zondag, 22 september 2019

Toyota Land Cruiser al 10 miljoen keer verkocht

Toyota Land Cruiser al 10 miljoen keer verkocht © Toyota
De Toyota Land Cruiser wereldwijd al meer dan 10 miljoen keer over de toonbank gevlogen, Toyota behaalde de verkoopmijlpaal op 31 augustus 2019. De allereerste generatie van de Toyota Land Cruiser werd geïntroduceerd op 1 augustus 1951 als ‘Jeep BJ’. Nu, maar liefst 68 jaar later, maakt de Land Cruiser nog altijd deel uit van het Toyota-gamma. De Land Cruiser is daarmee de langst lopende typenaam binnen Toyota, want de Crown dateert van 1955 en de Corolla van 1966.


Drie kernwaarden

De Land Cruiser-export op grote schaal begon met de 20 serie die in november 1955 werd geïntroduceerd. Dat is slechts vier jaar na de lancering van de eerste generatie, genaamd Jeep BJ. In 1954 werd het model omgedoopt tot de Toyota Land Cruiser. Sinds de exportstart heeft Toyota continu uitvoeringen ontwikkeld die inspelen op de behoeftes van klanten, zonder in te leveren op Quality, Durability en Reliability. Dat zijn de drie kernwaarden, die al sinds de eerste Land Cruiser centraal staan. Dankzij deze kwaliteiten heeft de Land Cruiser een grote schare fans opgebouwd over de hele wereld. 

Alleskunner

De Toyota Land Cruiser markeert het startpunt van Toyota als autoproducent voor de hele wereld en voor alle mensen. De Land Cruiser is een op-en-top werkpaard maar ook een lifestyle-auto, die in staat is om meerdere mensen of grote spullen te vervoeren. Het is een auto die tegemoetkomt aan uiteenlopende mobiliteitswensen. De Land Cruiser brengt mensen naar elke gewenste bestemming en ook weer veilig terug, ongeacht het moment.

Mount Fuji

In 1947 schreef de Japanse overheid een aanbesteding uit voor het leveren van een terreinwaardige auto. Daarnaast wilde Toyota meedoen aan een race om het basisstation van de beroemde berg ‘Mount Fuji’ als eerste te bereiken. Tijd dus om een oersterke auto te maken. De engineers van Toyota gebruikten onderdelen van de vrachtwagendivisie van het merk zoals een ladderchassis en vrachtwagenassen. Zodanig dat deze auto nooit stuk kon gaan. Geen wonder dat Toyota de race won.

Grensverleggend 

In januari 1951 bouwde Toyota het eerste prototype. Daarbij werd veel bestaande Toyota-techniek gebruikt: het ladderchassis stamde van de eentons vrachtwagen Type SB en het model werd aangedreven door een grote 3,4-liter Type B-benzinemotor. Toyota noemde haar nieuwe prototype Jeep BJ: B voor Type B-motor, J voor Jeep 4x4. In juli van dat jaar maakte testrijder Ichiro Taira de eerste testrit, waarbij hij met een BJ helemaal naar checkpoint 6 op Mount Fuji reed, wat tot dan toe alleen was gelukt met paarden. Deze testrit maakte direct het potentieel van de BJ duidelijk en de auto werd gekozen als nieuwe patrouilleauto voor de Japanse National Police Agency.

Export sterk gegroeid

Toyota exporteerde in de beginfase op jaarbasis niet meer dan 100 exemplaren van de Land Cruiser. In 1965, slechts tien jaar na de officiële exportstart op grotere schaal, waren dat er al meer dan 10.000 per jaar. Tegenwoordig verkoopt Toyota de Land Cruiser in ongeveer 170 landen wereldwijd met een jaarafzet van ongeveer 400.000 exemplaren. De Land Cruiser droeg sterk bij aan de wereldwijd uitstekende reputatie die Toyota geniet en was van grote invloed op de exportgroei van Toyota. Dankzij zijn uitstekende betrouwbaarheid en duurzaamheid rijden er in bepaalde regio’s nog altijd Land Cruisers uit de 40 serie rond, die vijftig jaar geleden werden gebouwd.

Verwachtingen overtreffen

De 10 miljoen Land Cruisers die Toyota in de afgelopen 68 jaar heeft verkocht, zijn gebruikt op diverse wegen en hebben bijgedragen aan de verfijning waar de modellen van Toyota om bekend staan. In de toekomst blijft Toyota de Land Cruiser door ontwikkelen om te blijven voldoen aan de verwachtingen van klanten, en deze zelfs met elke generatie van het model te overtreffen. Daarbij houdt Toyota in gedachte dat de auto in alle uithoeken van de wereld gebruikt zal worden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy