woensdag, 16 oktober 2019

Officieel: dit is de nieuwe Toyota Yaris (2020)

Geschreven door  Jan Muylaert
Officieel: dit is de nieuwe Toyota Yaris (2020) © Toyota
De nieuw Toyota Yaris kiest vastberaden voor de hybride aandrijving. Meer trekkracht, minder CO2-uitstoot en een hogere topsnelheid met elektrische energie: de vierde generatie Yaris steekt een tandje bij voor de vergroening van het wagenpark. Midden 2020 komt hij op de markt.

 TOYOTA YARIS 4 HYBRID 2

Toyota stuurde zijn kat naar het internationaal autosalon in Frankfurt begin september. Geen podium dus voor de gloednieuwe Toyota Yaris. Niet Frankfurt maar Amsterdam kreeg de eer van de jongste wereldpremière. Ook niet in een beurshal maar in een gerestaureerde gasterminal. Al was het om te benadrukken dat Toyota nog altijd overtuigd is dat fossiele brandstof in combinatie met elektrische technologie - een hybride aandrijving dus - de beste keuze is voor de mobiliteit van vandaag.

De derde generatie Yaris (2011) was reeds met hybride technologie verkrijgbaar. Toyota kon er een half miljoen stuks kwijt. Ruim 60 procent van de klanten koos voor de milieuvriendelijke aandrijving. Met de vierde generatie verwacht Toyota dat 80 procent van de kopers hybride zal rijden. Driekwart van de Europese bevolking woont in verstedelijkt gebied en die zal wellicht noodgedwongen voor minder vervuilende auto’s kiezen. De jongste Yaris wil daar op inspelen met een meer performante hybride motor. 

Toyota kan bogen op een ruime ervaring met hybride technologie. De Japanse constructeur heeft wereldwijd al veertien miljoen hybride auto’s kunnen slijten. Toch zet Toyota bij de lancering van een nieuw model een stapje verder. Zo haalt de Yaris nu een topsnelheid van 130 km/u puur op elektrische stroom. De nog recente RAV4 en Camry stranden elektrisch bij 120 km/u. Waar vorige generatie Yaris nog een batterij van nikkel-metaalhydride had, puurt de nieuwkomer zijn vermogen uit een lithium-ion batterij met een krachtiger output. Het batterijpakket is 27 procent lichter en huist nu onder de achterbank zodat het geen ruimte meer vreet in de koffer. 

De producent is karig met cijfers en technische specificaties maar verklapt toch dat de verbrandingsmotor een 1.5 driecilinder op benzine is. De krachtbron is van het type lange slag motor met een hoge compressie (14:1) en een sneller verbranding. Toyota claimt dat de motor 20 procent minder verbruikt en 20 procent minder CO2 uitstoot. 

Het PCU-pack is het brein van de hybride aandrijving. Het zorgt voor een complexe verdeling van de trekkracht want in tegenstelling tot heel wat hedendaagse hybride aandrijvingen kan de Yaris nog rechtstreeks door de benzinemotor worden voortgestuwd. Het vermogen van de elektrische motor wordt nog niet bekend gemaakt maar Toyota stelt dat Yaris 15 procent krachtiger is. De nieuwe aandrijving zal het mogelijk maken om 80 procent emissievrij te rijden in stedelijk gebied. 

Zoals andere Toyota’s is de Yaris uitgerust met een traploze automatische versnelling. ‘Het begrip Continu Variabele Transmissie (CVT) horen we niet graag meer’, zegt Stefan Ramaekers, technische specialist bij Toyota Europe. ‘De CVT wordt te veel verbonden met een lawaaierige aandrijving en onze jongste technologie is bijna geluidsarm. De bestuurder zal een lineaire acceleratie ervaren.’

Wie toch nog voor een niet-hybride Yaris kiest, moet genoegen nemen met de 1.0 driecilinder benzinemotor.

Niet groter, wel ruimer

Ze zijn zeldzaam, de modellen die krimpen bij de lancering van een nieuwe generatie. Toyota doet het met zijn succesmodel waarvan de vierde generatie vijf centimeter korter is en binnenin toch meer ruimte biedt. De ontwerpers realiseerden dat met een vijf centimeter grotere wielbasis. Net geen vier meter lang is de nieuwe Yaris. En toch oogt hij meer volwassen dan zijn voorganger.  De huisdesign van de derde generatie uitte zich vooral in de scherp gelijnde neuspartij maar achteraan leek de inspiratie opgebruikt. Bij de jongste generatie is het de achterkant die het verschil maakt. Je herkent meteen de stijl van de C-HR, de compacte SUV van Toyota. Het grillige design valt fel in de smaak van het cliënteel. ‘No more boring cars’, benadrukte Toyota’s topman bij de lancering van de RAV4. Hij hield woord want de Yaris is visueel verre van een saaie auto.

Het stadsautootje staat op het nieuwe platform dat ook de Corolla draagt. Er werd flink gesleuteld. Zo wordt het koetswerk gekenmerkt door een 35 procent grotere stijfheid. De torsieas achteraan is liefst 140 procent stijver maar dat zal zich niet vertalen in een beenharde ophanging omdat de ingenieurs zachtere veren monteren. 

Het lagere dak en het nieuwe platform maakt een anderhalve centimeter lager zwaartepunt van het voertuig toe. De chauffeur zit lager en iets meer naar achter. Grote en kleine bestuurders kunnen de de passende zitpositie vinden met het in de hoogte en lengte verstelbare stuurwiel. In de lengte verschuift het stuur zelfs over een afstand van 8 centimeter. De beenruimte achterin valt mee voor een compacte stadsauto. En dat gaat niet ten koste van het koffervolume.

Centrale airbag tussen bestuurder en passagier

In 2006 werd de Yaris het eerste model in zijn segment dat werd bekroond met de topscore voor de crashtests. De jongste generatie neemt opnieuw het voortouw voor de veiligheid van de inzittenden met de montage van een centrale airbag. Het luchtkussen huist in de rechterwang van rugleuning van de bestuurderstoel. Zo wordt bij een aanrijding vermeden dat de bestuurder en zijn passagier elkaar niet kunnen verwonden.

Yaris Int 1 V05

De ontwerpers zeggen werk te hebben gemaakt van een fraai interieur waarbij veel materialen kwalitatief aanvoelen. Hun taak is niet helemaal volbracht want de pre-serie Yaris die we te zien kregen, kan nog wat aandacht gebruiken. Harde panelen worden afgewisseld met soft touch bekleding. Centraal op het dashboard troont een groot tabletscherm. De boordinstrumenten zijn een cluster van kleine ronde klokken in de vorm van een verrekijker. Vergeleken met vorige generatie lijkt de boordplank van de Yaris met lichtjaren te zijn geëvolueerd.

In 1999 was de Yaris het eerste model van Toyota dat in Europa werd ontwikkeld en geproduceerd. Ook de vierde generatie is een op en top Europese creatie. De Yaris wordt uitsluitend in het Noord-Franse Valenciennes gebouwd. Voor het vijfde opeenvolgende jaar is deze Japanner het meest geproduceerde model in Frankrijk. Toyota verscheept zijn Yaris zelfs in beperkte aantallen naar Japan. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy