliter levert 115 of 150 pk en is zowel verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak als met een DSG-automaat, en op de 150 pk wordt ook vierwielaandrijving aangeboden.

De nieuwe TSI-varianten beloven een erg laag verbruik, onder meer door het innovatieve TSI Miller-verbrandingsproces op de versies tot 130 pk, terwijl de TDI’s voor nog minder uitstoot over een dubbele AdBlue-inspuiting zullen beschikken. De nieuwe TDI belooft tot 17% zuiniger te zijn dan zijn voorganger.

Uitrustingsniveaus

De uitrustingsniveaus Trendline, Comfortline en Highline van de huidige Golf worden vervangen door “Golf”, “Life” en “Style”, terwijl er ook een sportieve “R-Line”-uitvoering komt. Vanaf het instapmodel zijn ledkoplampen en ledachterlichten, We Connect en de Innovision Cockpit standaard, terwijl ook een multifunctioneel stuurwiel, automatische airco, lane assist, front assist met voetgangersdetectie en Car2X altijd standaard zijn. 

Terwijl Mercedes met haar MBUX-user interface een eigen virtuele assistent in zijn nieuwe modellen inbouwt, gebruikt VW Amazon’s Alexa om de bestuurder bij te staan en verschillende opdrachten uit te voeren.

In december van dit jaar wordt hij gelanceerd, en in de loop van 2020 volgen GTI, GTI TCR, GTD,  GTE en R-modellen, zodat het gamma opnieuw erg uitgebreid wordt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy